InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Aandoeningen > Het beste medicijn tegen hooikoorts voor jouw situatie

Het beste medicijn tegen hooikoorts voor jouw situatie

Het beste medicijn tegen hooikoorts voor jouw situatie Wat is het beste medicijn bij hooikoorts? Omdat in Nederland zo veel mensen last hebben van hooikoorts zijn er veel middelen verkrijgbaar bij apotheek en drogist, zowel met als zonder recept. Je hebt daarbij de keuze uit pilletjes, neussprays en oogdruppels. Welk medicijn het beste werkt is afhankelijk van het type klachten dat je hebt, voor welke soorten pollen je allergisch bent en de frequentie van het gebruik van de middelen. Ben je zwanger dan kun je niet alle soorten medicijnen innemen.

Medicijnen bij hooikoorts

Symptomen van hooikoorts die te bestrijden zijn

Bij hooikoorts passen verschillende symptomen, en niet iedereen krijgt ze allemaal. Het is ook erg afhankelijk van het seizoen. Sommige mensen zijn allergisch voor één van de soorten pollen, maar andere voor meerdere. Zo kun je in mei alleen last hebben van tranende ogen, terwijl je in juli vooral veel last hebt van jeuk in het gezicht. De symptomen die met hooikoorts in verband kunnen worden gebracht zijn meestal:
  • Jeuk aan de ogen
  • Jeuk aan de neus
  • Jeuk in de mond en het verhemelte
  • Niezen
  • Loopneus
  • Tranende ogen
  • Rode ogen
  • Rode bultjes na contact met gras

De meest gebruikte middelen bij hooikoorts

De meeste middelen zijn in van toepassing op vier stromingen. Daarom is de volgende uitsplitsing belangrijk.

Cetirizine (Levocetitizine) - Dit middel wordt het meeste voorgeschreven in de vorm van film-omhulde tabletten. Deze zijn zeer klein en dus makkelijk weg te slikken. Ze werken 24 uur, dus je kunt ze ook voor het slapen innemen om zo niet wakker te hoeven worden met klachten. Het werkt tegen zowel jeuk, neusklachten als oogklachten. Dit middel wordt door de zorgverzekering vergoedt en is op recept verkrijgbaar.

Azelastine - Dit medicijn werkt net als cetirizine, maar is alleen beschikbaar in de vorm van een neusspray. Het begint ongeveer een kwartier na het sprayen te werken en behoudt zijn werkzaamheid ongeveer 12 uur. Dit middel is aan te raden voor mensen die voornamelijk neusklachten hebben, maar het werkt nauwelijks tegen jeuk aan de ogen.

Cromoglicinezuur - Dit middel is verkrijgbaar in de vorm van neusspray én als oogdruppels. Het is een preventief middel dat het beste werkt wanneer je er kort voor het hooikoortsseizoen mee begint. Je kunt het dus het beste alleen gebruiken wanneer je precies weer voor welke pollen je allergisch bent en dus goed in kunt schatten wanneer je moet beginnen. Dit komt doordat anti-allergiemiddelen uit de 'cromonen-groep' het vrijkomen van lichaamseigen stoffen die bij een allergische reactie ontstaan voorkomen. Daardoor worden allergische klachten voorkomen. Begin je pas wanneer je al klachten hebt, dan kan het tot drie weken duren voor het medicijn zijn werking krijgt. Je moet er vier tot zes keer per dag mee sprayen. Het heeft geen enkele invloed op zwangerschap of borstvoeding en is daarom een populaire keuze bij vrouwen die zwanger zijn of borstvoeding geven.

Xylometazoline - Dit middel is verkrijgbaar als neusspray en als neusdruppels en werkt alleen tegen neusklachten. Je mag het middel maar vijf dagen achter elkaar gebruiken en is dus alleen aan te raden voor mensen met kortstondige klachten.

Kiezen welk medicijn tegen hooikoorts je gebruikt?

