Wat moet ik doen nadat ik verbrand ben?

Wat moet ik doen nadat ik verbrand ben? Een verbrande huid kan pijn en jeuk veroorzaken. Hier kunt u dagenlang last van hebben. Dit kan uw nachtrust hevig verstoren. Soms kan het zelfs huidkanker veroorzaken. Er zijn verschillende factoren die de kans op huidkanker kunnen vergroten of verkleinen. Hiernaast kunt u het tijdig herkennen aan een aantal specifieke kenmerken. Wat zijn de kenmerken van een melanoom en hoe groot is de kans op huidkanker? Hoe zorg ik voor een snelle herstel van de huid nadat het verbrand is? Welke natuurlijke producten kan ik gebruiken om de pijn te verzachten?

Wat te doen na verbranding

De symptomen

Het komt regelmatig voor dat men zich vergist in de sterkte van de zon. De symptomen van een verbranding komen meestal pas na een aantal uur tevoorschijn. Het is daarom aangeraden om tijdig uit de zon te gaan wanneer men voelt dat de huid te warm aanvoelt. Mensen met een blanke huid verbranden het snelst. Een pigment genaamd melanine - dat zij weinig beschikken - beschermt namelijk de huid. Hiernaast kunnen medicijnen een rol spelen.

Er ontstaat een pijnlijk gevoel na een verbranding van de huid. Soms kan het na verloop van tijd gaan jeuken. Hiernaast heeft een verbrande huid een rode kleur. Mogelijk ontstaan er óók blaren. Het kan zijn dat u door deze symptomen niet meer op uw buik of rug kunt liggen. Dit kan voor problemen zorgen tijdens de nachtrust. Hiernaast kan het pijnlijk zijn om in de zee te zwemmen vanwege het zoute water. Het zout geeft namelijk een prikkelend gevoel op de beschadigde huid. Omdat het water dat uit de waterleidingen komt niet zout is, heeft u tijdens het douchen minder last van een prikkelende pijn. Uw huid begint vervolgens te vervellen wanneer uw huid begint te herstellen. Soms kan het echter voorkomen dat er blijvende schade optreedt.

Risico op huidkanker

Als u verbrand bent is het aangeraden om de zon zoveel mogelijk te vermijden. U heeft namelijk kans op huidkanker als u uzelf te weinig tegen de zon beschermt. Een bepaalde vorm van huidkanker staat bekend als een "melanoom". Een melanoom ziet eruit als een grote moedervlek, echter verandert deze qua vorm en kleur. Hiernaast kan het pijn doen, jeuk veroorzaken en zelfs bloeden. Soms kan het ook gaan etteren. Net als de meeste andere kankersoorten heeft het de mogelijkheid om zich te verspreiden. Het verspreidt zich niet wanneer het een soort huidkanker betreft die geen melanoom is.

Wanneer ontstaat er huidkanker?

Huidkanker ontstaat meestal vanwege een te hoge dosis UV-straling. Dit kan door de zon ontstaan of vanwege het gebruik van een zonnebank. De hoeveelheid bescherming die men heeft tegen huidkanker is afhankelijk van het huidtype en het gebruik van zonnecrème. Mensen met een blanke huid hebben een verhoogde kans op de ziekte omdat de huid minder beschermd is.

Hoe groot is de kans op huidkanker?

De ziekte wordt jaarlijks bij ongeveer drieduizend mensen in Nederland geconstateerd. Zeshonderd hiervan sterven aan deze ernstige ziekte. Wanneer men tijdens de kinderjaren verbrand is, bestaat er een verhoogde kans op huidkanker. Hiernaast is huidkanker de meest voorkomende kankersoort bij mensen tussen de twintig en dertig jaar oud. Mensen met een hoog aantal moedervlekken hebben een hogere kans op het krijgen van een melanoom.

Bron: Petr Kratochvil, PublicDomainPicturesBron: Petr Kratochvil, PublicDomainPictures

Tips voor een snelle herstel van uw huid

Wanneer de huid rood is duurt het meestal zo'n drie dagen voordat u weer in de zon kunt liggen. Een lauwe douche kan soms bevorderlijk zijn voor het herstel. Een douche die te heet is heeft echter negatieve gevolgen. Hiernaast is het belangrijk dat uw huid zo min mogelijk in contact komt met de zon. Dit is mogelijk door beschermende kleding te dragen. Het gebruik van zeep heeft een negatieve invloed op de huid. Het kan namelijk de huid uitdrogen en hierdoor het herstel vertragen. Met behulp van andere (natuurlijke) producten kunt u het herstel van uw huid bevorderen. Deze producten zorgen in het algemeen voor een verzachtende en verkoelende verzorging.

Koud water en ijsklontjes

Het gebruik van koud water en/of ijsklontjes is een eenvoudige manier om de symptomen te bestrijden. U kunt dit in combinatie gebruiken met vetvrije melk. Dep hierna voorzichtig de verbrande delen van uw lichaam met deze samenstelling. Deze verkoeling zorgt ervoor dat de onstekingsreactie vermindert.

