InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Aandoeningen > Obstipatie symptomen: verstopping, buikpijn opgezwollen buik

Obstipatie symptomen: verstopping, buikpijn opgezwollen buik

Obstipatie symptomen: verstopping, buikpijn opgezwollen buik Wat is obstipatie, wat zijn de klachten bij obstipatie en hoe verhelp je obstipatie? Verstopping of obstipatie symptomen zijn (buik)pijn en een opgeblazen gevoel (opgezwollen buik). Bij verstopping blijft de ontlasting te lang in de dikke darm, waardoor de persoon last krijgt van een uitblijvende, moeilijke, harde, pijnlijke of trage ontlasting. Een kortdurende verstopping van enkele dagen is niet ongewoon of verontrustend. Obstipatie of verstopping is een klacht die verschillende oorzaken kan hebben, zoals te weinig vezels in het voedsel, gebrek aan lichaamsbeweging of te weinig drinken. Je kan dit verhelpen en voorkomen door je leefstijl aan te passen: voldoende lichaamsbeweging, een vezelrijk dieet en voldoende vochtinname.

Obstipatie en verstopping

Er is sprake van obstipatie (ook wel constipatie genoemd) wanneer er een verandering in de normale stoelgang optreedt, in die zin dat de persoon minder vaak moet ontlasten dan gewoonlijk. Bij verstopping blijft de ontlasting te lang in de dikke darm, waardoor de persoon last krijgt van een uitblijvende, moeilijke, harde, pijnlijke of trage ontlasting. Obstipatie kan acuut optreden of chronisch zijn. Bijna iedereen heeft wel eens last van obstipatie. Verandering van voedingsgewoonten is vaak voldoende om het probleem te verlichten. Obstipatie kan echter ook een teken van een ziekte zijn. Zo hebben bijvoorbeeld sommige mensen met het prikkelbare darm syndroom last van afwisselend obstipatie en diarree.

Brood / Bron: Istock.com/LyashikBrood / Bron: Istock.com/Lyashik
Het is een misverstand te veronderstellen dat iedereen dagelijks ontlasting moet hebben. De stoelgang varieert van persoon tot persoon. Sommige mensen moeten elke dag poepen, of zelfs drie keer per dag, en weer anderen hoeven slechts drie keer per week voor de grote boodschap naar het toilet. Zo varieert ook de consistentie van de stoelgang van persoon tot persoon, maar het zegt wel wat over de darmfunctie en tevens de hoeveelheid vocht en vezels in het eten. Feces van prima kwaliteit zien er uit als een aaneengesloten donkerbruine worst - soms wat smaller, soms wat dikker en soms wat langer en soms wat korter. De uitwerpselen dienen gemakkelijk geloosd te worden. De ontlasting is van goede kwaliteit, als de persoon geen wc-papier nodig heeft. Dat kan bereikt worden door een vezelrijk dieet met veel fruit, groente en brood en weinig verzadigd vet en voldoende vochtinname en dagelijkse lichaamsbeweging.

Symptomen van verstopping (obstipatie)

Een persoon kan een breed scala aan symptomen vertonen als hij last heeft van obstipatie, afhankelijk van het normale ontlastingspatroon, het voedingspatroon en leeftijd. Dit zijn problemen die iemand kan hebben als hij last heeft van verstopping:
  • moeizame stoelgang: moeilijkheden bij het starten of het voltooien van een stoelgang;
  • onregelmatige stoelgang en moeilijke passage van de ontlasting;
  • harde en droge ontlasting, waardoor men moet persen bij de stoelgang;
  • soms pijnlijke stoelgang;
  • darmkrampen als gevolg van de verstopping die kunnen tot lichte of zware, al dan niet langdurige buikpijn aan de onderkant van de buik of buikpijn die uitstraalt naar één kant van de buik;
  • bij het prikkelbare darm syndroom: krampende buikpijn, overmatige gasproductie (veel winden en scheten laten), een opgeblazen gevoel en een verandering in de stoelgang;
  • opgezwollen buik (opgeblazen gevoel), hoofdpijn, en verlies van eetlust;
  • slechte adem en vieze smaak in je mond.

Symptomen obstipatie baby

Men spreekt van obstipatie als de ontlasting hard en keutelig is en weinig frequent komt. Een baby heeft kortom last van verstopping als hij last heeft met poepen.

