InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Diversen > Dromen: waarom dromen we?

Dromen: waarom dromen we?

Dromen: waarom dromen we? Ze zijn er in allerlei vormen, kleuren, onderwerpen en indrukken. Sommige kunnen we plaatsen en anderen lijken volkomen uit de lucht te vallen. Ze laten ons schrikken of laten ons lachen. We zien een oude bekende of iemand die we nog nooit eerder hebben gezien. Onze ergste nachtmerrie, onze stoutste dromen of onze mooiste droom. Alles kan als wij in dromenland zijn. De één herinnert zich de droom als een film en de ander is de droom gelijk vergeten zodra de ogen open gaan. Laten we onze dromen eens nader bekijken.

De meeste dromen tijdens de remslaap

Dromen geven ons verschillende inzichten. Vaak merken we dat onze dromen voortkomen uit gedachten, situaties of angsten van de dag. Iedereen droomt, maar niet iedereen kan zich de droom herinneren. Dit vinden sommige mensen jammer, maar het is geen noodzaak. De remslaap is hetgeen wat wel van belang is. De droom is een bijwerking van de remslaap. Zonder remslaap zouden we overdag overprikkeld, minder geconcentreerd, en minder in staat zijn om nieuwe handelingen in ons op te nemen. Tijdens de remslaap slaan onze hersenen de nieuwe aangeleerde handelingen op. Daarom verkeren baby’s langer in de remslaap dan volwassen.
Tijdens onderzoek bij ratten is gebleken dat zij zullen sterven tussen twee weken en twee maanden na onthouding van remslaap. Of dit ook bij mensen het geval is valt nog niet met volledige zekerheid vast te stellen maar uit het onderzoek blijkt wel dat de remslaap een functie heeft.

Onze nachten bestaan uit verschillende slaapcycli. De laatste fase van elke cyclus bestaat uit de remslaap. Tijdens deze fase is het lichaam volledig ontspannen, maar de hersenen werken haast net zo hard als overdag. De oogbeweging is tijdens deze fase volop in beweging. De ogen bewegen van links naar rechts en het lijkt alsof ze van alles zien bewegen. REM staat niet voor niks voor Rapid Eye Movement. Dit is misschien ook niet zo vreemd, want juist tijdens deze fase van de slaapcycli vinden de meeste dromen plaats. Wanneer je wakker word tijdens deze fase van slaap is de kans groot dat je je droom nog kunt herinneren.

Dromen herinneren

Het is niet van belang of je je dromen kunt herinneren of niet. Maar waarom kan de één zijn droom als een film navertellen en denkt een ander niet te beschikken over het onthouden van zijn of haar dromen. Volgens onderzoekers heeft dit te maken met de ontwikkeling van de temporopariëtale junctie. Er is verschil zichtbaar in het brein van mensen die in staat zijn hun dromen te onthouden en mensen die hun dromen zelden kunnen navertellen. Zowel in slaap als overdag blijkt het temporopariëtale junctie meer activiteit te vertonen bij mensen die hun dromen onthouden. Dit deel van de hersenen is een belangrijk deel voor het verwerken van informatie. Ook aandacht richten op externe prikkels en het aantal keren wakker worden in de nacht worden bepaald door dit deel van de hersenen. Ook blijken de hersenen meer te reageren op omgevingsgeluiden tijdens de slaap.

Betekenis van je dromen

Er bestaan verschillende theorieën over de betekenis van je dromen. De één denkt dat het vanuit je onderbewuste naar boven komt en het eventueel een waarschuwing geeft. Een ander denkt dat hetgeen je overdag bezig houdt zichtbaar wordt gemaakt in je dromen. Misschien is het wel je kinderlijke fantasie die weer even tot leven komt. Er bestaan verschillende encyclopedieën die betekenis geven aan het onderwerp van je droom. Vergeet hierbij niet dat ieder mens uniek is. De één droomt over een hond omdat hij er graag een wilt, de ander droomt over een hond omdat hij eens is gebeten en weer een ander droomt over een hond omdat hij deze overdag tegen kwam op straat. In sommige gevallen ben je zelf in staat om de verklaring bij jezelf te vinden. Wellicht is het een verlangen, een angst of een veel voorkomende gedachten van overdag. Je eigen zienswijze en geloof bepalen hoe jij denkt over de betekenis van je droom.
© 2014 - 2019 Arts1984, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden. Deze informatie is van informatieve aard en geen vervanging voor professioneel medisch advies. Raadpleeg bij medische problemen en/of vragen altijd een arts.
Gerelateerde artikelen
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: Wokandapix, Pixabay
  • http://www.allesoverdromen.nl
  • http://www.scientias.nl/waarom-de-een-zijn-dromen-onthoudt-en-de-ander-ze-direct-vergeet/97955

Reageer op het artikel "Dromen: waarom dromen we?"

Infoteur: Arts1984
Laatste update: 16-09-2016
Subrubriek: Diversen
Medische informatie…
Schrijf mee!