InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Aandoeningen > Problemen stoelgang: zwarte, rode en groene ontlasting/poep

Problemen stoelgang: zwarte, rode en groene ontlasting/poep

Problemen stoelgang: zwarte, rode en groene ontlasting/poep Last van zwarte ontlasting, rode poep of groene ontlasting al dan niet met verstopping of andere klachten? Wat kan het zijn? Een gezonde ontlasting heeft een koperbruine tot donkerbruine kleur. De ontlasting kan door diverse factoren van kleur veranderen, waaronder het gebruik van bepaalde voedingssupplementen of het voedsel dat iemand tot zich neemt. Wanneer er voor ontlasting met een afwijkende kleur geen eenvoudige verklaring voor handen is, dan kan dit betekenen dat er sprake is van een situatie die nader medisch onderzoek vereist. In dat geval is het verstandig om je huisarts in te schakelen.

zwarte, rode en groene ontlasting

Mogelijke oorzaken van zwarte of donkere ontlasting of poep

De medische term voor zwarte, kleverige en teerachtige ontlasting die smerig ruikt, is melena. Dit duidt op de aanwezigheid van een bloeding in de slokdarm, maag of de dunne darm. Uitzondering hierop is een hevige bloeding vanuit maag of dunne darm, waarbij de passage van het bloed zo snel verloopt dat er geen melena wordt gevormd. Ontlasting dat er zwart en teerachtig uitziet, is reeds in het darmkanaal geheel of gedeeltelijk verteerd. Melena kan worden veroorzaakt door:
  • Maagzweer (ulcus pepticum);
  • Maagslijmvliesontsteking (gastritis);
  • Spataderen in de slokdarm (oesofageale varices);
  • Mallory-Weiss scheur: herhaaldelijk, heftig of overvloedig braken kunnen erosies van de slokdarm of kleine scheuren in de slokdarm veroorzaken.

Zwarte poep door voedsel, voedingssupplementen of medicijnen

Zwarte ontlasting of donkere ontlasting kan ook worden veroorzaakt door voedsel, voedingssupplementen of medicijnen. Het gebruik van ijzersupplementen of van koolstoftabletten tegen diarree (Norit e.a.), kunnen leiden tot ontlasting die zwart of zelfs groen van kleur is. Multivitaminen die (veel) ijzer bevatten, kunnen hetzelfde effect hebben. Voedingsmiddelen die donkerblauw of zwart van kleur zijn, kunnen ook ook donkere of zwarte ontlasting veroorzaken. Hierbij kan gedacht worden aan drop en bosbessen.

Ontlasting van een pasgeborene

De ontlasting van pasgeboren baby's, meconium genaamd, is van nature zwart en kleverig. In de baarmoeder slikt het ongeboren kind vruchtwater met afvalstoffen en celmateriaal in. Bovendien komen de bovenste cellagen van de darm erin terecht. De donkere kleur komt door het door het kind geproduceerde slijm, en het eigen gal en bloed. Binnen circa drie dagen na de geboorte verandert de kleur van de ontlasting van de pasgeborene en wordt deze lichtgeel en waterig van samenstelling, wat duidt op verteerde melk.

Mogelijke oorzaken van een rode streep op de ontlasting

Een bloeding in het laatste deel van het spijsverteringskanaal geeft gewoonlijk helderrood bloed in of op de ontlasting, bloed op het toiletpapier, of bloedvlekken in de toiletpot of roodgekleurd water. De passage van ontlasting met bloed wordt ook wel hematochezia genoemd. Oorzaken van bloed in de ontlasting kunnen onder meer de volgende zijn:

Voedsel dat rode poep veroorzaakt

Diverse verschillende soorten voedsel met natuurlijke of kunstmatige kleurstoffen kunnen tot roodgekleurde ontlasting leiden. Deze kunnen bestaan uit rode gelatine, ijslolly's, tomatensap of soep, grote hoeveelheden rode bieten, rode kool of rode paprika. Maar als er bloedrode sporen in of op de ontlasting aanwezig zijn, dan duidt dat doorgaans op een bloeding in het uiteinde van het spijsverteringskanaal.

Beoordeling door de huisarts

Bloed in de ontlasting is niet altijd het gevolg van een ernstige of chronische aandoening, maar het moet altijd worden beoordeeld door een arts. Elke verandering in de stoelgang, zoals het ontlastingspatroon of de kleur, geur, frequentie of consistentie (verstopping of diarree) die niet binnen een paar dagen voorbij is, is reden om een afspraak te maken met de huisarts.

