InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Gezonde voeding > Stoelgang bevorderen: stoelgangproblemen verbeteren

Stoelgang bevorderen: stoelgangproblemen verbeteren

Stoelgang bevorderen: stoelgangproblemen verbeteren Stoelgangproblemen: stoelgang bevorderen en verbeteren. Klachten over de stoelgang kunnen samenhangen met een verstopping (obstipatie) in de dikke darm. Dit is een veelvoorkomend probleem en wordt veroorzaakt doordat de passage van ontlasting door de dikke darm langzamer verloopt. Hierdoor kan de dikke darm meer water dan normaal aan de ontlasting onttrekken en dit resulteert in stoelgang die hard, droog en moeilijk uit te scheiden is. De stoelgang kan op diverse manieren verbeterd worden.

Stoelgang bevorderen

Stoelgangproblemen: obstipatie of verstopping

kenmerken van ontlasting

Hoe vaak een mens moet ontlasten, verschilt van persoon tot persoon. Sommige mensen moeten twee tot drie keer per dag ontlasten en weer anderen gaan hooguit eens in de twee tot drie dagen voor de 'grote boodschap' naar het toilet. Het gaat erom dat de consistentie (d.w.z. de graad van vastheid) van de ontlasting normaal is. De vorm van een gezonde drol is lang, rond en glad - een aaneengesloten donkerbruine worst die gemakkelijk geloosd kan worden.

Het gemiddelde gewicht van een drol is ongeveer 350 gram, maar het gewicht kan enorm variëren. De gemiddelde drol bestaat voor 75% uit water, voor 10% uit onverteerd voedsel en voor 15% uit miljarden bacteriën.

Obstipatie / Bron: Istock.com/herjuaObstipatie / Bron: Istock.com/herjua

Obstipatie

Klachten over de stoelgang kunnen samenhangen met een verstopping (obstipatie) in de dikke darm. Obstipatie is een veelvoorkomend probleem en wordt veroorzaakt doordat de passage van ontlasting door de dikke darm langzamer verloopt. Hierdoor kan de dikke darm meer water dan normaal aan de ontlasting onttrekken en dit resulteert in stoelgang die hard, droog en moeilijk uit te scheiden is.

Oorzaken vertraagde passage

Een vertraagde passage van ontlasting kan verschillende oorzaken hebben:
  • uitdroging en een vezelarm dieet kan zorgen voor harde ontlasting;
  • er zijn veel geneesmiddelen die de passage vertragen;
  • stoornissen en aandoeningen die de passage van ontlasting kunnen vertragen, zijn onder andere een inactieve schildklier (hypothyreoïdie), een hoge calciumspiegel (hypocalciëmie) en de ziekte van Parkinson;
  • dyschezie (spastisch bekkenbodemsyndroom) is een darmstoornis die veroorzaakt wordt door het niet kunnen beheersen en controleren van de anale spieren en bekkenbodemspieren met obstipatie tot gevolg;
  • afsluiting van de dikke darm door bijvoorbeeld een tumor in het laatste deel van de dikke darm, hetgeen kan leiden tot verstopping en krampen en de ontlasting kan door de vernauwing de vorm van een potlood krijgen (zogeheten potloodontlasting);
  • het verouderingsproces op zich houdt geen risico in op obstipatie, maar elementen die met dit proces samengaan kunnen een verhoogd risico met zich meebrengen (zoals een toegenomen gebruik van geneesmiddelen en minder lichaamsbeweging);
  • pijn en psychogene factoren zoals een depressie zijn veelvoorkomende oorzaken van obstipatie.

Stoelgang bevorderen en verbeteren

Verstopping is meestal het gevolg van een zittende leefwijze en een slecht voedingspatroon. De stoelgang kan op diverse manieren verbeterd worden. Factoren die een normale stoelgang kunnen bevorderen zijn onder andere:
  • voldoende beweging;
  • voldoende vezels in de voeding;
  • voldoende inname van vocht;
  • goed toiletgedrag.

Lichaamsbeweging zet je dikke darm aan tot bewegen / Bron: Istock.com/michaeljungLichaamsbeweging zet je dikke darm aan tot bewegen / Bron: Istock.com/michaeljung

Voldoende beweging

Zorg voor voldoende lichaamsbeweging. Pak vaker de fiets in plaats van de auto, pak de trap in plaats van de lift of de roltrap en maak dagelijks een ommetje.

Voldoende vezels in de voeding

Vezels (onverteerbare voedingsbestanddelen) dragen ertoe bij dat water wordt vastgehouden in de ontlasting, waardoor deze volumineuzer wordt en de ontlasting gemakkelijker kan worden voortbewogen. Er wordt een onderscheid gemaakt tussen twee soorten vezels:
  • fermenteerbare voedingsvezels; en
  • niet-fermenteerbare voedingsvezels.

