InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Aandoeningen > Hooikoorts: jeukende ogen

Hooikoorts: jeukende ogen

Hooikoorts: jeukende ogen Hooikoorts is er in vele soorten en maten. Ook heeft niet iedereen dezelfde soort hooikoorts. De ene heeft last van een loopneus, de ander niest de hele dag door, weer een ander heeft het benauwd en ook het hebben van jeukende ogen horen tot de verschijnselen. Op deze laatste vorm van hooikoorts wordt in dit artikel verder ingegaan. Hoe komt u aan jeukende ogen, en nog belangrijker: hoe komt u hier vanaf!

Hoe komt u aan jeukende ogen?

Hooikoorts is een allergische reactie op, zoals de naam al doet vermoeden, hooi. Echter, de meeste mensen reageren vooral op de pollen van bloeiende bomen en grassen. De slijmvliezen van in dit geval uw ogen reageren heftig op de pollen. Hooikoorts kunt u ineens krijgen en het kan ook ineens over gaan. Ook verschilt het erg per jaar hoe heftig uw klachten zijn, dit is ook zeer afhankelijk van het weer. Hooikoorts heeft u vooral in het voorjaar en in de zomer, wanneer er veel pollen in de lucht zijn.

Hoe kunt u de jeuk aan uw ogen verminderen?

Er zijn allerlei middelen op de markt om hooikoorts tegen te gaan. Echter, deze middelen werken niet bij elk persoon, ieder heeft weer baat bij een ander soort medicijn. Het is dan soms ook even zoeken voordat u eindelijk het juiste medicijn heeft gevonden. Maar wat kunt u naast medicijnen nog meer doen om de hooikoorts te lijf te gaan?

Zonnebril

Een hele goede tip is om in de periode wanneer er veel pollen in de lucht zijn een zonnebril te dragen. Op deze manier komen uw ogen minder in aanraking met de pollen en is de kans op de allergische reactie kleiner. Het is verstandig een bril te zoeken die goed aansluit zodat uw ogen zo min mogelijk worden blootgesteld aan de buitenlucht.

Niet wrijven

Een hele bekende, maar zeer moeilijke tip blijft het niet wrijven in uw ogen. Doordat u in uw ogen wrijft beschadigt u uw ogen waardoor uw ogen nog heftiger reageren op de pollen in de lucht. Ook zijn uw handen in aanraking geweest met de buitenlucht, hier zit dus stuifmeel op. Door te wrijven verspreidt u dit stuifmeel in uw ogen waardoor uw ogen weer een allergische reactie afgeven.

Handen wassen

Mocht het u echt niet lukken om niet in uw ogen te wrijven was dan in ieder geval uw handen voordat u in uw ogen wrijft. Op deze manier komt er geen stuifmeel in uw ogen en zal de allergische reactie beperkt worden. Echter, wrijven is nooit een oplossing voor uw hooikoorts.

Koude washandjes of theezakjes

Sommige mensen hebben veel baat bij koude washandjes op de ogen, dit biedt verlichting wanneer de jeuk zeer hevig is. Ook thee, en dan vooral Kamillethee biedt verlichting wanneer u deze zakjes nat maakt en op de ogen dept. Ook hebben sommige mensen veel positieve reacties over melk: in plaats van water kunt u lauwe melk op uw ogen deppen.

Vaseline

Het klinkt erg raar maar door uw oogleden in te smeren met vaseline voordat u de buitenlucht in gaat geeft u uw ogen een soort beschermlaagje. Op deze manier komen uw ogen minder snel in aanraking met de pollen in de lucht.

Bereidt u voor op het weer

U kunt op speciale websites voor hooikoortspatiënten zien op welke dagen van de week u veel last van hooikoorts zult gaan hebben. De zogenoemde pollenkalenders kunnen namelijk voorspellen wanneer de meeste pollen in de lucht zitten. Wellicht verstandig om deze dagen zo veel mogelijk binnen te blijven.

Mocht u nog een goede tip hebben ontvang ik deze graag zodat ik deze aan mijn artikel toe kan voegen en mensen kan helpen de hooikoortsperiode zo goed mogelijk door te komen.
© 2013 - 2019 Dobel, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden. Deze informatie is van informatieve aard en geen vervanging voor professioneel medisch advies. Raadpleeg bij medische problemen en/of vragen altijd een arts.
Gerelateerde artikelen
Natuurlijke middelen tegen hooikoortsNatuurlijke middelen tegen hooikoortsHooikoorts is een allergische ontsteking van de neusholtes. Het komt vooral voor in het najaar en de herfst wanneer er v…
Hooikoorts! en wat je er zelf aan kunt doenHooikoorts! en wat je er zelf aan kunt doenVoor de meeste mensen is het voor jaar iets vrolijks. Jonge diertjes, nieuw groen, bloeiende planten en bloemen en noem…

Reageer op het artikel "Hooikoorts: jeukende ogen"

Infoteur: Dobel
Gepubliceerd: 19-07-2013
Subrubriek: Aandoeningen
Medische informatie…
Schrijf mee!