InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Diversen > Verantwoord onder de zonnebank

Verantwoord onder de zonnebank

Waarom is verantwoord onder de zonnebank zo belangrijk? Is het echt waar dat je huidkanker kunt krijgen van teveel zon? En hoe kan ik mijn huidtype vaststellen? In het koude Nederland heeft men wel eens behoefte aan wat extra zon, maar teveel zonlicht, en dus UV straling, kan nare gevolgen hebben. Alles om dit te voorkomen is te lezen in dit artikel over verantwoord zonnen.

Waarom verantwoord zonnen?

Waarom zou men verantwoord moeten zonnen? Men zou verantwoord moeten zonnen, omdat de zon niet alleen maar voor een lekker kleurtje kan zorgen. Teveel zonlicht kan zelfs huidkanker veroorzaken! Hoe dit komt? Dit komt doordat in zonlicht UV straling zitten. Deze straling kan ervoor zorgen dat de huid beschadigt raakt, tot huidkanker aan toe. Gelukkig heeft zonnen niet alleen maar negatieve effecten.

Het effect van zonnebanken

Onder de zonnebank gaan heeft zowel positieve als negatieve effecten. Natuurlijk zorgt zonnen voor een lekker kleurtje, maar zonnen kan ook kankerverwekkend zijn. Hier een aantal postieve en minder positieve kanten aan het zonnen.

Positieve effecten van zonnen

  • Bruin kleurtje
  • Goed tegen onzuiverheden
  • Werkt zeer licht onstekingsremmend bij puistjes
  • Goed voor het humeur (vooral in de winter)
  • Ontspannend

Negatieve effecten van zonnen

  • Kan de kans op huidkanker vergroten
  • Men verbrand makkelijker dan in de zon
  • Kans op huidirritatie zoals jeuk en bultjes

Bepaal eerst je huidtype!

Voordat men onder de zonnebank duikt, is het belangrijk om eerst je huidtype vast te stellen. Dit is bepalend voor hoelang er veilig gezonnen kan worden. Wanneer je hier over twijfelt is het aangeraden eerst advies te vragen bij een zonnestudio. Je huidtype bepaaldt hoelang je onder de zonnebank kan zonder te verbranden.

Huidtype één

De kenmerken van iemand met het eerste huidtype zijn: Lichte huid, vaak sproeten, rood of lichtblond haar en blauwe ogen. Verder verbrand de huid zeer snel en wordt deze maar matig tot niet bruin. Mensen die in deze categorie vallen moeten uitkijken met zonnebanken en kunnen snel teveel zonlicht incasseren. Raadpleeg bij twijfel altijd eerst een zonnestudio!

Huidtype twee

De kenmerken van iemand met huidtype twee zijn: Lichte huid, vaak blond haar in combinatie met blauw, groene of grijzige ogen. Deze huid verbrand minder snel dan iemand met huidtype twee. Een directe blootstelling van maximaal 20 minuten per dag is hierbij aangeraden. Ook hier, raadpleeg bij twijfel altijd eerst een zonnestudio!

Huidtype drie

De kenmerken van iemand met huidtype drie zijn: Licht getinte huid, donkerblond, bruin of zwart haar. Meestal in combinatie met bruine ogen en een huid die snel kleurt.

Huidtype vier

De kenmerken van iemand met huidtype vier zijn: Donkere huid, vaak mensen met een zwarte huid. De huid is vaak al bruin en kleurt zeer makkelijk. Mensen met dit huidtype zullen bijna nooit verbranden. Het is voor deze mensen dan ook eigenlijk niet nodig om te zonnebanken, gezien ze meestal toch al bruin zijn.

Belangrijke tips

Als afsluiter nog een aantal belangrijke tips:
  • Komt huidkanker voor in de familie? Ga dan niet onder de zonnebank!
  • Sluit je ogen tijdens het zonnen
  • Bouw het zonnen langszaam op, niet meteen te lang
  • Vraag om advies bij een zonnestudio
  • Luister naar je huid, gaat het irriteren, stop dan direct
  • Smeer je na het zonnen in met aftersun o.i.d.
  • Kijk uit, zonnen kan nare bijeffecten geven met sommige medicijnen, lees de bijsluiter
  • Geniet van de zon(nebank)!
© 2011 - 2019 VMusic, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden. Deze informatie is van informatieve aard en geen vervanging voor professioneel medisch advies. Raadpleeg bij medische problemen en/of vragen altijd een arts.
Gerelateerde artikelen
Zonnebank slecht of juist gezond?Zonnebank slecht of juist gezond?Zonnebanken kunnen huidkanker veroorzaken, maar de vraag is of dat een reden is om de zonnestudio te mijden. Zonnebanken…
Zonnebank: gezond zonnen onder de zonnebankZonnebank: gezond zonnen onder de zonnebankZonnen onder de zonnebank is gezond, tenminste als je het met mate doet. Door regelmatig te zonnen verklein je de kans d…
Waarom is een zonnebank gevaarlijk?We horen steeds meer berichten in het nieuws dat zonnebanken gevaarlijk zijn. Wat is er nou zo gevaarlijk aan en kun je…
Zonnebank gevaarlijker dan de zon?Zonnebank gevaarlijker dan de zon?Zonnen kan buiten in de zon, maar ook binnen onder een zonnebank. Elke van deze vormen van zonnen is gevaarlijk, wanneer…
Hoe lang mag je onder de zonnebank?Hoe lang mag je onder de zonnebank?Hoelang mag je onder de zonnebank? Het antwoord op die vraag is niet voor iedereen hetzelfde. In het algemeen kun je zeg…

Reageer op het artikel "Verantwoord onder de zonnebank"

Reacties

Michelle, 15-09-2018 10:12 #2
Sorry maar mensen met een donkere huid kunnen ook baat hebben bij de zonnebank. Aangezien wij vaker last hebben van een vitamine d-tekort kan de zonnebank, indien de juiste uv-stralen worden afgegeven zeker een meerwaarde hebben.

X., 18-10-2012 05:16 #1
''Donkere huid, vaak mensen met een zwarte huid. De huid is vaak al bruin en kleurt zeer makkelijk. Mensen met dit huidtype zullen bijna nooit verbranden. Het is voor deze mensen dan ook eigenlijk niet nodig om te zonnebanken, gezien ze meestal toch al bruin zijn.''

Ik snap het niet, is het huid van mensen met deze huidtype donker, zwart of bruin?

Infoteur: VMusic
Gepubliceerd: 23-05-2011
Subrubriek: Diversen
Reacties: 2
Medische informatie…
Schrijf mee!