InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Aandoeningen > Ooraandoeningen: oorlelontsteking

Ooraandoeningen: oorlelontsteking

Ooraandoeningen: oorlelontsteking Een ontsteking aan de oorlel ontstaat meestal als gevolg van een oorbel. De oorlel wordt dan rood, pijnlijk en soms zwelt het op. Het kan ontstaan kort na het schieten van een gaatje, maar ook als gevolg van een infectie of allergie. Vrijwel altijd blijft de ontsteking beperkt tot de oorlel. Er wordt wel geadviseerd om de oorbel niet te dragen totdat de ontsteking over is. Meestal is het reinigen met een watje gedrenkt in alcohol voldoende om de oorlel te behandelen. In geval van een hevige reactie of wanneer de ontsteking zich uitbreidt het verstandig om de huisarts te raadplegen.

Wat het is

Bij een oorlelontsteking is er vaak een ontstoken huid, waarbij er soms wondvocht uit het gaatje van de oorbel komt. Het klinische beeld lijkt wat op een ontsteking van de huid, waarbij de huid rood, gezwollen en pijnlijk is. In sommige gevallen jeukt het en ontstaan er korstjes, blaren en een vochtophoping. In de meeste gevallen beperkt een oorlelontsteking zich tot alleen de oorlel. Meestal wordt het veroorzaakt door het dragen of aanbrengen van een piercing in het oor of een oorbelklem. Een acute ontsteking ontstaat vaak als gevolg van een infectie wat kan worden veroorzaakt tijdens het prikken van een gaatje. Het kan liggen aan de naald die niet goed gedesinfecteerd is, of een slechte hygiëne na het schieten van een gaatje.

Oorzaken

Er zijn veel mensen die na het zetten van een gaatje lokale complicaties krijgen. Veel juweliers gebruiken tegenwoordig steriel materiaal, met chirurgische en hypoallergene metalen. Een chronische vorm van een ontsteking kan nog wel eens ontstaan bij een allergie voor nikkel. Er zijn veel oorbellen die nikkel bevatten en irritaties geven. Het komt vooral voor in goedkopere oorbellen. Wanneer de oorlel is ontstoken, moet je de oorbel verwijderen totdat het weer is genezen.

Bij kinderen die last hebben van eczeem komt het nog wel eens voor dat er een klein scheurtje komt in de overgang van de oorlel naar het gezicht. Deze kloofjes kunnen ook ontstoken raken. Dit kan ook voorkomen zonder dat zij een oorbel hebben.

Klachten

In de zomermaanden is de kans op het krijgen van een ontstoken oorlel groter na het zetten van een piercing. Door de warmte kunnen bacteriën zich beter vermenigvuldigen. De pijn, jeuk en zwelling kunnen zich uitbreiden naar de achterkant van het oor. Er kan pus uit het gaatje komen. In een klein aantal gevallen kan er een abces ontstaan. In geval van een infectie kan er koorts ontstaan. Hierdoor kun je klachten zoals opgezette klieren, misselijkheid en diarree krijgen. Een ontsteking kan zich uitbreiden naar de rest van het uitwendige oor en uiteindelijk ook naar het binnenoor.

Behandeling

Zelf kun een ontstoken oorlel heel goed behandelen. Zolang het zich niet uitbreidt, hoef je er niet mee naar de dokter. Drenk een watje in wat alcohol en breng dit aan op de ontstoken plek. Je kunt het eventueel vastplakken met een pleister. Dit kan erg veel verlichting geven. Wanneer de oorzaak ligt bij een allergie, vermijd het allergeen dan. Mocht je allergisch zijn voor nikkel, pas dan ook op met andere sieraden, zoals ringen en armbanden. Indien nodig, kan er ook een antibiotische zalf op de ontstoken plek worden aangebracht.

Preventie

Na het schieten van een gaatje, moet je dit twee keer per dag schoonmaken met een antiseptische vloeistof. Dit krijg je meestal mee van de juwelier. Ook is het beter om de oorbel een paar keer per dag te draaien, zodat de contactpunten in de oorlel minder is. Ongeveer 20 procent van de vrouwen kan niet goed tegen nikkel. Het kan leiden tot chronisch eczeem aan de handen of andere delen van het lichaam. Mocht je hiervoor allergisch zijn, zorg dan voor nikkelvrije sieraden.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: FotoEmotions, Pixabay
  • http://users.telenet.be/Drselosse/styled-168/styled-235/index.html

Reageer op het artikel "Ooraandoeningen: oorlelontsteking"

Infoteur: Ymbakker
Laatste update: 15-12-2016
Subrubriek: Aandoeningen
Medische informatie…
Schrijf mee!