Oorzaken verstopping (obstipatie)

Dit zijn de meest voorkomende oorzaken van obstipatie:
  • Slechte voeding: het eten van voedsel dat rijk is aan dierlijke vetten (zuivel, vlees en eieren) of geraffineerde suiker, en te weinig vezels (volle granen, fruit en groenten) kunnen obstipatie veroorzaken.
  • Te weinig lichaamsbeweging.
  • Slechte stoelgang: het (te lang) ophouden van de ontlasting.
  • Medicijnen: bepaalde medicijnen kunnen obstipatie veroorzaken.
  • Veranderingen in levensstijl zoals een recente verandering in het dieet of minder lichaamsbeweging (bijv. wanneer iemand een paar dagen in bed blijft wegens ziekte), een te lage inname van vocht, en het eten van fast food kunnen obstipatie veroorzaken.
  • Prikkelbare darm syndroom (PDS of spastische darm): dit is een van de meest voorkomende oorzaken van obstipatie. De klachten zijn divers. Zo kan men bijvoorbeeld last hebben van buikpijn (pijn in de onderbuik, vaak verbandhoudend met de stoelgang), hevige krampen, een opgeblazen gevoel, winderigheid en problemen met de stoelgang. De klachten treden in veel gevallen aanvalsgewijs op. Er kan tevens een continu zeurderige pijn in de buik aanwezig zijn.
  • Misbruik van laxeermiddelen kan leiden tot obstipatie.
  • Zwangerschap: obstipatie tijdens de zwangerschap kan te wijten zijn aan verschillende factoren. We noemen: Mechanische druk op de darmen door de zware baarmoeder; hormonale veranderingen tijdens de zwangerschap; veranderingen in voedings- en vochtinname; fissuur; aambeien; anale stenose of vernauwing.
  • Acute obstipatie wordt soms veroorzaakt door een ernstiger probleem, zoals een afsluiting van de dikke darm, een slechte bloedtoevoer naar de dikke darm of letsel van zenuwen of het ruggenmerg.
  • Andere oorzaken zijn een inactieve of te langzaam werkende schildklier (hypothyroïdie), een hoge calciumspiegel van het bloed (hypercalciëmie) en de ziekte van Parkinson.
  • Een vermindering van de samentrekkingen in de dikke darm ('inactief colon' genaamd) en ongemak tijdens de stoelgang geven ook aanleiding tot obstipatie.
  • Psychische factoren zijn veelvoorkomende oorzaken van acute en chronische obstipatie. Men kan hierbij aan (langdurige) stress en spanning en depressiviteit denken.

Een vezelarm dieet en te weinig lichaamsbeweging zijn de meest voorkomende oorzaken van obstipatie.

Mogelijke oorzaken obstipatie baby

  • Te weinig vochtinname.
  • Een kloofje bij zijn anus, waardoor het kind zijn ontlasting probeert op te houden. De vicieuze cirkel kan met een laxerende zuigelingenvoeding doorbroken worden. Vraag advies bij het consultatiebureau.
  • Voorts kan harde ontlasting een uiting zijn van voedselallergie. Dit gaat vaak gepaard met andere symptomen. Neem bij harde ontlasting van je kindje en andere symptomen contact op met het consultatiebureau.

Lichaamsbeweging zet je dikke darm aan tot bewegen / Bron: Istock.com/michaeljungLichaamsbeweging zet je dikke darm aan tot bewegen / Bron: Istock.com/michaeljung

Behandeling van obstipatie

Wanneer de obstipatie het gevolg is van een ziekte of aandoening, zal deze ziekte moeten worden behandeld. In andere gevallen - wanneer de obstipatie samenhangt met de leefwijze - kan obstipatie het beste voorkomen en behandeld worden met een combinatie van voldoende lichaamsbeweging, een vezelrijk dieet, voldoende vochtinname en wellicht door het gebruik van medicatie. Zo nodig kan een klysma uitkomst bieden. Indien men moeizaam de ontlasting kwijt kan raken, kan bekkenfysiotherapie de problemen verhelpen. Vermijd overmatig gebruik van laxeermiddelen.

Drink warme dranken bij obstipatie. Warme vloeistoffen stimuleren de darmen. Drink daarom 's ochtends vroeg eerst een kop kruidenthee, een glas warm water met citroen of een kop thee of koffie om de effecten van obstipatie te verlichten.

Als de verstopping aanhoudt en langer dan enkele weken duurt en gepaard gaat met bijkomende symptomen, zoals bloed of slijm bij de ontlasting, kan nader onderzoek naar de oorzaak van de verstopping door de huisarts nodig zijn.

Obstipatie verhelpen met plantengeneeskunde

De antraceenderivaten in Aloë vera zorgen dat vocht in de darm wordt vastgehouden, waardoor de vuldruk wordt verhoogd, en stimuleren daarnaast de darmactiviteit. De ESCOP (European Scientific Cooperative on Phytotherapy) adviseert het gebruik van Aloë vera bij verstopping. Het gedroogde sap in de plant wordt als poeder en als extract gebruikt in dragees. De hoeveelheid antraceenderivaten mag per dag niet boven de 20 tot 30 mg komen. Aloë-preparaten mogen slechts tijdelijk (uiterlijk voor twee weken, tenzij anders aangegeven) gebruikt worden, aangezien langdurig gebruik van antraceenderivaten-bevattende middelen tot beschadiging van het zenuwstelsel in de darmen kan leiden. Hierdoor zullen steeds hogere doses nodig zijn om (hetzelfde) effect te sorteren en daarmee kun je in een vicieuze cirkel terechtkomen.