Mogelijke oorzaken groene ontlasting

Groene ontlasting is in sommige gevallen heel normaal, zoals bij kinderen die borstvoeding krijgen. Groene ontlasting kan ook veroorzaakt worden door het nemen van ijzersupplementen of het eten van bepaalde voedingsmiddelen, zoals groene bladgroenten of groene koolsoorten (bladgroen / chlorofyl). Groene ontlasting kan ook duiden op een probleem met de vertering van voedsel als gevolg van een ziekte, aandoening of ander abnormale proces.

Groene poep door aandoeningen van het spijsverteringsstelsel

Groene ontlasting kan een symptoom zijn van diverse gastro-intestinale aandoeningen die interfereren met het normale verteringsproces, zoals een salmonella voedselvergiftiging. Gal wordt gebruikt voor het verteren van vet en is een vrij dikke, geelgroenige vloeistof. De galkleurstof geeft ontlasting zijn typische koperbruine tot donkerbruine kleur. Een (te) snelle passage van de voeding door het maag-darmkanaal kan groene ontlasting veroorzaken. Groene ontlasting kan worden veroorzaakt door de volgende ziekten:

Huisarts raadplegen

Feces zijn meestal bruin van kleur. Veel mensen vinden het verontrustend wanneer de kleur van hun ontlasting verandert. Verkleurde ontlasting heeft in veel gevallen niets te maken met een medische aandoening, maar sommige veranderingen, met name wanneer het zich vaker achter elkaar voordoet, kunnen reden zijn de huisarts te raadplegen. Bloed in de ontlasting is iets om altijd met de huisarts te bespreken. Een ander belangrijk verschijnsel die niet genegeerd mag worden, is een veranderd ontlastingspatroon, langer dan een week.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Zwarte ontlasting: zwarte, kleverige en teerachtige poepZwarte ontlasting: zwarte, kleverige en teerachtige poepZwarte ontlasting komt voor bij zowel kinderen als volwassenen. Er zijn veel mogelijke oorzaken dat je ontlasting of poe…
Kleur van je poep: groene, gele, grijze, zwarte en rode poepKleur van je poep: groene, gele, grijze, zwarte en rode poepNormale ontlasting of poep is meestal koperbruin tot donkerbruin van kleur. Deze kleur heeft je poep te danken aan de aa…
Rode ontlasting: oorzaken van rode poep of diarreeRode ontlasting: oorzaken van rode poep of diarreeRode ontlasting hoeft niet per se te wijzen op bloed in ontlasting. Rode poep kan wijzen op meerdere factoren. Het kan o…
Wat weet u over poep en poepen? Enkele feiten op een rijWat weet u over poep en poepen? Enkele feiten op een rijPoepen doen we allemaal, sommigen mensen poepen elke dag en anderen enkele keren per week. Toch rust er nog een behoorli…
Bloed in poep van de hondBloed in poep van de hondHet is niet smakelijk, maar het is als baas wel goed om te weten hoe de ontlasting van uw hond er uit ziet. Dan valt blo…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: Istock.com/gpointstudio
  • http://nl.wikipedia.org
  • http://www.bettermedicine.com
  • Afbeelding bron 1: Istock.com/monkeybusinessimages

Reageer op het artikel "Problemen stoelgang: zwarte, rode en groene ontlasting/poep"

Reacties

Temmerman Ken, 14-03-2016 12:38 #2
Goede dag,

Onze zoon heeft reeds 2x echt groene stoelgang gehad, iemand ook al meegemaakt of enige ervaring mee…

Bart, 25-09-2012 14:58 #1
Ik had trouwens als patiënt goede ervaringen met Diltiazemgel, dit is een caliciumantagonist. Slijmvlies kan prima gel of crème opnemen waardoor de werkzame stof bij de spieren terecht komt. Deze spieren contraheren op het moment dat calcium wordt vijgezet en dit calcium zich bindt aan bepaalde receptoren. De werkzame stof bindt aan zo'n receptor waardoor het calcium zich er niet aan kan binden. Gevolg: minder spanning op die spieren waardoor de bloedtoevoer naar de wond verbetert. De verbeterde bloedtoevoer zorgt ervoor dat de wond kan genezen.
In officiële bronnen op het internet wordt dit medicament vaak aangeraden. Mocht de huisarts wel de fissuur vaststellen en een ander medicament aanraden dan zou ik dit zeker even voorleggen.

Infoteur: Tartuffel
Laatste update: 03-04-2017
Subrubriek: Aandoeningen
Special: Ontlasting
Reacties: 2
Medische informatie…
Schrijf mee!