InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Beauty > Info over helixpiercings

Info over helixpiercings

Een helixpiercing is een piercing in de rand van de oorschelp. Dit kan dus helemaal bovenin het oor zijn, maar ook meer richting het midden. Omdat deze piercing door kraakbeen heen gaat heeft het meer verzorging nodig dan oorbellen in de oorlel. Op internet wemelt het van de horrorverhalen over dit type piercing. Toch valt het allemaal wel mee mits het goed verzorgd wordt.

Schieten of piercen?

Helixpiercings werden jaren geleden vaak gewoon bij een juwelier geschoten met een apparaat waar ook oorlelgaatjes mee geschoten worden. Inmiddels wordt dit niet meer gedaan in Nederland omdat het kraakbeen door de kracht van het schieten kan versplinteren waardoor het minder goed geneest. In extreme gevallen kan er zelfs een bloemkooloor door veroorzaakt worden.
Daarom wordt aangeraden om het te laten piercen bij een piercingshop. Er wordt dan met de hand een naald doorheen geprikt waarna er een echte oorbel in gedaan wordt. Dit kost meestal rond de 40 a 50 euro.

Verzorging

Nadat de piercing is gezet moet het wondje goed schoongehouden worden. De adviezen wat betreft de verzorging kunnen verschillen per piercingshop, maar over het algemeen wordt aanbevolen de piercing 1 a 2 keer per dag schoon te maken. Waar voor oorlelgaatjes vaak sterilon of alcohol wordt meegeven, wordt dat voor helixpiercing juist afgeraden omdat die middeltjes erg agressief zijn waardoor ook goede bacteriën gedood worden. Een simpele antibacteriële zeep (gewoon te koop bij een drogist) is het beste. Laat de zeep even intrekken en spoel het daarna af. Ook tussentijds aan de piercing draaien is geen goed idee. Het wondje wordt daardoor namelijk steeds weer opengedraaid waardoor het niet geneest en kan gaan infecteren. Sommige mensen beweren dat een piercing vastgroeit als het niet losgedraaid wordt, maar dat is niet waar. Een piercing zal niet aan een lichaam vastgroeien. Het kan weleens voelen alsof de piercing vastzit, maar dat komt meestal doordat er wat wondvocht vastgekoekt zit.
De genezing duurt zo’n 3 tot 9 maanden. Dit is veel langer dan de genezing van een oorlelgaatje omdat kraakbeen langzaam geneest. In sommige gevallen is slapen op het gepiercete oor erg pijnlijk. Houd hier dus rekening mee. Ook is het een plek waar makkelijk iets achter blijft haken (haar, kleding) waardoor het steeds opnieuw geïrriteerd raakt.

Geïrriteerde piercing

Irritaties en kleine bultjes achter de piercing komen vrij veel voor bij dit type piercing. Een manier om dit te verbeteren is door het oor te behandelen met een zeezoutoplossing. Dit gaat als volgt: neem een mok gekookt water, voeg daar een kwart tot halve theelepel zeezout aan toe en meng dit door elkaar. Laat het mengesel wat afkoelen. Het moet nog wel warm zijn omdat het dan beter werkt. Laat je oor hier tien minuten in weken en droog het na afloop goed af. Mocht het lastig zijn om de mok op je oor te zetten, of je oor erin te hangen, dan kun je ook een kompres maken. Dep hiervoor een gaasje/watje in de oplossing en leg dit tegen je oor.
Let wel op dat het zeezout is en geen “gewoon” zout.

Bekende mensen met een helixpiercing

Helixpiercings, in het Engels cartilage piercings (letterlijk kraakbeenpiercings) zijn behoorlijk populair. Onder andere deze bekende mensen hebben er ook een of meerdere: Julia Stiles, Jessica Alba, Courteney Cox, Hilary Duff, Hayden Panetierre, Sienna Miller, Kate Moss en Alyssa Milano.
© 2012 - 2019 Francien, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Ooraandoeningen: oorlelontstekingOoraandoeningen: oorlelontstekingEen ontsteking aan de oorlel ontstaat meestal als gevolg van een oorbel. De oorlel wordt dan rood, pijnlijk en soms zwel…
Een oorpiercing, plaatsing en onderhoudEen ringetje of staafje in je oorschelp of kraakbeen, dat is een oorpiercing. Waarom zou je een oorpiercing nemen, hoeve…
Piercings: PraktischIedereen lijkt tegenwoordig wel een piercing te dragen. Deze juwelen worden nu voornamelijk als versiering gedragen maar…
Oorbellen laten zetten, problemen en weetjesOorbellen laten zetten, problemen en weetjesOorbellen laten zetten gebeurt heel vaak in Nederland. Het is algemeen geaccepteerd dat vrouwen oorbellen dragen en oorb…
Oorbellen laten zetten? Zo gaat het in zijn werkIn sommige landen is het heel gewoon dat baby's direct oorbellen krijgen. Dit is echter niet aan te raden mede omdat het…

Reageer op het artikel "Info over helixpiercings"

Reacties

Marina, 16-03-2016 20:04 #5
Hoe lang moet je de behandeling met zeezout en gekookt water volhouden? Zijn dat twee weken, een maand of langer/korter? Of gewoon als het bultje weg is? Ik neem aan dat je het misschien nog wat langer moet volhouden als het bultje weg is om te voorkomen dat het weer terugkomt? Kan iemand mij hier een antwoord op geven?

Laura, 22-01-2015 08:35 #4
Hoi,
Ik heb 3 helix piercings laten schieten. Niet tegelijk, er zaten wel paar maanden tussen haha. Heb er geen last van, dus ben er wel tevreden mee. De pijn? Tsja, als het om naalden gaat, ben ik echt serieus de grootste pussy ooit. Maar ik vond het geen pijn doen en de laatste voelde ik amper. Het was trouwens ook meer dat het die dagen erna een beetje ging branden. Maar dat stelde ook niet veel voor. Maargoed, Gelijk de dag nadat ik hem gezet, had ik ze bij alle 3 eruit en erin gehaald (ja ik weet het, dat is slecht). Ze zijn alle 3 goed genezen! Een vriendin van mij daarentegen, had samen met mij ook die 3 piercings gezet. Alle 3 gingen bij haar ontsteken, terwijl zij degene was die hem zo goed verzorgde en ik niet. Hoe de piercing geneest, verschilt dus bij iedereen :)

Roxanne, 10-11-2014 15:30 #3
Moet je de zeezout oplossing kopen bij een piercingshop? Of kan je dit ook ergens anders halen?

Merle, 26-08-2014 15:31 #2
De beste zeep die je kan gebruiken is unicura. Een anti bacteriële zeep speciaal ontwikkeld voor wondjes. Je kan het verkrijgen bij de supermarkt of drogist

Simone, 14-07-2013 00:53 #1
Maakt het uit wat voor anti bacteriële zeep je gebruikt ik gebruik nu het huis merk van de kruidvat dat bedoeld is voor handen en van zelf op droogt. (ik spoel het in de douche wel na.)Is dit goed of kan ik dan beter een ander gebruiken en welke dan?

Infoteur: Francien
Laatste update: 31-08-2012
Subrubriek: Beauty
Reacties: 5
Schrijf mee!