InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Beauty > Beschadigd haar herstellen

Beschadigd haar herstellen

Stijlen, föhnen, permanenten, verven: je haar krijgt vaak heel wat te verduren. Daardoor is de kans groot dat je haar beschadigd raakt. De haarschubben blijven dan open staan in plaats van dicht. Je beschadigde haar heeft minder glans en voelt ruw aan en het is dus logisch dat je daar zo snel mogelijk van af wilt. Je wilt alleen niet een heel stuk van je haar af laten knippen. Hoe zorg je dan dat je haar weer wordt zoals eerst?

Stap 1: Voorkom dat je haar nog meer beschadigd raakt

Gebruik geen stijltang, föhn of krultang

De hitte is slecht voor je haar en zorgt ervoor dat het uitdroogt. Als je toch heel graag je haar wïlt stijlen, föhnen of krullen is het slim om een beschermende crème te gebruiken. Die zorgt ervoor dat je haar niet statisch en pluizig wordt. Om je haar te stijlen kun je het beste een keramische stijltang gebruiken, deze zorgt voor een minimale beschadiging van het haar.

Wrijf je haar niet droog met een handdoek

Het is niet goed voor je haar om het droog te wrijven. Dep het liever droog of laat het gewoon opdrogen.

Bescherm je haar tegen de zon

Ook de zon kan zorgen dat je mooie coupe verandert in een bosje stro. Daarom kun je het beste een haarverzorgingsproduct met UV-filter gebruiken. Deze UV-filter beschermt je haar tegen de UV-stralen en zorgt dus dat je haar niet uitdroogt.

Verf je haar niet

In haarverf zitten ingrediënten die schadelijk zijn voor je haar. Het opent de haarschubben wat tot gevolg heeft dat je haar weer dof en droog wordt. Het is dus beter om je haar niet te verven, of in ieder geval zo weinig mogelijk.

Stap 2: Verzorg je haar

Was je haar met een verzorgende shampoo en conditioner

Er zijn tegenwoordig heel veel producten op de markt die speciaal zijn ontwikkeld voor beschadigd haar. Deze producten zijn gewoon te koop in de winkel en zijn meestal even duur als normale shampoo's. Was je haar 2 tot 3 keer per week met de verzorgende shampoo en laat vervolgens de conditioner een paar minuten intrekken. Spoel het uit en laat je haar opdrogen.

Gebruik 1 keer per week een haarmasker

Een haarmasker zorgt net voor dat extra beetje verzorging. Er zijn, net zoals bij de shampoo's en conditioners, speciale haarmaskers beschikbaar voor beschadigd haar. Breng het haarmasker aan in vochtig haar, vooral op de haarpunten. Deze zijn namelijk vaak het droogst. Laat het, afhankelijk van het soort haarmasker, een aantal minuten intrekken en spoel het daarna weer uit.

Ga regelmatig naar de kapper

Als je gespleten haarpunten hebt, ziet je haar er ook beschadigd en pluizig uit. Daarom is het belangrijk om regelmatig naar de kapper te gaan. Als je dit niet doet, zal je haar steeds meer gaan splijten, wat als gevolg heeft dat er een veel groter stuk van je haar af moet wanneer je het weer laat knippen. Soms is een knipbeurt al genoeg om je haar er weer gezond uit te laten zien.

Stap 3: Blijf je herstelde haar verzorgen

Zorg dat je haar niet opnieuw beschadigt

Als je haar eenmaal wat hersteld is, is het belangrijk dat je je haar goed blijft verzorgen. Als je dit niet doet, beschadigt je haar weer en moet je haar weer helemaal opnieuw herstellen. Stel het dus zo weinig mogelijk bloot aan de hitte van een stijltang, föhn of krultang, verf je haar niet of bijna niet en verwen je haar eens per week met een haarmasker. Je haar zal uiteindelijk helemaal hersteld zijn.
© 2011 - 2019 Nugt1, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Wat kun je doen tegen gespleten haarpunten?Met name mensen met lang haar kunnen last hebben van gespleten haarpunten. Haarpunten kunnen splijten bijvoorbeeld door…
Gespleten haarpuntenGespleten haarpuntenGespleten haarpunten: herstellen, voorkomen en zelf knippen. Gespleten haarpunten wordt vooral gezien bij lang haar. Zov…
Alles over gespleten haarpuntenAlles over gespleten haarpuntenHeb je mooi lang haar en dan krijg je gespleten haarpunten, het kan je haar helemaal verpesten. Wat zijn gespleten haarp…
De werking van shampooDe werking van shampooIn de supermarkt en bij de drogist word je doodgegooid met de vele merken shampoo's. De één belooft nog meer dan de ande…
Last van dode haarpuntenNet naar de kapper geweest en al weer snel last van dode haarpunten? Zo kan het nooit wat langer groeien. Maar wat doe j…
Bronnen en referenties
  • http://www.beautynieuws.nl/nieuws/1064/Zo-herstel-je-beschadigd-haar
  • http://www.kapsels.net/tips3/haarzomer.htm

Reageer op het artikel "Beschadigd haar herstellen"

Reactie

Olivier, 10-12-2016 09:25 #1
Beste,
Sinds een maand ben ik begonnen om mijn haar te föhnen, maar ik begon te laat te merken dat mijn haar dunner werd en dat er ook haar begon te verdwijnen. Het is wel zo dat ik nooit op hele warme temperaturen mij haar heb geföhnd, enkel lauw of koud. De stevigheid van mijn haar is dus zo goed als verdwenen en dus heb ik spijt van het feit dat ik mijn haar heb geföhnd.

Mijn vraag is nu hoe ik mijn haar terug kan verstevigen en of mijn haar na een bepaalde periode zal teruggroeien.

Alvast bedank voor uw antwoord.

Infoteur: Nugt1
Laatste update: 23-10-2011
Subrubriek: Beauty
Reacties: 1
Schrijf mee!