Fermenteerbare voedingsvezels worden in de dikke darm gefermenteerd (afgebroken) door bacteriën. Deze voedingsvezels dienen als voedsel voor zogenaamde goede bacteriën in de darm, maar ook als voeding voor de darmcellen zelf. Daarmee dragen ze bij aan een goede afweer en ondersteuning van het immuunsysteem. Ook bevorderen ze de stoelgang. Vezels die als voedsel dienen voor deze bacteriën, worden prebiotica genoemd.

Groenten / Bron: Istock.com/warrengoldswainGroenten / Bron: Istock.com/warrengoldswain
De niet-fermenteerbare voedingsvezels worden niet afgebroken door bacteriën en verlaten het lichaam ongewijzigd. Dit soort voedingsvezel geeft meer volume aan de ontlasting hetgeen de beweeglijkheid van de darm en daarmee een vlotte stoelgang bevordert. Tevens bindt het stoffen aan zich, die dan niet in het lichaam terecht komen. Denk hierbij aan cholesterol. Bovendien geeft de inname van vezels sneller een vol gevoel, hetgeen te maken heeft met het feit dat oplosbare vezels de doorgang van het voedsel door het spijsverteringsstelsel vertragen. De persoon die voldoende vezels tot zich neemt is daardoor geneigd minder te eten. De persoon blijft daardoor op gewicht. Sommige mensen gebruiken vezels ook om af te vallen.

Vezelrijke producten zoals peulvruchten, aardappelen, groente en fruit, bevatten vrijwel altijd beide typen vezels. In diverse volkorenproducten, de schillen van fruit en celwandbestanddelen van groenten zitten vooral niet-fermenteerbare voedingsvezels. In dierlijke producten zit geen voedingsvezel.

De aanbevolen dagelijkse hoeveelheid vezels bedraagt 30 gram voor vrouwen en 40 gram voor mannen. Om de stoelgang te bevorderen, kan de voeding aangevuld worden met vezeltabletten of tarwezemelen - het buitenste vliesje van de tarwekorrel. Tarwezemelen zijn rijk aan voedingsvezels. Daarbij is het belangrijk dat de persoon voldoende drinkt. Tarwezemelen van bijvoorbeeld Zonnatura kunnen in diverse gerechten verwerkt worden als aanvullende bron van voedingsvezels. De stoelgang kan ook worden gestimuleerd door lijnzaad.

Tip!
Neem iedere ochtend als ontbijt een schaaltje yoghurt met muesli en een flinke schep gebroken lijnzaad, die de avond ervoor reeds te week is gezet in water. Gooi hierbij het water niet weg, maar meng de lijnzaad met het water door de yoghurt. Voeg geen suiker toe.

Meng iedere avond een hoeveelheid tarwezemelen met water of vruchtensap en drinkt het op. Of meng tarwezemelen met yoghurt en wat water en drink dit op. Voeg ook hier geen suiker aan toe.

Voldoende inname van vocht

Voldoende drinken is onontbeerlijk voor een soepele ontlasting en goede stoelgang. Drink daarom minstens 8 glazen water per dag.

Goed toiletgedrag

Een goed toiletgedrag bevordert de stoelgang. Ga naar het toilet zodra u aandrang heeft. Het is niet goed om ontlasting op te houden, aangezien dit een verstopping kan veroorzaken. Als ontlasting wordt opgehouden, blijft het te lang in het lichaam en wordt het hard doordat er te veel vocht aan wordt onttrokken.

Vers fruit / Bron: Istock.com/karelnoppeVers fruit / Bron: Istock.com/karelnoppe
Hangen boven de toiletpot is ook niet bevorderlijk voor de stoelgang, aangezien in deze houding de darmen niet goed geleegd kunnen worden. Ga rechtop zitten met beide voeten op de grond. Belangrijk daarbij is dat u niet te hard perst. Hard persen kan aambeien veroorzaken.

Conclusie

Voor een goede stoelgang is een vezelrijk dieet met veel groente, fruit en brood en weinig verzadigd vet en voldoende vochtinname en regelmatige, bij voorkeur dagelijkse lichaamsbeweging, nodig.