De ESCOP adviseert (eveneens kortdurend) gebruik van sennablad en -vrucht bij af en toe voorkomende obstipatie. Darmbacteriën maken uit de antraceenderivaten die in Senna aanwezig zijn, farmacologisch actieve antronen vrij. Deze stoffen hebben een drieledige werking:
Vlozaad of psylliumzaad / Bron: Bastique / Wikimedia CommonsVlozaad of psylliumzaad / Bron: Bastique / Wikimedia Commons
  • ze beïnvloeden de samentrekkingen van de darmwand (peristaltiek);
  • ze stimuleren en versnellen de darmpassage; en
  • ze verminderen de vochtresorptie (opname van vocht).

Hierdoor neemt de darminhoud in volume toe en wordt de vuldruk van de darmen versterkt. Tegelijk stimuleren de vrijgekomen antronen de slijmvorming in de darmen.

De ESCOP geeft een positief advies voor het gebruik van vlozaad of psylliumzaad ter ondersteuning van een goede darmwerking bij obstipatie, maar ook bij aandoeningen die een zachte stoelgang wenselijk maken, zoals bij het prikkelbare darmsyndroom.

Wat te doen bij obstipatie baby?
Als je baby last van verstopping en je geeft flesvoeding, dan is het belangrijk te controleren of je de voeding wel volgens de gebruiksaanwijzing klaarmaakt. Vanaf zes maanden is het belangrijk dat je baby voldoende vocht en vezels binnenkrijgt. Overleg dit met het consultatiebureau. Verstopping komt geregeld voor bij zuigelingen en gaat vaak vanzelf weer over. Het kan ook zo zijn dat je net bent overgestapt op een andere voeding (bijvoorbeeld van borst naar fles). In dat geval moeten de darmen van je baby hier even wennen. Wacht rustig een paar weken af. Je kunt bij flessenvoeding 10 ml. extra water per 100 ml. bereide voeding toevoegen. Je kindje moet dan wel alles opdrinken. Je kunt ook een paar theelepels sinaasappelsap of pruimensap toevoegen.

Hoe is verstopping te voorkomen?

Wat kun je zelf doen om verstopping te voorkomen?
  • Eet veel vezels: groenten, fruit en zemelen zijn uitstekende vezelbronnen.
  • Drink voldoende water per dag (minstens 8 glazen water per dag).
  • Beperk het gebruik van suiker en geraffineerde zetmeelproducten.
  • Neem voldoende lichaamsbeweging.
  • Ga naar de badkamer wanneer je aandrang hebt. Houd de ontlasting niet op. Door drang vaak te onderdrukken zal men deze na verloop van tijd niet meer waarnemen. Wanneer er reeds langere tijd sprake is van obstipatie, is het vaak moeilijk om drang waar te nemen. In dat geval kan men het beste een kwartier na de maaltijd naar het toilet gaan.

Indigestie / dyspepsie

Dyspepsie of indigestie is een medische aandoening die wordt gekenmerkt door chronische of terugkerende pijn in de bovenbuik, een vol gevoel in de bovenbuik, het eten blijft liggen op de maag, het voelt zwaar aan. Het kan worden vergezeld van een opgeblazen gevoel, boeren, misselijkheid of zuurbranden. Dyspepsie is een veel voorkomend probleem, en is vaak te wijten aan gastro-oesofageale reflux of gastritis, maar bij een kleine minderheid kan het een eerste symptoom van een maagzweer betreffen. Soms kunnen deze klachten ook duiden op kanker. In feite is indigestie slechts een symptoom van een onderliggende aandoening.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Obstipatie (verstopping) verhelpenVerstopping in de darmen, ook wel obstipatie genoemd, is een vervelend probleem. Hoe kun je obstipatie verhelpen? Vezelr…
Verstopping en diarreeVerstopping en diarreeTwee uitersten van elkaar: verstopping/obstipatie en diarree/buikloop. Niet naar de wc kunnen gaan of juist erg vaak moe…
Hoe verbeter ik mijn stoelgang?Hoe verbeter ik mijn stoelgang?Mensen die lijden aan obstipatie hebben te maken met darmproblemen. Obstipatie komt veel voor. Ongeveer 1 op de 3 mensen…
Verstopping; wat doe je eraan en hoe voorkom je het?Verstopping, een vervelend verschijnsel in je buik. Je stoelgang is ontregeld, je ontlasting zit vast en komt er met moe…
Aandoeningen: obstipatie (verstopping)Obstipatie wil zeggen dat men moeite heeft met het hebben van ontlasting. De frequentie van het hebben van ontlasting is…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: Istock.com/AW
  • Dr. Jörg Grünwald en Christof Jänicke. Praktisch handboek plantengeneeskunde van A tot Z. Zuidnederlandse uitgeverij NV, zj.
  • F. Hunter. Voeding die baat, voeding die schaadt. Complete gids over de invloed van voedsel op onze gezondheid. The reader's Digest BV, Amsterdam, Brussel, 2011.
  • Afbeelding bron 1: Istock.com/Lyashik
  • Afbeelding bron 2: Istock.com/michaeljung
  • Afbeelding bron 3: Bastique / Wikimedia Commons