Aftersun

Aftersun is een product dat u gebruikt nadat u verbrand bent. Het middel zorgt voor een juiste vochtbalans in de huid om het herstel te bevorderen. Wrijf of dep het voorzichtig op de verbrande huid. Soms is het product ook in sprayvorm verkrijgbaar. Er is geen verschil in de effectiviteit of werking van de aftersunproducten. Men kan echter wel een verschil merken in de prijs en geur. Naast aftersun zijn er óók natuurlijke producten die u in kunt zetten.

Citroensap

Men kan citroensap gebruiken om de huid extra te verzorgen. Nadat u het heeft ingesmeerd kan het even duren voordat het in de huid is getrokken. Hiernaast zijn er nog andere natuurlijke producten die een genezende werking hebben.

Theezakjes

Theezakjes kunnen gebruikt worden om de symptomen bij de oogleden effectief te bestrijden. De theezakjes moeten daarbij met koud water gekoeld zijn. Het tannine oftewel looizuur zorgt ervoor dat de zwellingen en pijn verminderen

Yoghurt

Men kan gebruikmaken van yoghurt om de huid te koelen. Het voedselproduct heeft ongeveer vijftien minuten nodig om in de huid te trekken. Daarna kunt u uzelf voorzichtig afspoelen met behulp van een koude douche.

Karnemelk

Karnemelk heeft een vergelijkbare werking als yoghurt waardoor de huid afkoelt. Hiernaast wordt de huid hiermee gekalmeerd. Men kan karnemelk in combinatie gebruiken met een lauw bad. Voor een ernstige verbranding van de huid zijn er echter hevigere maatregelen nodig.

Bron: Evanherk, Wikimedia Commons (CC BY-SA-3.0)Bron: Evanherk, Wikimedia Commons (CC BY-SA-3.0)

Ernstige zonverbranding

Wanneer de klachten ernstig zijn is het aangeraden om een bezoek te brengen aan het brandwondencentrum. Hier kunnen ze de brandwonden verzorgen. Meestal ontstaat een brandwond pas wanneer u een lange periode onder de warme zon heeft gelegen. Bij koorts of blaren is het aangeraden om een huisarts te raadplegen. De blaren mogen niet opengemaakt worden omdat er hierdoor infecties kunnen ontstaan. Na verloop van tijd verdwijnen de blaren vanzelf.
© 2015 - 2020 Tijger3, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden. Deze informatie is van informatieve aard en geen vervanging voor professioneel medisch advies. Raadpleeg bij medische problemen en/of vragen altijd een arts.
Gerelateerde artikelen
Melanoom: meest voorkomende kanker bij jongerenAlarmerend: melanoom, de meest agressieve vorm van huidkanker, is tevens de meest voorkomende kankersoort bij jongeren t…
Help, ik ga vervellen, wat nu?Help, ik ga vervellen, wat nu?Als de huid te lang aan zonlicht wordt blootgesteld kan verbranding optreden. De snelheid waarmee de huid verbrandt is m…
Melanoom, een vorm van huidkankerMelanoom, een vorm van huidkankerIedereen heeft ze moedervlekken. De één wat meer dan de ander. Sommige vallen op en irriteren je, de andere heb je geen…
Zonverbranding: Preventie en behandelingZonverbranding: Preventie en behandelingWanneer je te lang in de zon ligt, dan loop je het risico op zonverbranding. Verbranden door de zon komt tussen 11:00 uu…

Rechtopstaand kun je het beste de ontlasting ophoudenRechtopstaand kun je het beste de ontlasting ophoudenDoor te staan kan men veel beter de ontlasting onder controle houden. Er zit namelijk een zekere spier om de endeldarm h…
Extra vitamine B2  aanbevolen hoeveelheid en overdosisExtra vitamine B2 aanbevolen hoeveelheid en overdosisRiboflavine of lactoflavine maakt deel uit van een groep van minstens twaalf B-vitaminen. Niet alle vitaminen uit dit 'c…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: FAL101 At English Wikipedia, Wikimedia Commons (CC0)
  • http://www.kwf.nl/over-kwf/pages/persbericht-enjoythesunprotectyourskin.aspx
  • http://melanoom.huidkanker.nl/
  • http://www.zonnebrandcremetest.nl/aftersun
  • http://www.fashionista.nl/lifestyle-tips-voor-een-verbrande-huid/
  • http://www.huidkanker.nl/content/hoe-ontstaat-huidkanker
  • https://www.patient1.nl/encyclopedie/huidkanker-een-overzicht
  • http://www.gezondheidsnet.nl/zonnen/verbrand-door-de-zon
  • http://www.prevention.com/beauty/natural-beauty/natural-sunburn-cures
  • Afbeelding bron 1: Petr Kratochvil, PublicDomainPictures
  • Afbeelding bron 2: Evanherk, Wikimedia Commons (CC BY-SA-3.0)

Reageer op het artikel "Wat moet ik doen nadat ik verbrand ben?"

Infoteur: Tijger3
Laatste update: 16-01-2019
Subrubriek: Diversen
Medische informatie…
Schrijf mee!