Wil je een keuze maken tussen de beschikbare middelen, hanteer dan het volgende model:
  • Heb je lange tijd last van de meeste van de genoemde symptomen? ---> Cetirizine / Levocetirizine
  • Heb je lange tijd last van vrijwel uitsluitend neusklachten? ---> Azelastine
  • Weet je goed wanneer je klachten beginnen en ben je punctueel met medicijninname? ---> Cromoglicinezuur
  • Ben je zwanger of geef je borstvoeding? ---> Cromoglicinezuur
  • Heb je alleen sporadisch hooikoortsklachten? ---> Xylometazoline / Oxymetazoline

Prevalin Direct, hooikoortsklachten weg in drie minuten?

In 2014 is het product Prevalin Direct op de markt gekomen, een product waarvan geclaimd wordt dat het binnen drie minuten werkt. Het 'maakt de neus vrij van pollen en vormt een ondoordringbare micro-gel barrière op het neusslijmvlies' zo is de claim. Wanneer je de gebruikerservaringen van dit product op internet leest is echter maar zeer de vraag of het echt zo werkt. Deze zijn namelijk overwegend negatief.

Raadpleeg altijd een arts bij hevige klachten

Van de genoemde middelen zijn sommige vrij verkrijgbaar, terwijl andere alleen met een recept bij de apotheek te verkrijgen zijn. Heb je veel klachten raadpleeg dan altijd je huisarts. Deze kan bovendien een test doen om vast te stellen voor welke pollen je allergisch bent zodat je hier in het vervolg rekening mee kunt houden. Tevens kan je huisarts je helpen vast te stellen welk medicijn het beste bij jouw situatie past.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Desloratadine: medicijn tegen allergische reactiesDesloratadine: medicijn tegen allergische reactiesBij een allergie reageert je lichaam overdreven sterk op prikkels. Meestal uit zich dit in niezen, snotterig zijn, rode…
Hooikoorts! en wat je er zelf aan kunt doenHooikoorts! en wat je er zelf aan kunt doenVoor de meeste mensen is het voor jaar iets vrolijks. Jonge diertjes, nieuw groen, bloeiende planten en bloemen en noem…
Hooikoorts: jeukende ogenHooikoorts: jeukende ogenHooikoorts is er in vele soorten en maten. Ook heeft niet iedereen dezelfde soort hooikoorts. De ene heeft last van een…
Hooikoorts; wat is het en wat kun je eraan doen?Hooikoorts, een vervelend verschijnsel wat bij veel mensen weer op komt zetten zodra de eerste zonnestralen gevallen zij…
Hooikoorts en pollen: wat is het en wat kun je eraan doenHet hooikoortsseizoen begint traditioneel zodra de eerste bomen beginnen te bloeien. De Els, Hazelaar en Populier zijn m…
Bronnen en referenties

Reageer op het artikel "Het beste medicijn tegen hooikoorts voor jouw situatie"

Reacties

Alice, 17-04-2016 22:36 #3
Wat is het beste medicijn voor hooikoorts als je lactose intolerantie hebt? Mijn voorkeur gaat naar een pil om mijn gebit te beschadigen, maar dit lijkt er niet te zijn.

Sabina, 08-07-2013 20:40 #2
Stp _free waarom is dit middel uit de handel genomen. Wat voor medicijn heeft dezelfde werking als stap_free. Merdere medicijnen al geprobeerd maar niks hielp alleen deze
Dit is echt een ramp dat middel uit de handel is genomen. A.U.B help voor mijn zoon. Reactie infoteur, 09-07-2013
Beste Sabina,

De werkzame stof in STP Free is fexofenadine hydrochloride. Dit is op recept in tabletten verkrijgbaar onder de merknamen Telfast en Telfast Junior en als het merkloze Fexofenadine. Je kunt dus het beste even contact opnemen met je huisarts en vertellen dat dit het enige middel is dat helpt tegen de hooikoorts van je zoon en vragen of hij hier een recept voor kan uitschrijven.

Groet,
Dessal

A. W. M. Peelen, 26-06-2013 15:23 #1
Er zullen wel meerdere middelen, maar wat is het beste, ik zelf, moet elke morgen minstens 8 maal mijn neus leeg maken alvorens ik me lekker voel.

Infoteur: Dessal
Laatste update: 15-03-2019
Subrubriek: Aandoeningen
Reacties: 3
Medische informatie…
Schrijf mee!