InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Aandoeningen > Medicatie voor de psychische gezondheid

Medicatie voor de psychische gezondheid

Medicatie voor de psychische gezondheid Veel mensen gaan naar de huisarts en vragen een oplossing voor hun somberheid of slapeloosheid. In sommige gevallen lijdt de persoon gewoon aan een psychische aandoening zonder dat hij of zij het weet. Niet alleen voor lichamelijke aandoeningen bestaat er medicatie, maar ook voor onze psychische klachten.

Psychische gezondheid

Helaas lijden veel mensen in onze samenleving onder psychische klachten, soms zelfs zonder dat ze het weten. Mensen gaan nog te vaak zomaar naar de huisarts voor een pilletje voor hun somberheid of slapeloosheid terwijl dat niet de juiste oplossing is. De medicatie die ze dan krijgen zal de symptomen wel aanpakken, maar niet de oorzaak. In sommige gevallen kan een persoon ook gewoon lijden aan een psychische aandoening. Deze moet echter wel worden vastgesteld door een psychiater. Ook enkel een psychiater kan medicatie voorschrijven, een psycholoog is niet bevoegd tot het vaststellen van een psychische aandoening en het voorschrijven van medicatie. Het hangt ook sterk af van de klachten die de patiënt heeft en wat de oorzaak ervan is. Deze medicatie wordt gegeven aan patiënten die ook psychotherapie volgen, zodat deze meer kans op slagen heeft.

Psychofarmaca

Deze medicatie werkt in op het centrale zenuwstelsel als er een psychische aandoening is vastgesteld. De neurotransmitterhuishouding wordt zo weer in balans gebracht. Ze werken elk specifiek in op bepaalde neurotransmitters in de hersenen.

Antidepressiva

Bij een depressie werkt de overdracht van prikkels tussen de neuronen, de zender en ontvanger, of zenuwcellen niet meer goed. Antidepressiva zorgen ervoor dat de overdracht weer normaal verloopt en verminderen zo de depressieve klachten. Ook worden antidepressiva voorgeschreven voor bepaalde angststoornissen, bepaalde eetstoornissen en dwangstoornissen. Het duurt ook enkele weken voor dat de antidepressiva begint te werken. Zoals elk medicijn heeft ook antidepressiva bijwerkingen. Die kunnen echter al optreden kort na inname. Antidepressiva worden ook alleen maar gegeven onder begeleiding van een huisarts of psychiater.
Meest gebruikte antidepressiva:
  • Fluoxetine, van het merk Prozac.
  • Trazodon, van het merk Trazolan.
  • Citalopram, van het merk Cipramil.
  • Venlafaxine, van het merk Efexor.

Meest voorkomende bijwerkingen:
  • Obstipatie
  • Droge mond
  • Snelle hartactie
  • Misselijkheid
  • Wazig zien
  • Transpireren
  • Gewichtstoename

Anxiolytica en Hypnotica

Anxiolytica en Hypnotica hebben een positief effect op angst-, slaap-, en spanningsstoornissen. Deze medicijnen werken angst dempend, slaap bevorderend, spierverslappend en anti-epileptisch. Ze worden vooral gegeven voor een stressstoornis, paniekstoornis, sociale fobie en een gegeneraliseerde angststoornis. Maar ook bij dwangstoornissen kan deze medicatie zeker aan te raden zijn. Deze medicijnen zijn bedoeld voor kort gebruik. Dat wil zeggen: niet langer dan twee weken voor slaapproblemen en niet langer dan twee maanden voor rusteloosheid of angst. Deze middelen worden nog altijd te lang genomen en zo wordt stoppen veel moeilijker.
Meest gebruikte anxiolytica:
  • Lorazepam, van het merk Temesta.
  • Oxazepam, van het merk Seresta.
  • Clorazepinezuur, van het merk Tranxène.
  • Alprazolam, van het merk Xanas.

Meest gebruikte hypnotica:
  • Zolpidem, van het merk Stilnoct.
  • Oxazepam, van het merk Seresta.
  • Alprazolam, van het merk Xanax.
  • Midazolam, van het merk Dormicum.

Meest voorkomende bijwerkingen:
  • Spierpijn
  • Hoofdpijn
  • Verminderde zin in seks
  • Vermoeidheid
  • Somberheid
  • Depressiviteit
  • Sufheid

Antipsychotica of Neuroleptica

Deze medicatie werkt antipsychotisch. Ze worden voorgeschreven bij psychosen, schizofrenie, problematisch gedrag en tijdens de manische periode van een bipolaire stoornis. Ze verminderen klachten zoals hallucinaties, wanen, agitatie en agressie. Enkele antipsychotica werken al binnen enkele uren of dagen. Anderen pas na enkele weken. Antipsychotica worden slechts tijdelijk genomen. Tenzij voor ernstige stoornissen, dan is gebruik zelfs levenslang.
Meest gebruikte antipsychotica:
  • Haloperidol, van het merk Haldol.
  • Pimozide, van het merk Orap.
  • Clozapine, van het merk Leponex.
  • Risperidon, van het merk Risperdal.

Meest voorkomende bijwerkingen:
  • Pupilverwijding
  • Wazig zien
  • Verwardheid
  • Obstipatie
  • Vermoeidheid
  • Menstruatieproblemen
  • Lage bloeddruk en duizeligheid
© 2013 - 2019 Creativesoul, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden. Deze informatie is van informatieve aard en geen vervanging voor professioneel medisch advies. Raadpleeg bij medische problemen en/of vragen altijd een arts.
Gerelateerde artikelen
Smakgeluiden en ongecontroleerde bewegingen door medicatieSmakgeluiden en ongecontroleerde bewegingen door medicatieVoor de behandeling van neurologische of psychische aandoeningen wordt meestal gebruik gemaakt van neurotransmitterverbr…
Antipsychotica - Medicatie tegen PsychosenAntipsychotica - Medicatie tegen PsychosenAntipsychotica zijn psychofarmaca (medicatie voor psychische en/of psychiatrische klachten) om een psychose te helpen be…
Psychofarmaca: drugs of medicijnPsychofarmaca: drugs of medicijnPsychofarmaca zijn middelen die invloed hebben op het centraal zenuwstelsel. Ze worden voorgeschreven bij bepaalde psych…
Maken medicijnen tegen psychose je dik?Maken medicijnen tegen psychose je dik?Wie medicijnen neemt tegen psychische aandoeningen zoals psychose of schizofrenie, blijkt vaak te maken te krijgen met e…
Seksuele bijwerkingen van psychiatrische medicatieSeksuele bijwerkingen van psychiatrische medicatieHoewel psychiatrische medicatie niet voor niets voorgeschreven wordt en vaak goed het werk doet, is er veel sprake van b…

Reageer op het artikel "Medicatie voor de psychische gezondheid"

Reactie

Mey, 27-03-2013 16:19 #1
Als oorzaak voor depressie noemt de auteur: "Bij een depressie werkt de overdracht van prikkels tussen de neuronen, de zender en ontvanger, of zenuwcellen niet meer goed."
Het is echter de vraag of dit de oorzaak of het gevolg is van de depressie. Als het gevolg is, en dat is het meest aannemelijk, dan is aanvulling van dit tekort slechts symptoombestrijding. Het geneest immers niet de oorzaak van een depressie.

Infoteur: Creativesoul
Gepubliceerd: 27-03-2013
Subrubriek: Aandoeningen
Reacties: 1
Medische informatie…
Schrijf mee!