InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Ziekten > Verstopping en diarree

Verstopping en diarree

Verstopping en diarree Twee uitersten van elkaar: verstopping/obstipatie en diarree/buikloop. Niet naar de wc kunnen gaan of juist erg vaak moeten. Obstipatie en buikloop kunnen voor veel ongemakkelijke problemen zorgen. Hoe kunnen deze klachten ontstaan, maar nog belangrijker is de vraag hoe kunnen wij ze verhelpen?

Verstopping/obstipatie

Verstopping ook wel obstipatie genoemd kan ontstaan door gebrek aan vocht, vezels of beweging. Ook kan er soms een erfelijke factor mee spelen. Ook kan het op houden van ontlasting, door haast of een ander dagritme, voor verstopping zorgen. De ontlasting blijft dan te lang in je dikke darm en wordt hard en droog. Daardoor gaat het poepen lastiger en kan het pijn doen.

Wanneer heb je verstopping/obstipatie

De omschrijving van obstipatie varieert per persoon. De een gaat namelijk twee keer per dag naar de wc, maar een ander gaat een keer in de twee dagen. Wanneer je stoelgang afwijkt van je vaste patroon en de ontlasting hard is, kun je spreken van obstipatie. Je kunt dan buikpijn krijgen die soms de vorm heeft van weeën. Bij ernstige obstipatie kunnen die zo heftig zijn, dat je er zelfs van moet overgeven.

Tegen gaan van verstopping/obstipatie

Om obstipatie tegen te gaan, kun je aanpassingen doen in bijvoorbeeld je leefstijl. Door meer te drinken, meer vezelrijke voeding te eten en meer te bewegen. Lukt dat niet en is er sprake van chronische obstipatie dan kan de huisarts een laxeermiddel voorschrijven dat bij langdurige gebruik de darm niet lui maakt, anders dan de middelen die bij de drogist worden verkocht. Deze laatste zijn overigens wel uitermate geschikt voor tijdelijk gebruikt, bijvoorbeeld om mee te nemen op vakantie.

Diarree/buikloop

De bandeling van diarree ook wel buikloop genoemd is een ander verhaal. De oorzaak is veelal een darmwandinfectie die vaak ontstaat door virussen of soms door bacteriën. De dramwand kan daardoor minder vocht opnemen en als gevolg wordt de ontlasting dunner.

Wanneer heb je diarree/buikloop

Je hebt diarree als je een paar keer per dag naar de wc moet en je ontlasting waterig is. Hierbij kun je hevige buikkrampen ervaren.

Tegen gaan van diarree/buikloop

Het is een natuurlijk mechanisme om de virussen en bacterieën uit je lichaam te laten verdwijnen. Daarom in het beter om diarree de eerste vierentwintig tot achtenveertig uur gewoon te laten gaan. Ook is het belangrijk veel te drinken zodat je maagdarmkanaal goed schoonspoelt en je vochtgebrek voorkomt. Ben je op reis of moet je pe se ergens heen, dan kun je eventueel een stopmiddel nemen. De darminfectie gaat hierdoor niet over en als je het langer dan een paar dagen gebruikt, kan het juist weer voor verstopping zorgen. Houdt de diarree langer aan en heb je bovendien koorts, dan is het zaak om de huisarts in te schakelen.
© 2008 - 2017 Nannie78, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Obstipatie (verstopping) verhelpenVerstopping in de darmen, ook wel obstipatie genoemd, is een vervelend probleem. Hoe kun je obstipatie verhelpen? Vezelr…
Verstopping; wat doe je eraan en hoe voorkom je het?Verstopping, een vervelend verschijnsel in je buik. Je stoelgang is ontregeld, je ontlasting zit vast en komt er met moe…
Hoe verbeter ik mijn stoelgang?Hoe verbeter ik mijn stoelgang?Mensen die lijden aan obstipatie hebben te maken met darmproblemen. Obstipatie komt veel voor. Ongeveer 1 op de 3 mensen…
Last van obstipatie?Last van obstipatie?Wanneer je last hebt van obstipatie heb je problemen met je stoelgang. Dit is erg vervelend en kan best pijnlijk zijn. H…

Reageer op het artikel "Verstopping en diarree"

Reacties

Rita, 20-02-2015 19:10 #2
Hallo, Ik ben 48 jaar en heb de laatste tijd steeds last van mijn darmen. Als ik naar het WC moet gaan, komt de ontlasting er eerst heel moeilijk uit, vaak dat ik het eruit moet halen, en dan zit ik daarna met diarree? Heeft er iemand een idee wat er aan de hand is en wat ik er aan kan doen?

Marga, 01-04-2010 03:44 #1
Ik heb al heel lang last van verstopping of dunne ontlasting, mag ik in dit geval bananen eten? Ik zou het bijzonder op prijs stellen als u mij hierop het antwoord kunt geven, want ik weet het echt niet meer echter denk dathet eten van bananen alleen goed is bij dunne ontlasting.?

Hoop dan ook dat u mij kunt zeggen waneer ik beslist geen bananen mag eten, want heb naast dunne ontlasting heel vaak het tehenoovergestelde, namelijk verstopping van mijn darmen.

Infoteur: Nannie78
Laatste update: 04-04-2008
Subrubriek: Ziekten
Reacties: 2
Medische informatie…
Schrijf mee!