InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Aandoeningen > Hooikoorts; van oorzaak tot behandeling

Hooikoorts; van oorzaak tot behandeling

Hooikoorts; van oorzaak tot behandeling De lente komt er weer aan. Voor velen zal dit weer fijn zijn, eindelijk wat warmer en beter weer, maar voor heel wat Nederlands komt ook de hooikoorts er weer aan. Het stuifmeel van grassen, bomen en planten zorgt voor een allergische reactie, waardoor er vaak geniest wordt. Wat is de oorzaak van hooikoorts en hoe kun je herkennen of je zelf last hebt van hooikoorts?

Wat is hooikoorts?

Hooikoorts is een allergische reactie op pollen van grassen, bomen en plant. Als deze pollen (stuifmeel) in het oog terecht komen gaat het afweersysteem van het lichaam sterk reageren op deze ongevaarlijke stoffen. Je moet er vaak van niezen, gaat snotteren, krijgt een verstopte neus en je krijgt last van je ogen. Je ogen kunnen branderig aanvoelen en gaan vaak jeuken en tranen. Hooikoorts kan erfelijk overgebracht zijn. Als je ouders last hebben van hooikoorts, is er een kans tussen de 30 en 70 procent dat je zelf ook last gaat krijgen van hooikoorts. Hooikoorts heeft niks met hooi noch met koorts te maken. Daarom wordt vaak gesproken van een pollen allergie.

Dat je er vooral in de lente last van hebt komt door het aantal stuifmeel, dat in de lucht zit. Grassen, bomen en planten produceren vooral op de wat warmere en droge dagen, zoals in de lente en zomer, veel stuifmeel. Hoe hoger het stuifmeel gehalte van de lucht, hoe groter de kans is dat je last gaat krijgen van je pollen allergie. Het weer is dus belangrijk bij hooikoorts. Bij een hogere temperatuur wordt er meer stuifmeel geproduceerd. Bij veel wind wordt het stuifmeel meer door de lucht verspreid. Regen daarentegen is een gunstige weer factor voor mensen, die last hebben van hooikoorts. Door de regen wordt het stuifmeel naar de grond 'gespoeld', waardoor het stuifmeel gehalte in de lucht verlaagd.

Oorzaak

Als je allergisch bent voor pollen kan je zeggen dat je last van hooikoorts hebt. Deze pollen zijn eigenlijk de voorplantingscellen van grassen, bomen en planten. Deze cellen gaan in de lucht hangen, waardoor de mens er vaak mee in aanraking komt. Hooikoorts kan ontstaan door erving. Als je vader of moeder last heeft van hooikoorts, is er een grote kans dat jij zelf ook last van hooikoorts zal hebben. Het kan ook zo zijn dat geen van je beide ouders last heeft van hooikoorts en jij zelf wel. Als je wilt weten of je aanleg hebt voor hooikoorts, dan moet je even een bezoekje aan de huisarts brengen. Met behulp van een bloedonderzoek of een huidtest kan bewezen worden dat je allergisch bent voor pollen. Hooikoorts is absoluut geen unieke aandoening. In Nederland heeft ongeveer 15 procent van de bevolking er last van. Dit komt neer op ongeveer tweeënhalf miljoen mensen.

Klachten & Symptomen

De klachten uit onderstaand lijstje kunnen verschillen qua sterkte van de klacht. Ook kan je een jaar hebben met geen warme dagen en veel regen, waardoor je minder last hebt van je hooikoorts. Dit betekent niet dat je af bent van je hooikoorts of iets dergelijks.

Mogelijke klachten en symptomen bij hooikoorts zijn:
  • Vaak niezen
  • Loopneus
  • Jeukende ogen en/of neus
  • Branderige keel en/of ogen
  • Vermoeidheid
  • Niesbuien
  • Tranende ogen

Behandeling

Al ben je één van die tweeënhalf miljoen Nederlands, die last heeft van hooikoorts, wil je natuurlijk graag er vanaf komen. Er zijn geneesmiddelen zonder recept bij de apotheek te halen. Dit kan een neusspray, oogdruppels of tabletten tegen hooikoorts zijn. En net als bij elke andere aandoening is voorkomen altijd beter dan genezen.

Tips om hooikoorts te voorkomen

  • Niet roken
  • Vaak stofzuigen
  • Geen verse bloemen in huis zetten
  • De was binnen laten drogen
  • De ramen zoveel mogelijk dicht laten
  • Voldoende bewegen
  • Gezond eten
  • Niet roken
  • Draag buiten een zonnebril om je ogen te beschermen tegen het stuifmeel
  • Als je gaat wandelen of sporten, probeer dit dan na een regenbui te doen
  • Voor het slapen je haar borstelen of kammen
  • Nadat je buiten bent geweest je gezicht afspoelen met water
© 2013 - 2019 Rva03, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden. Deze informatie is van informatieve aard en geen vervanging voor professioneel medisch advies. Raadpleeg bij medische problemen en/of vragen altijd een arts.
Gerelateerde artikelen
Bronnen en referenties
  • www.gezondheidsnet.nl

Reageer op het artikel "Hooikoorts; van oorzaak tot behandeling"

Infoteur: Rva03
Gepubliceerd: 27-03-2013
Subrubriek: Aandoeningen
Medische informatie…
Schrijf mee!