InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Gezonde voeding > Je cholesterol verlagen zonder medicijnen

Je cholesterol verlagen zonder medicijnen

Veel mensen hebben een te hoog cholesterolgehalte. Wat houdt dit in en hun kun je het zonder pillen verlagen? Cholesterol is onmisbaar in je lichaam. Het bouwt de celwanden op, creëert hormonen, vitamines en galzuren. Daarnaast helpt cholesterol bij de overdracht van prikkels.

Goed en slecht cholesterol

Cholesterol is een vetachtige stof. Het wordt aangemaakt in je lever. Je krijgt het binnen via voedsel. Het komt vooral voor in dierlijke producten met een hoog vetpercentage zoals roomboter, vette kazen, chocolade, worst en spek. Het wordt in je lichaam getransporteerd in de vorm van eiwitdelen ook wel lipoproteïnen genoemd. Er zijn twee soorten cholesterol: goede en slechte. Om met het eerste te beginnen: High Density Lipoproteïnen kortweg HDL voert het teveel aan cholesterol in je lichaam af naar de lever. Dat is ok, ze worden dan ook goed cholesterol genoemd. Low Density Lipoproteïnen of LDL is minder goed. Dit wordt dan ook slecht cholesterol genoemd. Slecht omdat het verstoppingen in je bloedvaten kan veroorzaken met tot gevolg dat de kans op hart – en vaatziekten toeneemt. Van belang dus om het slechte cholesterol zoveel mogelijk te vermijden, onder controle te houden of sterk te reduceren. Hoe doe je dat?

Waarden

Een natuurlijk cholesterolgehalte moet lager zijn dan 5. Als het tussen de 5 en 6.5 ligt, kun je het met voeding verlagen. Ligt het hoger dan 6,5 dan zul je en je voedingspatroon moeten aanpassen en pillen moeten slikken. Bij de huisarts kun je om een test vragen om je waarde te bepalen.

Voedingsmiddelen

Er zijn veel voedingsmiddelen op de markt die speciaal ontwikkeld zijn om je cholesterol te verlagen. Daarnaast helpen plantaardige voedingsmiddelen om dit doel te bereiken.

Voedingsmiddel
WalnotenStudies hebben aangetoond dat als je iedere dag een handje walnoten eet je cholesterolgehalte met maar liefst 27 procent kan verlagen.
Groene theeGroene thee stikt van de anti-oxidanten. Je moet dan wel gemiddeld vier koppen zonder suiker per dag drinken.
TomatenAls je dagelijks twee glazen tomatensap drinkt, verlaag je je slechte cholesterolgehalte aanzienlijk.
Rode wijnRode wijn verhoogt het goede cholesterol. Aan te raden is twee glazen wijn te drinken. Je kunt het beste kiezen voor Merlot, Cabernet Sauvignon of Pinot Noir. De druiven die voor deze wijnen worden gebruikt, zijn sterk cholesterolverlagend.
Blauwe bessenBosbessen bevatten een enorme hoeveelheid stoffen die het slechte cholesterol tegengaan. Ze zijn duur, maar enorm gezond. In augustus kun je ze vrij plukken in het bos.
PruimenPruimen hebben net als bosbessen een enorme hoeveelheid stoffen in zich die je cholesterol doen verlagen. Eet er twee of drie per dag.
SojaproductenSojaproducten verlagen niet alleen je cholesterol, ze zitten ook boordevol magere eiwitten.
KnoflookKnoflook werkt positief in op je slechte cholesterol en laat het goede cholesterol met rust. Eten dus.
Plantaardige vetstoffenPlantaardige veststoffen zoals margarine en (olijf)oliën bevatten geen cholesterol en wel onverzadigde vetzuren. Ze zijn makkelijk te smeren ook als ze koud zijn.
© 2010 - 2019 Enroute, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden. Deze informatie is van informatieve aard en geen vervanging voor professioneel medisch advies. Raadpleeg bij medische problemen en/of vragen altijd een arts.
Gerelateerde artikelen
Vrouw en voeding: een te hoog cholesterolgehalteVrouw en voeding: een te hoog cholesterolgehalteKan een vrouw met een te hoog cholesterolgehalte dmv gezonde voeding het cholesterolgehalte verlagen? Wat kunnen de oorz…
Cholesterol: noodzakelijk en toch gevaarlijkCholesterol: noodzakelijk en toch gevaarlijkCholesterol is iets wat je in je lichaam met bepaalde hoeveelheden nodig hebt om een vlotte stofwisseling te verkrijgen.…
Cholesterol hoe zit dat?Cholesterol hoe zit dat?Tegenwoordig hoor je veel over cholesterol.1 op de 3 mensen heeft een te hoog cholesterolgehalte. Er is regelmatig recla…

