InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Diversen > Alternatieven voor antidepressiva

Alternatieven voor antidepressiva

Alternatieven voor antidepressiva Veel mensen hebben weleens te maken met depressieve klachten. Daarvoor brengen zij dan vaak een bezoek aan de huisarts of psychiater. De huisarts of psychiater schrijft dan vaak een kalmerings- of slaapmiddel voor. In 2014 slikken ongeveer 1 miljoen Nederlands een medicijn die behoort tot de groep antidepressiva. Antidepressiva is de meest gebruikte medicijnen bij een depressie. Antidepressiva wordt in de meeste gevallen gebruikt om de symptomen van een depressie te bestrijden. Door het slikken van antidepressiva geneest men niet van een depressie. Toch word de depressie in vele gevallen wel dragelijker. Toch heeft het slikken van antidepressiva ook vele nadelen. Zo kan men door het slikken van antidepressiva bijwerkingen krijgen zoals: sufheid en slaperigheid, droge mond, wazig zien, ‘verstopping’, moeite met plassen en overmatig transpireren. Daarom is het verstandig om eens te kijken naar een alternatief voor antidepressiva.

Is antidepressiva gevaarlijk?

Veel Nederlanders slikken medicatie tegen sombere gevoelens (depressies). Het gaat bij de voorgeschreven medicatie dan in de meeste gevallen om antidepressiva. Deze antidepressiva zorgen ervoor dat de klachten, die optreden bij een depressie, worden verminderd. Toch is antidepressiva geen wondermiddel. Antidepressiva zorgt voor vervaging van de klachten, maar geneest een depressie niet. Daarnaast kan het slikken van antidepressiva voor (ernstige) bijwerkingen zorgen.

Beïnvloeding door het gebruik van de antidepressiva

Zo worden stoffen in de hersenen door het gebruik van antidepressiva beïnvloed en daardoor worden ook bij de gebruiker de gevoelens en stemmingen bepaald. Uit onderzoek blijkt dat bij meer dan de helft van de patiënten die antidepressiva gebruiken de depressieve klachten verdwijnen of verminderen. Voor de gebruiker is het effect van het gebruik van antidepressiva eerst voelbaar vanaf twee tot vier weken nadat de gebruiker is begonnen met het gebruik. Vaak ziet de omgeving al eerder dat er bij de gebruiker zichtbare veranderingen optreden.

Herkenbare bijwerkingen

Enkele veelvoorkomende bijwerkingen die je kunt krijgen door het slikken van antidepressiva zijn:
  • de klachten (depressie) worden erger
  • een droge mond,
  • droge ogen
  • moeite met plassen
  • verstopping (obstipatie)
  • zweten
  • minder zin in seks
  • erectieproblemen

Suïcidale gevoelens

Soms kunnen de bijwerkingen zo erg zijn, dat juist de antidepressiva gaat zorgen voor suïcidale gevoelens. Volgens Amerikaanse studies, zou dit risico vooral hoog zijn bij jongeren die een hoge dosis antidepressiva slikken.

Alternatieven antidepressiva

Antidepressiva lijkt het wondermiddel waar we vaak niet meer zonder kunnen. Toch zijn er enkele natuurlijke alternatieven. Hierbij kan men denken aan:
  • Curcumine
  • sint-janskruid
  • lavendelolie

Curcumine

Onderzoekers van het Baylor University Medical Center in Dallas hebben onderzoek gedaan naar curcumine als alternatief middel voor een antidepressiva. Curcumine is een geneeskrachtig poeder dat wordt bereid uit geelwortel, de wortelstokken van de kurkumaplant (Curcuma longa). De kurkumaplant groeit hoofdzakelijk in India. Van bepaalde delen van de plant was al bekend, dat wetenschappers denken dat deze een geneeskrachtige werking kunnen hebben tegen alzheimer. Uit de onderzoeksresultaten van de onderzoekers van het Baylor University Medical Center in Dallas is nu ook gebleken dat de gele stof curcumine goed kan helpen als natuurlijk medicijn. Uit het onderzoek in Dallas bleek dat het slikken van curcumine bijna net zo effectief was als het slikken van antidepressiva.

