InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Beauty > Haar in de zon: stappenplan voor 24 uur verzorging

Haar in de zon: stappenplan voor 24 uur verzorging

Haar in de zon: stappenplan voor 24 uur verzorging Wassen, stylen, speciale verzorging. Er is geen enkele reden meer voor uitgedroogd zomerhaar. 24 uur per dag zomerverzorging voor het haar is mogelijk. Je hebt zomershampoos, zonneolie, en haarmaskers voor in de zomer. Maar wat heb je wel of niet nodig en welke stappen volg je? Wat is de beste tijd om je haar te wassen, en wat zijn de beste producten? Lees verder.

De avond ervoor

Hét moment om je haar te wassen in zomerse tijden, is wanneer je de zon uitgaat. Sommige mensen zijn 'nu eenmaal' gewend om 's ochtends te douchen en het haar gemakshalve mee te pakken met een wasbeurt. Om vrolijk de avond van diezelfde dag nóg eens onder de douche te stappen om het haar te verlossen van zee- en zwembadwater, zand en ander zomers spul. Dit is echt te veel van het goede. Als je je haar alleen de namiddag of avond na je zonnebad wast, kan de talgproductie die haar en hoofdhuid beschermt een nacht lang op gang komen. Bovendien ontdoe je je haar op deze manier geen twee keer van het natuurlijk aanwezige vet en vocht.

Waarmee was je je zomerhaar?

Wie zomaar een shampoo pakt, zal het gemerkt hebben: na het wassen voelt het haar nog steeds anders aan dan anders. Stugger, minder soepel. Niet voor niets zijn inmiddels allerlei zomershampoos te verkrijgen. Deze zijn speciaal geformuleerd om chloor en zout uit het haar te wassen. Bovendien verzorgen de shampoos op milde wijze, en bevatten ze nogal eens een UV-filter die schadelijke zonnestralen tegenhoudt. Kies bijvoorbeeld voor de Sun Active shampoo uit de gelijknamige lijn van het merk Indola. Handig is dat deze voor haar én huid te gebruiken is, hetgeen ook geldt voor de Wella Sun Hair and Body Shampoo. Dat scheelt weer in de vakantiekoffer. Van Kérastase is er Bain Après-Soleil, een shampoo voor droog tot normaal haar met zonnefilter. Voor gekleurd haar, dat in de zon snel verkleurt of extra uitdroogt, is er 'Bain Après-Soleil Filter UV Défense Active'. Een hele mond vol, die erop neerkomt dat de shampoo verzorgt, kleur behoudt, UV-stralen wegfiltert en glans bevordert.

Speciale zorg

Kies uit twee producten na het wassen van je haar. Gebruik een zonne-crèmespoeling of intensieve verzorgende crème voor de dagelijkse verzorging (bijvoorbeeld Lait Après-Soleil van Kérastase). Of kies voor een haarmasker, minstens een keer maar liefst twee keer per week te gebruiken als intensieve behandeling. Speciaal voor de zomer is er het L'Oréal Solar Sublime haarmasker. Als je erg droog haar hebt, kun je afsluiten met een leave-in product, ofwel een verzorging die je niet uitspoelt: vergelijkbaar met een dag- of nachtcrème voor het haar. Denk aan Schwarzkopf BC Sun Soft Ends Fluid, dat met name door de zon beschadigde haarpunten herstelt en beschermt.

Ook huismerken kunnen prima zijn

Wist je dat je bij luxe merken tot liefst de helft of zelfs 70% betaalt voor de marketingcampagnes, en niet voor het product zelf? Vandaar dat producten van de Hema of Etos voor een fractie van de prijs, ook prima kunnen voldoen. Ook zijn ze diervriendelijker, omdat ze niet uitgevoerd worden naar landen waar dierproeven nog de standaard zijn. Wel lopen luxe merken voorop in productontwikkeling, zodat ze de nieuwste snufjes het snelst in hun producten verwerken.

Bron: L'Oreal persmateriaalBron: L'Oreal persmateriaal

De volgende dag

Het goed verzorgde haar heeft een lange nacht kunnen herstellen van je zonnebad. Nu is het tijd voor de voorbereiding op een nieuwe dag in de zon. Ga je puur voor verzorging, dan kun je een heel aardige wetlook maken met een zonneolie met UV-filter, zoals Sun Active Protective Hair Oil van Indola, of het haar voorzien van een beschermend laagje met Sun Reflects Protect Spray van Goldwell. Stylen en verzorgen tegelijk is ook een optie, bijvoorbeeld met de zonnehaargel Sun Active Hair Gel van Indola. L'Oréal Solar Sublime Milkspray verzorgt het haar, maar helpt ook om lastig te temmen haar in het gareel te krijgen bij pluis en springen. Deze zomer? Zonneklaar, glanzend en verzorgd zomerhaar!

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Bronnen en referenties
  • Persinformatie Indola
  • Informatie en persbeeld L'Oréal
  • Informatie en persbeeld Goldwell
  • Informatie en persbeeld Schwarzkopf
  • Afbeelding bron 1: L'Oreal persmateriaal

Reageer op het artikel "Haar in de zon: stappenplan voor 24 uur verzorging"

Infoteur: Mariawrites
Laatste update: 17-08-2016
Subrubriek: Beauty
Schrijf mee!