InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Diversen > Rechtopstaand kun je het beste de ontlasting ophouden

Rechtopstaand kun je het beste de ontlasting ophouden

Rechtopstaand kun je het beste de ontlasting ophouden Door te staan kan men veel beter de ontlasting onder controle houden. Er zit namelijk een zekere spier om de endeldarm heen, welke bij het staan de darm dichtknijpt. Het is naast de anusring als het ware een tweede rem op de keutel als het reeds in deze darm is aanbeland. Waarom kan men bij het rechtop staan beter de ontlasting ophouden en hoe werkt de variaties spier hieraan mee?

Ontlasting ophouden

Poepen versus ophouden

Poep kan in verschillende variaties voorkomen van waterige diarree tot zeer harde keutels. Het zorgt ervoor dat de druk in de endeldarm toeneemt, waardoor de neiging om te poepen groeit. Op een gegeven moment zal men de druk niet meer kunnen weerstaan en moet men naar het toilet. Indien men staat, dan kan men de ontlasting langer ophouden ten opzichte van een zittende of hurkende houding. Waarom kan men in de rechtopstaande houding het beter ophouden?

Lus om de endeldarm

Van het linker schaambeen loopt een spier om de endeldarm heen en zit vervolgens aan het rechter schaambeen vast. Oftewel het is als het ware een lus om de endeldarm heen. De spier geheten puborectalis heeft tot doel om aan te spannen zodra men staat en te ontspannen als men hurkt. Het zorgt ervoor dat bij het staan de lus en de endeldarm wordt aangetrokken. Het aangetrokken deel wordt in dat geval samengedrukt, waardoor de doorgang kleiner wordt of compleet wordt dichtgeknepen. Het verhindert dat ontlasting een doorgang heeft naar het uiteinde van de endeldarm.

Samengeknepen billen

Staat men, dan zijn de spieren gespannen. Het houdt in dat de onderrugspieren, bilspieren en beenspieren gespannen staan. Het zorgt er eveneens voor dat de billen enigszins worden samengeknepen, waardoor ook de anus minder snel opengaat. De spieren vormen daarmee een natuurlijke barrière tegen het verlies van ontlasting en het beschermt tegen ongelukjes. Neemt de druk in de endeldarm toe, dan kan men de billen ook als het ware samenknijpen om ongewenst verlies te vermijden. Rechtop kan men dit samenknijpen het beste doen en lang volhouden.

Minste druk op de anusring

Staat men dan wordt de lus om de endeldarm aangespannen, waardoor minder tot geen ontlasting wordt doorgelaten. Het zorgt voor een tijdelijke blokkade in de darm, zodat de druk op het rectum en de anusring minimaal is. Staat men continu rechtop dan zal de neiging om te poepen minder zijn. Uiteraard is het van belang dat het niet om waterige diarree gaat, omdat deze substantie veel gemakkelijker doorgang kan vinden. Daarom kan men bij buikgriep het praktisch niet ophouden, ook al staat men. Heeft men normale poep dan zal men het staand veel langer kunnen ophouden.

Ook rechtop fietsen

In ons land waait het veel en dat houdt in dat we vaak liggend op de fiets ons door weer en wind verplaatsen. Op de fiets liggen, is vergelijkbaar met op het toilet hurken. Deze stand zorgt ervoor dat de puborectalis spier compleet ontspannen is, waardoor eventuele ontlasting eerder wordt doorgelaten. Heeft men bijvoorbeeld diarree en is er geen toilet in de buurt, dan is het dus van belang om rechtop te fietsen. De endeldarm wordt dan nog enigszins dichtgeknepen, zodat men het kan volhouden. Indien dit niet lukt is het beter om te gaan lopen, omdat dan de endeldarm dan zo goed als mogelijk wordt dichtgeknepen.

Gehurkt poepen

Het tegenovergestelde van voorgaande is uiteraard ook van toepassing. Om tijdens de ontlasting geheel leeg te poepen of om zo weinig als mogelijk te persen, is gehurkt zitten het beste. Gehurkt poepen zorgt ervoor dat de lus om de endeldarm geheel ontspannen is, zodat de keutel niet wordt tegengewerkt. Ontspant men dan eveneens de anusring, dan zal de bolus als het ware vanzelf naar buiten komen. Voor mensen met ontlastingsproblemen of obstipatie is gehurkt poepen de beste methode om gemakkelijker te poepen.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Last van diarree?Last van diarree?Bij diarree heb je last van een dunne soms waterige ontlasting. Het is erg vervelend als je last hebt van diarree vooral…
Obstipatie (verstopping) bij kinderenObstipatie (verstopping) bij kinderenIn de dikke darm wordt de ontlasting ingedikt totdat het kind aandrang krijgt om te poepen. Als het kind last heeft van…
Bloed bij ontlasting hond en puppy: symptomen en oorzakenBloed bij ontlasting hond en puppy: symptomen en oorzakenBloed bij ontlasting hond en pup of puppy. Voor de eigenaar van een hond kan het zien van bloed bij de ontlasting van zi…
Onregelmatige stoelgang: verstopping en diarreeOnregelmatige stoelgang: verstopping en diarreeEr zijn veel mensen die last hebben van een onregelmatige stoelgang. Zij hebben klachten zoals een opgeblazen gevoel, di…
Ongewild broekpoepen: waarom moet men in de broek poepen?Ongewild broekpoepen: waarom moet men in de broek poepen?Heeft men last van ontlastingsincontinentie, dan moet men geregeld ongewild broekpoepen. Het kan zowel bij kinderen, vol…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: Woodsy, Rgbstock
  • https://nl.wikipedia.org/wiki/Musculus_puborectalis 6 oktober 2015

Reageer op het artikel "Rechtopstaand kun je het beste de ontlasting ophouden"

Reactie

Fred van Wijnen, 16-08-2016 03:42 #1
Aangezien ik al 60 jaar met dit vreemde fenomeen van obstipatie in het buitenland te kampen heb, denk ik dat het iets psychisch is. Geen gebrek aan vezels of fruit. Die nam ik in het buitenland echt wel in voldoende mate tot mij. Ik dacht vroeger dat die typische hurktoiletten met de zg. instapschoenen voor mijn weerzin zorgden. De angst om op je eigen hielen te poepen. Maar dit jaar heb ik in Frankrijk niet meer van die rare instapschoenen-hurktoiletten waargenomen maar slechts propere zittoiletten. Zowel in hotels als in benzinestations. Dus aan het moderne zitgemak kan het niet liggen.

Ik denk dat een deel van mijn hersens een zelfstandige beslissing heeft genomen zonder mij daarin verder te kennen. Dat noemen wij vaak het onbewuste. Je intuïtie is daarvan een voorbeeld. Een niet rationeel proces dus. Veel medische experts begrijpen daar niets van. Daarvoor zijn ze niet opgeleid. Ook psychiaters niet want dat zijn van huis uit ook medici.

Infoteur: Geinformeerd
Laatste update: 09-10-2018
Subrubriek: Diversen
Special: Ontlastingsproblemen
Reacties: 1
Medische informatie…
Schrijf mee!