Sint-janskruid

Sint-janskruid / Bron: Fir0002 | flagstaffotos.com.au, Wikimedia Commons (GFDL-1.2)Sint-janskruid / Bron: Fir0002 | flagstaffotos.com.au, Wikimedia Commons (GFDL-1.2)
Het sint-janskruid is een plant uit de hertshooifamilie. Het kruid, dat gele bloemen heeft, bloeit rond het Sint-Jansfeest op 24 juni. Al sinds de oudheid wordt het sint-janskruid geroemd om zijn geneeskrachtige werking. Zo werd het destijds bijvoorbeeld gebruikt bij de behandeling van brandwonden. Door de jaren heen is er steeds meer onderzoek gedaan naar de geneeskrachtige werking van sint-janskruid. Zo is onder meer wetenschappelijk vastgelegd dat sint-janskruid een positieve werking heeft bij een depressie.
Net als antidepressiva beïnvloedt sint-janskruid de lichaamseigen stoffen in de hersenen die een rol spelen bij stemmingen en emoties. Omdat sint-janskruid de werking van antidepressiva kan beïnvloeden wordt het afgeraden om tegelijkertijd sint-janskruid en antidepressiva te slikken.

Lavendelolie

lavendel / Bron: Dimitri Neyt, Wikimedia Commons (Publiek domein)lavendel / Bron: Dimitri Neyt, Wikimedia Commons (Publiek domein)
Wetenschappers uit Wenen hebben onderzoek gedaan naar de werking van lavendelolie bij depressiviteit. Uit dit onderzoek is gebleken dat lavendelolie een sterkere werking heeft dan paroxetine. Paroxetine wordt in Nederland en België verkocht onder de merknaam Seroxat.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Antidepressiva: bijwerkingenAntidepressiva: bijwerkingenIn Nederland wordt steeds vaker antidepressiva voorgeschreven. Het aantal mensen dat antidepressiva slikt, is inmiddels…
Sint Janskruid als alternatief voor antidepressiva?Sint Janskruid als alternatief voor antidepressiva?Sint Janskruid heeft inmiddels aardig wat bekendheid als alternatief voor antidepressiva en het is in veel winkels verkr…
Antidepressiva soorten: tricyclische antidepressivaAntidepressiva soorten: tricyclische antidepressivaEr zijn verschillende antidepressiva soorten. Tricyclische antidepressiva zijn een van de eerste medicijnen tegen een de…
Antidepressiva verminderen rijvaardigheidnieuws uitgelichtAntidepressiva verminderen rijvaardigheidVolgens een recent onderzoek kan je rijvaardigheid verminderd zijn wanneer je auto gaat rijden terwijl je depressief ben…
Bronnen en referenties
  • http://www.volkskrant.nl/vk/nl/9424/Bram-Bakker/article/detail/3111401/2012/01/09/Bram-Bakker-Er-zijn-alternatieven-voor-antidepressiva.dhtml
  • http://nl.wikipedia.org/wiki/Curcuma_longa
  • http://www.depressie.org/behandeling/sintjanfaq.htm
  • http://www.natuvitaal.nl/alternatieven-voor-antidepressiva/
  • Afbeelding bron 1: Fir0002 | flagstaffotos.com.au, Wikimedia Commons (GFDL-1.2)
  • Afbeelding bron 2: Dimitri Neyt, Wikimedia Commons (Publiek domein)

Reageer op het artikel "Alternatieven voor antidepressiva"

Infoteur: Tekstschrijvert
Gepubliceerd: 22-09-2014
Subrubriek: Diversen
Medische informatie…
Schrijf mee!