InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Gezonde voeding > Zelf je cholesterol verlagen

Zelf je cholesterol verlagen

Zelf je cholesterol verlagen Zoals veel mensen wel weten heb je goede en slechte cholesterol. Het slechte cholesterol heet LDL-cholesterol en je moet er voor zorgen dat je daar niet te veel van binnenkrijgt. Dit cholesterol kan namelijk gaan oxideren, waardoor je vaatwanden beschadigen. Gelukkig zijn er voedingsmiddelen die deze oxidatie tegengaan, dit zijn voedingsmiddelen met antioxidanten. Ook beweging kan bijdragen aan verlaging van het cholesterol!

Antioxidanten

Antioxidanten gaan dus oxidatie van het cholesterol tegen. Verscheidene voedingsmiddelen zijn op een manier geproduceerd dat er antioxidanten in zitten, maar er is ook veel voedsel dat gewoon van zichzelf zo gezond is dat het de oxidatie van cholesterol tegengaat;

Rode wijn

Veel mensen denken dat alcohol slecht is voor je lichaam, maar één glas rode wijn per dag schijnt erg goed te zijn tegen slecht cholesterol. Rode wijn verhoogd namelijk de hoeveelheid goed cholesterol in ons bloed. Rode wijn is rijk aan antioxidanten, vooral de Cabernet sauvignon, Pinot noir en Merlot.

Blauwe bessen

Net als rode wijn bevatten ook blauwe bessen antioxidanten en wel een heleboel! Dit is de reden dat blauwe bessen worden aangewezen als cholesterolverlagend.

Tomaten

Dagelijks twee glazen tomatensap drinken schijnt goed te zijn tegen een te hoog cholesterol, omdat tomaten veel antioxidanten bevatten. Bovendien zijn tomaten ook goed tegen aderverkalking (osteoporrose).

Pindakaas

Pindakaas? Ja, pindakaas! Pinda’s zijn namelijk rijk aan onverzadigde vetten, waardoor de hoeveelheid goed cholexterol in het bloed stijgt. Als gevold hiervan daalt de concentratie slecht cholesterol, waardoor er minder snel beschadiging van bloedvaten optreed. Natuurlijk moet je nu geen boterhammen vol met pindakaas gaan eten, want het kan wel overgewicht veroorzaken.

Walnoten

Net als in pinda’s doen ook walnoten de concentratie slecht cholesterol dalen.

Groene thee

Er bestaan drie soorten thee; zwarte, groene en witte thee. In groene thee zitten veel antioxidanten, dus groene thee gaat oxidatie in de bloedvaten tegen.

Beweging

30 Minuten matig intensief bewegen per dag is voldoende. Maar voor iedereen verschilt de mate van bewegen. Wil je voor jezelf weten of je voldoende intensief beweegt dat moet je letten op je ademhaling en hartslag. Zij deze versneld, dan is het goed. Deze vorm van bewegen kan het cholesterol ook verlagen, dit uiteraard in combinatie met gezonde voeding met weinig verzadigde vetten.
Gerelateerde artikelen
Vrouw en voeding: een te hoog cholesterolgehalteVrouw en voeding: een te hoog cholesterolgehalteKan een vrouw met een te hoog cholesterolgehalte dmv gezonde voeding het cholesterolgehalte verlagen? Wat kunnen de oorz…
Je cholesterol verlagen zonder medicijnenVeel mensen hebben een te hoog cholesterolgehalte. Wat houdt dit in en hun kun je het zonder pillen verlagen?
Is een te hoge cholesterol slecht voor onze gezondheid?Is een te hoge cholesterol slecht voor onze gezondheid?Cholesterol heeft iedereen. Dit is een witte vettige substantie die het lichaam nodig heeft om de celwanden te maken. Ch…
Açai bessen voor een gezonder hartDe meeste mensen weten de voordelen van het gebruik van Açai bessen al. Het meest belangrijke voordeel is dat het mensen…

Reageer op het artikel "Zelf je cholesterol verlagen"

Reacties

Guido, 01-03-2010 21:48 #4
Zal er iets aan moeten doen volgens de huisarts. Alle begin is moeilijk, maar ik begin er vandaag al aan.

Janic, 21-02-2010 20:08 #3
Even ter correctie; osteoporose is botontkalking. Aderverkalking is arteriosclerose.

Erickuijpers, 13-11-2008 07:48 #2
Ik heb heel veel ervaring met een te hoog cholostrolgehalte. Maar wat heb ik daar nu op gevonden. Ik ben al deze dingen gaan doen die er aangegeven stonden volgens richlijnen. Mijn cholostol is nu heel netjes op dit moment. Het heeft wel zeker baat om hier aan mee te werken. Niet alleen voor een cholostrolverlagend percentage maar ook op minder kans van hart en vaatziekte. Ik zou zeggen: mensen ga zo door en hoop dat jullie op deze site"s flink gaan uitbreiden om gezonde voedding voor te schrijven.

Artie (infoteur), 26-09-2007 06:28 #1
Over Cholesterol is veel, en vaak foute, informatie verstrekt. Er bestaat niet zoiets als goede en slechte cholesterol, de verhouding tussen LDL en HDL is wel belangrijk. Recente studies hebben aangetoond, dat het verlagen van het cholesterol niveau naar waarden beneden de 200 mg/dl niet alleen onwenselijk is, maar zelfs gevaarlijk en met name voor ouderen. Het vervelende is, dat de media hierover continu onjuiste informatie hebben verstrekt, die niet hebben bijgedragen aan een juist beeld over cholesterol.

Infoteur: Lobke
Laatste update: 09-12-2008
Subrubriek: Gezonde voeding
Reacties: 4
Medische informatie…
Schrijf mee!