InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Aandoeningen > Antioxidanten kunnen uitzaaiingen bij kanker voorkomen

Antioxidanten kunnen uitzaaiingen bij kanker voorkomen

De meerderheid van de kankerpatiënten sterven meestal als gevolg van uitzaaiingen of metastases. Zowel in Nederland als in België gaat het jaarlijks om bijna dertigduizend patiënten. Het ontstaan van deze uitzaaiingen stoppen zou dus een forse stap voorwaarts betekenen in de strijd tegen en de behandeling van de gevreesde ziekte. Wetenschappers aan de Belgische universiteit van Louvain- La- Neuve slaagden in dit opzet.

Preventief geneesmiddel

Tijdens grootschalige en langdurige wetenschappelijke onderzoeken ontdekten ze het mechanisme achter de kanker uitzaaiingen en ontwikkelden een middel dat deze dodelijke uitzaaiingen kan voorkomen. Deze wetenschappers slaagden in hun opzet door het gebruik van specifieke antioxidanten. Als het nieuwe geneesmiddel nu ook nog veilig wordt verklaard, zou het volgens de Belgische wetenschappers mogelijk zijn om preventief en levenslang dit geneesmiddel te gebruiken om de dodelijke kanker uitzaaiingen te voorkomen

Superoxide ionen

Tijdens hun onderzoek legden de wetenschappers aan de Belgische Universiteit van Louvain- La- Neuve het mechanisme bloot dat deze uitzaaiingen of metastases veroorzaakt. Zij ontdekten dat kankercellen superoxide ionen aanmaken. Superoxide is een zeer giftige stof die door ons immuunsysteem wordt aangemaakt om ziekmakende micro- organismen te doden. Mutaties veroorzaken allerlei infecties, verspreid over het ganse lichaam. Superoxide is in sommige gevallen ook een bijproduct van verschillende enzymen.

Wat zijn antioxidanten?

Antioxidanten stimuleren je stofwisseling en beschermen je tegen de vrije radicalen die je gezondheid bedreigen. Deze vrije radicalen ontstaan als gevolg van allerlei oxidatie reacties, bijvoorbeeld tijdens het vrijmaken van energie uit voedingsstoffen. Daarnaast zijn vrije radicalen aanwezig in bijvoorbeeld sigarettenrook en bij milieuverontreiniging.

Voeding rijk aan antioxidanten

Groenten en fruit maar ook noten, zaden en pitten zijn belangrijke bronnen van antioxidanten. Dat is vooral het geval voor wortelen, tomaten, alle koolsoorten, broccoli, spinazie, andijvie, waterkers. Fruit dat barst van de antioxidanten zijn allerlei soorten bessen, druiven en citrusfruit. Ook alle soorten noten, zaden en superfoods als goji- en acai bessen, rauwe cacao en pijnboompitten zijn belangrijke leveranciers van onmisbare antioxidanten. Belangrijke antioxidanten in de voeding zijn vitamine C en E.
Mineralen zoals selenium, chroom en zink maken deel uit van enzymen met een antioxidante werking.

Ziekte van Parkinson

De antioxidanten die door de Belgische wetenschappers werden gebruikt om uitzaaiingen of metastases te voorkomen worden door de farmaceutische industrie nu al grootschalig onderzocht op hun doeltreffendheid bij het behandelen van de ziekte van Parkinson en hepatitis.

Witte thee kan groei kankercellen afremmen

Dat uitgerekend antioxidanten worden ingezet om uitzaaiingen bij kanker te voorkomen is niet zo verwonderlijk. Zo werd reeds eerder wetenschappelijk aangetoond dat de vele antioxidanten in zowel groene maar vooral in witte thee de groei van kankercellen sterk kunnen afremmen.

Volgens wetenschappers van de Louisiana State University en de University of North Carolina volstaat het drinken van amper één kop witte thee om je risico op het veel voorkomende en bijzonder agressieve darmkanker met de helft te verkleinen. Witte thee is volgens dezelfde onderzoekers ook efficiënt om de groei van darmpoliepen te vertragen.

Darmkanker en darmpoliepen

Wie in zijn familie mensen kent die darmkanker hebben gehad, heeft een groter risico op het ontwikkelen van darmkanker. Darmkanker is in veruit de meeste gevallen het gevolg van poliepen in de darmen. In veel gevallen zijn die poliepen goedaardig, maar goedaardige poliepen kunnen zich tot kwaadaardige poliepen ontwikkelen. Zeker wie in de risicogroep zit, laat zich dus beter regelmatig testen op darmkanker. Bloed in de stoelgang kan een aanwijzing zijn voor darmkanker.
Gerelateerde artikelen
Afvallen met groene thee, groene thee is gezondAfvallen met groene thee, groene thee is gezondGroene thee vindt zijn oorsprong in China en Japan. Het is meer dan een heerlijke dorstlesser, als je elke dag twee tot…
Antioxidanten in theeAntioxidanten in theeZowel zwarte thee als groene thee bevatten veel antioxidanten die vrije radicalen in het lichaam bestrijden. Daarmee wer…
Pu erh thee: de gezondheidsvoordelenPu erh thee: de gezondheidsvoordelenDe Pu Erh thee is de afgelopen jaren steeds populairder geworden in Nederland en de rest van Europa. De thee is met name…
Bronnen en referenties
  • http://www.sciencedaily.com/releases/2014/07/140724124256.htm
  • http://www.knack.be/nieuws/gezondheid/ucl-ontdekt-mogelijk-middel-tegen-uitzaaiing-kankers/article-normal-267335.html

Reageer op het artikel "Antioxidanten kunnen uitzaaiingen bij kanker voorkomen"

Infoteur: Frantan
Gepubliceerd: 25-07-2014
Subrubriek: Aandoeningen
Medische informatie…
Schrijf mee!