InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Aandoeningen > Psychofarmaca: drugs of medicijn

Psychofarmaca: drugs of medicijn

Psychofarmaca: drugs of medicijn Psychofarmaca zijn middelen die invloed hebben op het centraal zenuwstelsel. Ze worden voorgeschreven bij bepaalde psychische aandoeningen, zoals bij depressies. Sommige van deze middelen worden ook als drugs gebruikt en werken verslavend.

Medicijnen

Psychofarmaca zijn middelen die invloed hebben op het centraal zenuwstelsel. Ze worden gegeven bij psychische aandoeningen en ziekten. Vroeger zat er vaak een taboe op deze middelen, en de bijwerkingen waren ook veel sterker. tegenwoordig zijn de bijwerkingen niet zo heel sterk meer. Bij bepaalde aandoeningen zoals bij depressies, zijn deze medicijnen in combinatie met psychotherapie, goed werkzaam. In andere gevallen zijn andere vormen van therapie zoals bewegingstherapie of creatieve therapie oom heel heilzaam. Sommige van deze middelen kunnen sterk verslavend werken, daarom is een juiste dosering en begeleiding van een arts ook erg belangrijk.

Antipsychotica

De antipsychotica of neuroleptica zijn middelen die kalmerend werken, en ook antipsychotisch. Deze middelen versuffen niet, dus de patiënt voelt zich niet slaperig. Wel kan de activiteit sterk afnemen, soms zelfs is de patiënt apathisch. Angsten, spanningen en onrustgevoelens nemen met dit middel af. Vaak blijven de wanen bij de patiënt wel bestaan, maar de patiënt ervaart deze als minder kwellen voor zichzelf.

Antidepressiva

De antidepressiva hebben een stimulerende werking op het centraal zenuwstelsel. Dit komt door de werkzame bestanddelen die de serotonine en noradrenaline in de hersenen verhogen. Tot deze groep behoren onder andere clomipramine, amitryptiline en imipramine. Antidepressiva worden vaak toegepast bij een depressie. Maar ook bij angststoornissen en bij eetstoornissen worden antidepressiva voorgeschreven. Na twee tot vier weken begint de antidepressiva te werken. Bij ongeveer 70 procent van de patiënten werkt de antidepressiva ook daadwerkelijk. In de eerste twee tot vier weken kunnen de klachten juist verergeren, en er kan sufheid en vermoeidheid ontstaan. De bijwerkingen verdwijnen meestal na deze periode. Antidepressiva wordt soms jaren achter elkaar ingenomen.

anxiolytica

Deze middelen zorgen voor een kalmerende werking op angst en spanningen. Ze hebben geen anti-psychotische eigenschappen. Anxiolytica veroorzaakt ook geen apathie, zoals bij antipsychotica wel het geval is. Anxiolytica is ook bekend onder de naam tranquillizers. Dit middel beïnvloed de rijvaardigheid en in combinatie met alcohol werkt heel ongunstig. Wanneer dit middel langdurig wordt gebruikt, ontstaat er een psychische afhankelijkheid. Bekende middelen zijn onder andere diazepam en oxazepam.

Slaapmiddelen

Slaapmiddelen hebben een snelle en korte inwerktijd. Bij een lage dosering werkt een slaapmiddel kalmerend. Bij een juiste dosering werkt een slaapmiddel hypnotisch. Bij een hoge dosering werkt een slaapmiddel verdovend. Een slaapmiddel kan bij langdurig gebruik verslavend werken.

Wekaminen

Deze hebben eveneens een stimulerende werking op het centraal zenuwstelsel. Een lichaamseigen wekamine is adrenaline. In 1927 kwam de eerste wekamine op de markt. Deze was bekend onder de naam benzedrine. Amfetaminen vormen nu de belangrijkste groep van wekaminen. Als werking is een vermindert gevoel van vermoeidheid, verminderde slaap en meer motorische activiteit bekend. Vaak word wekamine ook gebruikt om de euforische werking, in de vorm van dope of speed. Chauffeurs en studenten gebruiken soms wel eens pep-pillen waarin amfetamine zit. Slaap en voedsel heeft de gebruiker, als gevolg van het gebruik van dit middel, niet nodig. Vaak vallen de tanden als gevolg van het gebruik hiervan uit.

Hallucinogeen

Dit middel geeft intense belevings-en waarnemingseffecten. Vaak wordt het ook gebruikt als drug, zoals LSD of mescaline. Een hallucinogeen wordt ook wel een bewustzijnsverruimend middel genoemd. Deze kunnen ook verslavend werken.
Gerelateerde artikelen
Kalmerende middelen tegen stressHet gebruik van kalmerende of opwekkende middelen is een van de oudste methoden waarmee mensen altijd probeerden spannin…
Medicatie voor de psychische gezondheidMedicatie voor de psychische gezondheidVeel mensen gaan naar de huisarts en vragen een oplossing voor hun somberheid of slapeloosheid. In sommige gevallen lijd…
Depressie: antidepressiva - medicijnen tegen depressieDepressie: antidepressiva - medicijnen tegen depressieDankzij antidepressiva kan uw stemming verbeterd worden. Meestal duurt het enkele weken voor u de positieve resultaten e…
Antidepressiva soorten: tricyclische antidepressivaAntidepressiva soorten: tricyclische antidepressivaEr zijn verschillende antidepressiva soorten. Tricyclische antidepressiva zijn een van de eerste medicijnen tegen een de…
Antidepressiva verminderen rijvaardigheidnieuws uitgelichtAntidepressiva verminderen rijvaardigheidVolgens een recent onderzoek kan je rijvaardigheid verminderd zijn wanneer je auto gaat rijden terwijl je depressief ben…
Bronnen en referenties
  • http://nl.wikipedia.org/wiki/Wekamine

Reageer op het artikel "Psychofarmaca: drugs of medicijn"

Infoteur: Bibiana
Laatste update: 07-04-2011
Subrubriek: Aandoeningen
Medische informatie…
Schrijf mee!