Reageer op het artikel "Obstipatie symptomen: verstopping, buikpijn opgezwollen buik"

Reacties

C. Muitjens, 08-06-2017 19:24 #4
Ben al 2 weken niet naar de wc geweest. Kan geen ontlasting maken, heb ook een dikke buik. Wat moet ik doen? Reactie infoteur, 09-06-2017
Direct contact opnemen met de huisarts. De huisarts kan onderzoeken of er sprake is van een onderliggen aandoeningen en hij verschillende medicijnen voorschrijven om de obstipatie te verhelpen. Niet mee door blijven lopen!

Anoniempje, 07-12-2016 18:35 #3
Ik heb dagelijks soepele ontlasting. Ik maak het zo nu en dan (1 keer in de 3 maanden) mee dat ik wat hardere ontlasting heb, vooral aan het eerste stuk, waar ik flink op moet persen. Valt dit ook onder obstipatie, of onder de categorie 'een keer moeilijk naar de wc' kunnen? Reactie infoteur, 08-12-2016
Volgens het Nederlands Huisartsen Genootschap is er sprake van obstipatie bij volwassenen wanneer ten minste twee van de volgende symptomen aanwezig zijn:
- defecatiefrequentie ≤ 2 per week;
- hard persen tijdens defecatie;
- harde en/of keutelige defecatie;
- gevoel van incomplete defecatie;
- gevoel van anorectale obstructie of blokkade;
- digitale handelingen noodzakelijk om ontlasting te verwijderen.

(Bron: NHG-Standaard Obstipatie. Diemel JM, Van den Hurk APJM, Muris JWM, Pijpers MAM, Verheij AAA, Kurver MJ. Huisarts Wet 2010;53(9):484-98.)

Sporadisch wat hardere ontlasting valt niet onder de definitie van 'obstipatie'.

--, 04-03-2013 15:16 #2
Hallo,
ik ben 15 en ik heb elke dag wel last van een opgezwolle buik. Heel lastig vind ik dat want me vriendinnen hebben allemaal mooi plat buikje. Naar wc gaan is ook echt een probleem!
Ben er heel vaak mee naar de dokter geweest en kreeg er een soort poeder voor zodat ik gewoon normaal naar de wc kon gaan, maar dat hielp niet. Ik heb vroeger wel darmontsteking gehad, misschien heeft het daar iets te maken? Last van buikpijn elke dag heb ik gelukkig niet! Wat kan ik doen om me 'dikke buik' weg te halen?! Reactie infoteur, 24-03-2013
Hier is een folder over poepproblemen (obstipatie) bij kinderen en jongeren: http://alturl.com/damd6 De meeste kinderen en jongeren hebben als ze doen wat in dit boekje staat geen poepproblemen meer. Als de klachten aanhouden, is het verstandig je huisarts te raadplegen.

Jorricks, 03-01-2011 16:40 #1
Dankuewel voor deze informatie
alleen het is me niet helemaal duidelijk wat ik hier nou mee moet doen.
ik ben nu 15
en heb dit al ong. 15 x gehad. dan krijg ik egt zwaar hevige kramp in myn maag en kan ik niet goed lopen en al de symptonen van dit.
maar het is by my nooit chronisch ik heb het gem. zon 4 uur en daarna op zijn minst 4 maanden niet meer.
als ik dan gewoon de 4 dingen doe om het te voorkome komt het dan goed? Reactie infoteur, 04-01-2011
Als iemand last heeft van obstipatie, dan kan het voorkomen worden door een aantal leefregels in acht te nemen. Lees ook: http://mens-en-gezondheid.infonu.nl/gezonde-voeding/55054-stoelgangproblemen-stoelgang-bevorderen-en-verbeteren.html
Maar het is geen garantie dat je dan geen last meer krijgt van verstopping. Soms spelen andere factoren ook een rol (zie het hoofdstukje over oorzaken verstopping). Raadpleeg de huisarts indien u er last van blijft houden.

Infoteur: Tartuffel
Laatste update: 20-09-2017
Subrubriek: Aandoeningen
Special: Ontlasting
Reacties: 4
Medische informatie…
Schrijf mee!