InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Beauty > Gezondheid: De huid na het zonnen

Gezondheid: De huid na het zonnen

Gezondheid: De huid na het zonnen Als de een al weer begonnen is met het werk, is de ander nog lekker op (zon-)vakantie. Maar iedereen krijgt vroeg of laat te maken met de aftersun en daarmee niet puur doelend op het zalfje wat je op de huid smeert na het zonnen. Er is meer wat je kunt doen om de huid fris en gezond te houden na het zonnen.

Bescherming

Het kan niet vaak genoeg gezegd worden, maar de zon is destructief als je daar zonder of met beperkte bescherming lang in vertoeft. En lang is alles langer dan een half uur. Wat je dus ook achteraf probeert te herstellen, wat eerder kapot is gemaakt kan je niet achteraf herstellen. Waarbij één keer een rode, warme en gezwollen huid nog wel zal herstellen, maar als dit vaker gebeurt ben je destructief met je huid bezig. Begin dus bij het begin doe twee dingen, t.w.
  • Bescherm je altijd goed in de zon (ieder half uur in de zon even wat bij smeren en bij voorkeur regelmatig de schaduw opzoeken, ook dan kan de huid nog steeds mooi bruin worden).
  • Drink gedurende de dag vooral veel water (bij voorkeur niet ijskoud en geen bubbeltjes), waarbij veel staat voor 2,5 tot 3 liter (normaal is 2 liter per dag voldoende).

Gezond houden van de huid

Vocht

Maar ook als je de huid goed beschermt kan de huid tekorten oplopen. Vocht is zo’n tekort. Dit kan je relatief eenvoudig herstellen door na het zonnen onder een lauwwarme douche te gaan staan en wrijf doucheolie over de huid. Dep je huid na het douchen droog en gebruik ter aanvulling nog een aftersunmilk om de huid weer neutraal te maken. De olie voorkomt dat de huid uitdroogt, wat de douche uiteindelijk toch doet en de milk vult de huid weer voldoende aan.

Een andere optie, maar een die niet iedereen als even prettig zal ervaren is, voordat je onder de douche gaat, de huid insmeren met yoghurt en dit even op de huid laten zitten. Even een moment van afkoeling uit de zon en dan een laagje yoghurt verzacht en koelt de huid tevens.

Vlekkerig

Niet iedere huid is gelijk en voor sommige mensen geldt dat ze na het zonnen vrij snel vlekjes ontwikkeling op de huid. Spreekt weer voor zich dat als je snel “vlekt” het extra belangrijk is dat je je vooraf goed insmeert. Echter, achteraf kan je ook nog wel wat voor je huid doen en daar zijn speciale producten voor die de schade (want dat is het immers) binnen de perken houden. Het zijn producten waar speciale vitamines, peptiden en antioxidanten in verwerkt zijn. Bijvoorbeeld de aftersun van Clarins of die van La Prairie.

Branderig gevoel

De huid die lang in de zon geweest is, kan branderig aanvoelen en ietwat trekken. Voordat je onder de douche gaat, kan het ook zinvol zijn de huid even te laten rusten (in een koelere ruimte) en er dunne schijfjes komkommer op te leggen. Het haalt de hitte uit de huid en laat de huid minder pijnlijk aanvoelen.

Ontsteking

Soms kan zelfs een ontsteking het gevolg zijn van een stevige middag in de zon. Paracetamol kan, behalve de pijn verzachten, een positieve werking hebben op de ontstekingsreactie.

Tot slot

Er zijn voldoende eenvoudige middelen om er voor te zorgen dat je huid mooi en gezocht blijft en niets is zo goed als uit de zon te blijven. Echter, de zon voelt immers erg prettig en is goed voor je humeur. Als je je goed beschermt en achteraf nog even lekker verzorgt, dan kan je ook die mooie huid behouden. Garanties worden er in het leven niet gegeven, maar als je goed voor je huid bent, doe je meer voor je lichaam dan alleen het buitenkantje mooi houden.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Het belang van een goede zonnebrandcrèmeHet belang van een goede zonnebrandcrèmeTijdens de zomer kunnen we weer lekker genieten van de zon. Uiteraard is het heel belangrijk om de huid goed te bescherm…
Scrubs en crèmes voor een goede lichaamsverzorgingEen goedverzorgde huid is een stralende huid. Dit artikel bevat enkele tips voor een goede lichaamsverzorging, zoals het…
Verantwoord onder de zonnebankWaarom is verantwoord onder de zonnebank zo belangrijk? Is het echt waar dat je huidkanker kunt krijgen van teveel zon?…
Zonnebank: gezond zonnen onder de zonnebankZonnebank: gezond zonnen onder de zonnebankZonnen onder de zonnebank is gezond, tenminste als je het met mate doet. Door regelmatig te zonnen verklein je de kans d…
Vakantie: De perfecte bruine zomerhuid, hoe doe je dat?Vakantie: De perfecte bruine zomerhuid, hoe doe je dat?Een dagje strand, een strandvakantie of heerlijk in de zon op het terras. Hoe krijg je een perfecte bruine zomerhuid? Ho…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: Zon - Annastaal

Reageer op het artikel "Gezondheid: De huid na het zonnen"

Infoteur: Annastaal
Gepubliceerd: 22-08-2012
Subrubriek: Beauty
Special: Huidverzorging
Schrijf mee!