Macrogol en elektrolyten

Macrogol en elektrolyten is een laxeermiddel in poedervorm. Je lost het middel op in water en drinkt het vervolgens op. Macrogol wordt gebruikt bij de behandeling van chronische verstopping (obstipatie) bij volwassenen en kinderen van 12 jaar en ouder. Het geneesmiddel maakt je ontlasting of poep zachter en makkelijker uit te scheiden, waardoor de verstopping wordt opgeheven of verminderd.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Stoelgangproblemen: obstipatieStoelgangproblemen: obstipatieObstipatie is een lastige kwaal dat een opgezette buik veroorzaakt en de stoelgang bemoeilijkt. Een gebrek aan vezels in…
Hoe verbeter ik mijn stoelgang?Hoe verbeter ik mijn stoelgang?Mensen die lijden aan obstipatie hebben te maken met darmproblemen. Obstipatie komt veel voor. Ongeveer 1 op de 3 mensen…
Een slechte stoelgang en opgezette buikEen slechte stoelgang en opgezette buikEen slechte stoelgang hebben is ontzettend vervelend. Verstopping is iets waar vooral vrouwen last van hebben. Veel vrou…
Moeilijke stoelgang: wat doe je eraan?Moeilijke stoelgang: wat doe je eraan?Als je last hebt van je darmen en een moeilijke stoelgang ben je niet de enige. Een moeilijke stoelgang komt bij veel me…
Laxeermiddelen: Gebruik, werking en bijwerkingenLaxeermiddelen: Gebruik, werking en bijwerkingenLaweermiddelen zijn medicatie die men gebruikt om de stoelgang te bevorderen bij constipatie. Laxeermiddelen zijn vaak h…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: Onsemeliot, Openclipart
  • Merck Manual Medisch handboek; Bohn Stafleu van Loghum - 2005.
  • Morad, M., Nelson, N.P., Merrick, J., Davidson, P.W., & Carmeli, E. (2007). Prevalence and risk factors of constipation in adults with intellectual disability in residential care centers in Israel. Research in Developmental Disabilities, 28(6), 580-586.
  • http://mens-en-gezondheid.infonu.nl/aandoeningen/40349-ontlasting-pijn-tumorontstekingabces-stoelgang-klachten.html
  • http://nl.wikipedia.org/wiki/Dyschezie
  • http://www.nbc.nl/files/090205_%20Basisuitleg%20Voedingsvezel.pdf
  • http://www.fitforme.nl/gezondheid/stoelgang/stoelgang-bevorderen
  • http://www.voedingscentrum.nl/nl/eten-gezondheid/voedingstoffen/vezels/soorten-voedingsvezel.aspx
  • http://www.preventievegezondheidszorg.com/vezels.php
  • http://www.colon-cleanse-constipation.com/stool-shape.html
  • http://www.consumed.nl/ziekten/4014/Stoelgang
  • http://www.gi.org/patients/gihealth/constipation.asp
  • http://www.darmgezondheid.nl/consumenten/voeding_en_leefstijl/voedingsvezels/fermenteerbare_vezels.html
  • http://dieet.blog.nl/algemeen/2009/04/15/hoe-krijg-je-voldoende-vezels-binnen
  • http://foodfacts.web-log.nl/voeding_gezondheid/stoelgangdarmflora/index.html
  • Afbeelding bron 1: Istock.com/herjua
  • Afbeelding bron 2: Istock.com/michaeljung
  • Afbeelding bron 3: Istock.com/warrengoldswain
  • Afbeelding bron 4: Istock.com/karelnoppe

Reageer op het artikel "Stoelgang bevorderen: stoelgangproblemen verbeteren"

Reacties

Magda, 19-01-2012 11:52 #2
Ik lees hier alleen maar over een stoelgang die niet op gang komt. Bij mij is het zo dat ik wel 3 of 4 keer per dag naar de wc moet. Ik hou van wandelen maar zodra ik op weg ben moet ik na een poosje naar de wc en ik kan het absoluut dan niet ophouden. Het gevolg is dat ik al een paar keer met een broek vol ben thuisgekomen en dat ik nu bijna niet meer durf te gaan wandelen. Wat kan ik hier aan doen? Reactie infoteur, 19-01-2012
Fecale incontinentie dat is het verlies van controle over de stoelgang kan gedurende korte tijd optreden tijdens aanvallen van diarree of wanneer harde ontlasting in het rectum vast komt te zitten (fecale indikking). Bij mensen met letsel aan de anus of het ruggenmerg, rectumprolaps (via de anus uitzakken van het rectumslijmvlies), dementie, neurologische beschadiging als gevolg van diabetes mellitus, tumoren van de anus of beschadiging van het bekken die tijdens een bevalling is ontstaan, kan aanhoudende fecale incontinentie ontstaan (bron: www.merckmanual.nl).

Om te bepalen wat u het beste kunt doen aan fecale incontinentie, is het allereerst van belang om te achterhalen wat de oorzaak ervan is. Met het oog daarop is het belangrijk om een afspraak te maken met uw huisarts.

Monique Engels, 16-12-2010 10:26 #1
De (gebroken) lijnzaad 'savonds al in wat water in de week zetten. Zo komen er slijmstoffen vrij, die al direct van nut zijn. dit weekwater daarom ook niet weggooien maar mee opeten. Een flinke schep lijnzaad sec door yoghurt heen 's ochtends zal bij de meeste mensen een te dikke ontlasting geven. Reactie infoteur, 20-12-2010
Bedankt voor uw aanvulling. Ik zal het meteen verwerken in het artikel.

Infoteur: Tartuffel
Laatste update: 26-10-2019
Subrubriek: Gezonde voeding
Special: Ontlasting
Reacties: 2
Medische informatie…
Schrijf mee!