InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Aandoeningen > Rode ontlasting: oorzaken van rode poep of diarree

Rode ontlasting: oorzaken van rode poep of diarree

Rode ontlasting: oorzaken van rode poep of diarree Rode ontlasting of rode diarree hoeft niet per se te wijzen op bloed in ontlasting. Rode poep of rode diarree kan wijzen op meerdere factoren. Rode ontlasting kan optreden door een medische aandoening of door wat je hebt gegeten. Er zijn verschillende oorzaken die kunnen leiden tot rode ontlasting. Vers helderrood bloed op de ontlasting, is een veel voorkomend verschijnsel waar ongeveer 15% van de volwassenen in de afgelopen zes maanden mee te maken heeft gehad. Meestal is dit zichtbaar als een streepje rood bloed op je ontlasting of als bloed op het toiletpapier na het afvegen van je billen. Rode ontlasting kan ook komen door voeding, bijvoorbeeld het eten van rode bietjes of bietensap. Raadpleeg bij bloed in de ontlasting je huisarts.
Rode ontlasting en buikpijn / Bron: Andrey Popov/Shutterstock.comRode ontlasting en buikpijn / Bron: Andrey Popov/Shutterstock.com

Rode ontlasting oorzaken

Er zijn eigenlijk verschillende factoren die kunnen leiden tot rode ontlasting. Soms komt het door wat je hebt gegeten, bijvoorbeeld rode bietjes, en soms komt het door de aanwezigheid van bloed in de ontlasting. Bloed in ontlasting is een aanwijzing dat je ergens in het spijsverteringskanaal bloed verliest. Bloed in de ontlasting kan donker van kleur zijn, maar er kan ook sprake zijn van helder rood bloed op het toiletpapier of je poep. In sommige gevallen kan de aanwezigheid van bloed alleen worden vastgesteld door ontlastingsonderzoek. Dit noemt men een occult-bloedtest. Dit is een test in ontlasting waarbij de ontlasting wordt onderzocht op de aanwezigheid van spoortjes (occult) bloed, welke met het blote oog niet zichtbaar zijn.

Kleur van de ontlasting

De locatie in het spijsverteringskanaal van waar het bloed afkomstig is, heeft invloed op de kleur van het bloed in de ontlasting. Zwarte, kleverige en teerachtige poep, wordt melasma genoemd en wordt veroorzaakt door een bloeding in de slokdarm, maag of de dunne darm. Een heldere rode kleur geeft aan dat het bloed pas recent is toegevoegd aan de ontlasting (vers bloed in de ontlasting), wat suggereert dat het van een locatie afkomstig is die dicht bij het anale gebied ligt, meestal rond de anus. Helder bloed in de ontlasting betekent een bloeding in het onderste darmkanaal, zoals de dikke darm of het rectum.

Donker gekleurde poep door bosbessen / Bron: Couleur, PixabayDonker gekleurde poep door bosbessen / Bron: Couleur, Pixabay

Rode ontlasting na bietensap

Het eten van bieten of het drinken van rode bietensap kan leiden tot rode ontlasting. Voedingsmiddelen als drop, bosbessen, rode wijn, maar ook ijzersupplementen en koolstoftabletten tegen diarree, kunnen donkere ontlasting veroorzaken.

Helder rood bloed door anuskloofje

Een anusfissuur is een scheurtje of kloofje in de anus. Het gaat vaak om een klein doch pijnlijk sneetje of scheurtje in het weefsel van het slijmvlies van de anus, wat kan leiden tot de aanwezigheid van bloed in de ontlasting. Het kan gemakkelijk voorkomen bij mensen bij wie de sluitspier van de anus vrijwel altijd aangespannen is, waardoor ook moeilijk ontspant tijdens de stoelgang. Het kan ook komen door obstipatie, waardoor harde ontlasting en persen leiden tot kleine beschadigingen aan de anus. De weefselschade geneest meestal binnen enkele dagen. Omdat de schade rond het anale gebied zit, is dit zichtbaar als helderrood bloed in de ontlasting.

Bloed op ontlasting door aambeien

Aambeien verwijst naar de zwelling van bloedvaten in de anus of het rectum, wat klachten als pijn en jeuk kan veroorzaken. Iedereen kan last krijgen van aambeien, maar het komt vaker voor bij zwangere vrouwen en personen in de leeftijden van 45 tot 65 jaar. Naast helder rood bloed in de ontlasting, kunnen er andere symptomen zijn, zoals pijn, roodheid, zwelling en jeuk rond de anus. De meeste mensen hebben baat bij een basisbehandeling, zoals verhoogde inname van water, veranderingen in de voeding (meer voedingsvezels), meer bewegen en het gebruik van aambeicrèmes.

Rode diarree door gastro-enteritis of buikgriep

Rode diarree kan komen door gastro-enteritis of buikgriep. Gastro-enteritis, ook wel 'buikgriep' genoemd, is een bacteriële of virale infectie van de maag en darmen. Het kan leiden tot diarree met slijm en bloed; door patiënten beschreven als bloederige diarree en zichtbaar als rode diarree. Andere symptomen zijn maagkrampen, lichte verhoging, hoofdpijn en braken. Een buikgriep kan zorgen voor diarree of waterdunne ontlasting. Veel gevallen van buikgriep vereisen geen medische behandeling, omdat de symptomen meestal vanzelf verdwijnen binnen enkele dagen.