Reageer op het artikel "Je cholesterol verlagen zonder medicijnen"

Reacties

E. Klaassen, 13-10-2019 14:59 #8
Waar komt het verhaal over “slechte” cholesterol vandaan? Ik lees en hoor bij herhaling dat zoiets als “slechte cholesterol” niet eens bestaat (wetenschappelijk niet bewezen is). En ook dat de farmaceuten (en daarmee ook de artsen) de “goede” waarden steeds naar beneden hebben bijgesteld in de loop der jaren. Mensen zijn daardoor eerder toe aan voorschrijven van statines in de ogen van deze groep. Dit lijkt meer op een marketingtruc. Dus waar komt dat verhaal vandaan dat wetenschappelijk niet eens bewezen lijkt te zijn? Heeft u voorbeelden van wetenschappelijk bewijs?

Frances Fabels-Vermeulen, 12-08-2019 20:45 #7
Al jarenlang kamp ik met een te hoog cholesterolgehalte. Dat werd door de huisartsen altijd onder controle gehouden met allerhande medicatie, o.a. Atorvastatin, Crestor etc. etc. Het gehalte ging dan wel naar beneden maar ik kreeg ontzettend last van krampen in de benen, waardoor ik meerdere uren per nacht wakker lag en probeerde de pijn kwijt te raken.
Mijn huisarts raadde me aan om de atorvastatin te laten staan en na een 6 weken de bloedwaarden na te kijken. Alle bloedwaarden waren prima, alleen het cholesterol was als een raket omhoog geschoten (waren haar woorden). Ze raadde me aan om rode rijsttabletten te nemen. Hier in Duitsland kosten 30 tabletten 29,95, bij het Kruidvat, 30 tabletten voor 8 euro. na 3 avonden het innemen van de rode rijst, kwamen de krampen weer in volle hevigheid terug ondanks het regelmatig innemen van Magnesium… Ik ga nu de lijst proberen die hier wordt genoemd, ben overtuigd dat ik dan van alle ellende af kom.

Bach, 22-08-2017 17:45 #6
Welk natuurmiddel kan ik nemen om mijn cholesterol te laten zakken?
ik slik nu rode rijst capsulles helpen heel goed maar is slecht zegt men.
m.v.g h bach

Patricia, 30-03-2016 19:00 #5
Wat mij verbaasd, is dat je aangeeft dat margarines gezond zijn omdat het plantaardige vetten zijn. Margarine is "kunst" boter, geproduceerd door bedrijven als Unilever die stoffen toevoegen om het smeerbaar te houden. Ze voegen er voor de naam dan linolzuur bij. Beter kun je, hoe raar je dit ook vindt, roomboter nemen. Ook in roomboter zit linolzuur en het gebruik hiervan is stukken gezonder dan de neptroep. Juist bepaalde stoffen die van nature in roomboter zitten houden de vaten soepel, en voorkomen ontstekingen (waardoor juist de verkeerde vetten) de vernauwing veroorzaken. Een verminderde aanmaak, en afbraak van collageen in het lichaam doet de rest. Door de negatieve reclame rondom roomboter, opgezet door o.a grote bedrijven die het voedingscentrum sponsoren, krijg je dit soort verkeerde informatie. Voor alles geldt dat teveel niet goed is, ook voor roomboter.maar margarine zit ook nog vol E_nummers waaronder E621… Dit is ronduit slopend.

Dolf, 12-05-2014 12:06 #4
Overal, ook hier dus, wordt gesproken van 'een handje' walnoten. Maar wat is een handje? Drie? Gepeld of ongepeld? Of zijn het er tien? Wat is wetenschap waard als ze zich met zulke vage maten uitdrukt?

Hilda van Eyndhoven, 22-10-2013 06:52 #3
Van welke producten krijg je een hogere cholesteral? Wij eten soya margarine, soya voor het bakken, ik lust geen vet vlees. Help…

Nabila, 07-01-2013 19:30 #2
Ik heb eigenlijk één vraagje. Wat mag je zoal eten en wat mag je niet eten?!

Al vast bedank
Vriendelijke groeten Nabila

Henny, 09-03-2012 08:42 #1
Het verlagen van je cholesterol door het eten van bovenstaande zoals walnoten enzv. is geen probleem er zit altijd wel iets bij wat je lust, maar zaken als sojamelk pro-actief yogurt vind ik ronduit vies. er worden 5 porties per dag aangeraden op de margarine na is het te doen. kan ik die porties vervangen door producten van de lijst en het dus op de margarine na achterwege laten?

Infoteur: Enroute
Laatste update: 12-05-2010
Subrubriek: Gezonde voeding
Reacties: 8
Medische informatie…
Schrijf mee!