InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Beauty > Feiten over zonnen, zonnen is gezond

Feiten over zonnen, zonnen is gezond

Feiten over zonnen, zonnen is gezond Teveel zon is schadelijk voor de huid, maar zonnen met mate is heel gezond voor je lichaam. Je moet je wel goed insmeren en zonnebrand voorkomen, als je dat doet dan heeft zonnen alleen maar een positieve werking. Er zijn enkele wetenschappelijke studies die dat bewijzen.

Zonnen is gezond!

Tegenstanders van de zonnebank moeten hun denkpatroon gaan aanpassen. Moderne zonnebanken verhogen niet het risico op huidkanker en melanomen. Dit is wetenschappelijk aangetoond bij een recente studie van het Boston University Medical Center. Bij de studie met meer dan 1.000 proefpersonen kon geen enkele samenhang worden vastgesteld tussen huidkanker en het gebruik van de zonnebank. Zelfs bij herhaaldelijk gebruik steeg het risico op huidkanker niet. Bij gebruik op de juiste wijze en de juiste dosering zonlicht is het UV-licht niet alleen goed voor de gezondheid, maar ook voor de biopositieve werking. De UV-B stralen van het zonlicht zijn namelijk verantwoordelijk voor de productie van vitamine D in het lichaam en kan op die wijze het risico op verschillende vormen van kanker, zoals borst-, prostaat-, dikke darm-, en lymfeklierkanker aanzienlijk verlagen.

Schijn bedriegt

Wanneer je de zon vermijdt stel je je aan grote gevaren bloot. Ultraviolette stralen zijn namelijk nodig om vitamine D op te bouwen. Een gebrek daaraan zorgt voor zwakke botten, maar ook voor een zwakker immuunsysteem. Dit kan gevaarlijke gevolgen hebben voor de gezondheid. Zo is bewezen dat minstens twaalf vormen van kanker nauw samenhangt met een gebrek aan zonlicht. Hoe minder zonlicht men krijgt, hoe groter het risico. Hetzelfde geldt voor MS. In alle gevallen beschouwen experts het gebrek aan vitamine D de oorzaak van de desbetreffende ziekte. Dit werd vooral geconstateerd bij zwakkere mensen en gesluierde vrouwen, uit het onderzoek blijkt ook dat het bij jonge, actieve mensen voorkomt. Dit alles is onderzocht door de Unikliniek Saarland in Homburg.

De onderschatte zonvitamine

Moderne zonnebrandmiddelen verminderen het in de huid aangemaakte vitamine D met meer dan 98%. Om het gebrek aan deze stof aan te vullen, zouden mensen met een lichte of bronskleurige huid in Noord-Amerika en Europa in de zomer dagelijks tussen 10:00 en 15:00 uur, 5 tot 10 minuten onbeschermd in de zon moeten verblijven. Volgens de huidige onderzoeksresultaten blijkt een campagne ter verduidelijking van de openbare mening over het nut van vitamine D dringend noodzakelijk. Een eenstemmig advies over een praktische zon-uiteenzetting door gezamenlijke artsen alsmede een duidelijke verklaring over de optimale dagdosis zon en hoe deze het beste te verkrijgen is. Dit kan ertoe bijdragen dat de gezondheidstoestand bij een groot deel van de wereldbevolking verbeterd.

Kan het lichaam in de winter voldoende vitamine D produceren?

In ons gebied is dat niet mogelijk. Weliswaar slaat het lichaam in de zonnige maanden vitamine D in het vetweefsel op om het in de winter naar behoefte te doen vrijmaken. Recente studies beweren dat bij een groot deel van de bevolking in de koudere maanden een gebrek aan vitamine D kan ontstaan die een gevaar kan opleveren voor de gezondheid.

Voor meer informatie kun je kijken op de website van de branchevereniging SVZ (Samenwerking Verantwoord Zonnen) www.svzinfo.nl
Gerelateerde artikelen

Reageer op het artikel "Feiten over zonnen, zonnen is gezond"

Infoteur: Linda1986
Gepubliceerd: 04-08-2011
Subrubriek: Beauty
Schrijf mee!