Helicobacter pylori / Bron: Yutaka Tsutsumi, Wikimedia Commons (CC0)Helicobacter pylori / Bron: Yutaka Tsutsumi, Wikimedia Commons (CC0)

Bloed in poep door maagzweer

Een maagzweer is de aanwezigheid van een open zweer in het slijmvlies van de twaalfvingerige darm (bovenste gedeelte van de dunne darm) of de maag. Vaak is een bacteriële infectie, veroorzaakt door Helicobacter pylori, de boosdoener. Er zijn ook bepaalde geneesmiddelen, zoals ibuprofen en aspirine, die een maagzweer kunnen veroorzaken.Symptomen zijn onder meer brandende pijn, brandend maagzuur, misselijkheid, een opgeblazen gevoel, donker bloed in de ontlasting, braken en gewichtsverlies.

Divertikels in de darm

Divertikels zijn goedaardige uitstulpingen in de dikke darm. Divertikels geven soms bloedverlies en slijmverlies uit de anus. De meeste mensen met divertikels hebben geen duidelijke symptomen. De meest voorkomende symptomen zijn veranderingen in normale stoelgang (diarree of obstipatie), pijn in de onderbuik, opgeblazen gevoel of bloed in de ontlasting.

Darmkanker of darmpoliepen

Darmkanker

Rectaal bloedverlies is een vroeg symptoom van darmkanker. Darmkanker is een aandoening die de dikke darm en het rectum beïnvloedt. Het wordt ook beschouwd als een mogelijke oorzaak van bloed en slijm in de ontlasting.

Darmpoliepen

Darmpoliepen zijn woekeringen van het slijmvlies van de dikke darm. Vaak blijven darmpoliepen goedaardig, maar soms kunnen deze gezwellen veranderen in dikkedarmkanker. Mogelijke symptomen zijn bloed in de ontlasting, vermoeidheid, gewichtsverlies en buikpijn.

Angiodysplasie: abnormale bloedvaten

Een angiodysplasie is een afwijking van een bloedvat, meestal in de darmwand of de maag. Angiodysplasie is de aanwezigheid van fragiele, abnormale bloedvaten in het maag-darmkanaal die kan leiden tot bloedverlies. Het komt vooral voor bij oudere mensen als gevolg van veroudering en degeneratie van de bloedvaten. Symptomen kunnen zijn: vermoeidheid, algehele zwakte en kortademigheid als gevolg van bloedarmoede.

Chronische inflammatoire darmziekten

Chronische inflammatoire darmziekten als colitis ulcerosa en de ziekte van Crohn, worden gekenmerkt door ontsteking van de darmwand en worden geassocieerd met slijm en bloed in de ontlasting.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Leukocyten in ontlasting: oorzaken witte bloedcellen in poepLeukocyten in ontlasting: oorzaken witte bloedcellen in poepDe medische benaming van leukocyten in de ontlasting is 'fecale leukocytose'. De leukocyten of witte bloedcellen vormen…
Bloed in poep van de hondBloed in poep van de hondHet is niet smakelijk, maar het is als baas wel goed om te weten hoe de ontlasting van uw hond er uit ziet. Dan valt blo…
Poep is altijd hip!Poep is altijd hip!Drollen en keutels, je hebt ze in alle soorten en maten. Van microscopisch kleine uitwerpselen, tot aan reusachtige berg…
Plakkerige poep: Oorzaken van kleverige ontlastingPlakkerige poep: Oorzaken van kleverige ontlastingDe meest ideale ontlasting is vergelijkbaar met een banaan: een zachte consistentie, een ronde vorm en een glad oppervla…
Rode diarree: Oorzaken van bloed of rode kleur in ontlastingRode diarree: Oorzaken van bloed of rode kleur in ontlastingDe ontlasting heeft meestal een bruine kleur en is vormvast. Diarree is los en start meestal vrij plots. De kleur van de…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: Ksuklein/Shutterstock.com
  • https://www.verywell.com/what-can-cause-red-stool-or-black-stool-1941726
  • https://www.verywell.com/causes-of-red-stool-or-maroon-stool-1941727
  • http://www.thrombocyte.com/causes-of-blood-in-stool-pooping-blood/
  • http://www.webmd.com/digestive-disorders/blood-in-stool#1
  • Afbeelding bron 1: Andrey Popov/Shutterstock.com
  • Afbeelding bron 2: Couleur, Pixabay
  • Afbeelding bron 3: Yutaka Tsutsumi, Wikimedia Commons (CC0)

Reageer op het artikel "Rode ontlasting: oorzaken van rode poep of diarree"

Infoteur: Tartuffel
Laatste update: 19-04-2019
Subrubriek: Aandoeningen
Special: Kleur van ontlasting
Medische informatie…
Schrijf mee!