InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Spiritueel > Wat dromen je kunnen vertellen

Wat dromen je kunnen vertellen

Tijdens het dromen komt informatie naar boven uit het onderbewustzijn. Dromen kunnen je op deze manier helpen bij het verwerken van gebeurtenissen uit het verleden.

Het onthouden van dromen

Leg een schrijfblokje naast uw bed. Als u wakker wordt, kunt u meteen opschrijven wat u nog weet van uw droom, ook al zijn het maar flarden. Beschrijf wat u zag, waar u was en wat voor gevoel deze droom u gaf. Hoe vaker u dit doet, des te gemakkelijker kunt u uw dromen onthouden.

De boodschap van een droom

Vaak kunt u zelf heel goed uitleggen wat uw droom betekent, als u weet wat er momenteel speelt in uw levenssituatie. Nachtmerries ontstaan meestal na traumatische ervaringen of als u onder behoorlijke stress staat. Het gevoel dat u bij nachtmerries hebt is vaak een gevoel van machteloosheid en / of eenzaamheid. Een nachtmerrie kan heel levensecht overkomen. Dat wijst erop dat er iets is wat uw aandacht vraagt. Dromen kunnen helpen door gebeurtenissen te verwerken en ervaringen een plek te geven.

Droomt iedereen?

De één kan zijn dromen beter onthouden dan de andere, maar toch droomt iedereen. Tijdens de rem(rapid-eye-movement)slaap komen de dromen voor. Dit is ook noodzakelijk; als de remslaap regelmatig wordt onderbroken proberen de hersenen het tekort van de remslaap in te halen.

Het verklaren van een droom

Het kan moeilijk zijn om dromen te verklaren. Hiervoor zijn er diverse droomwebsites en boeken verkrijgbaar. Toch zijn dromen heel persoonlijk. Het is dus erg belangrijk dat u zelf ook weet welke associaties u hebt met de betekenis van de droomsymbolen. Onderschat hierbij niet het gevoel dat u bij een droom had.

Droomsymbolen

Enkele voorbeelden van droomsymbolen zijn:
  • Een huis: de kamers van het huis staan voor de verschillende aspecten van iemands leven. De kelder staat bijvoorbeeld voor het onderbewustzijn en waar u zich dus in uw dagelijkse leven niet van bewust bent.
  • De dood: meestal betekent dromen over de dood, dat er een enorme verandering in uw leven plaatsvindt in uw leven.
  • Water: let bij dromen over water op wat voor manier het water verschijnt; is het water schoon of troebel, stroomt het water wild of juist rustig. Dromen over water zeggen meestal iets over uw emoties.
© 2009 - 2017 Lizzy-c18, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Dromen: waarom dromen we?Dromen: waarom dromen we?Ze zijn er in allerlei vormen, kleuren, onderwerpen en indrukken. Sommige kunnen we plaatsen en anderen lijken volkomen…
Wat is dromen eigenlijk?Dromen klinkt voor velen vanzelfsprekend. Maar er zit meer achter. Hoe komen dromen eigenlijk tot stand en betekenen ze…
Nachtmerrie: oorzaak, voorkomen en de betekenisNachtmerrie: oorzaak, voorkomen en de betekenisEen nachtmerrie is een benauwende, angstaanjagende droom. Vaak is er het gevoel dat men bezwijkt onder een drukkende las…
Waarom dromen we?Waarom dromen we?De studie van dromen heet oneirologie (droominterpretatie). Ondanks dat er een dromenstudie bestaat, weten we weinig ove…
Lucide dromen en de invloed op het dagelijkse levenLucide dromen en de invloed op het dagelijkse levenIedereen heeft dromen waarbij er soms de meest absurde dingen voorkomen. Ze kunnen fascinerend zijn en je kunt je de bet…

Reageer op het artikel "Wat dromen je kunnen vertellen"

Reacties

Matthijs, 07-07-2015 08:08 #4
Ik droom met regelmaat over een afgrijselijk concentratiekamp waar ik de meest afschuwelijke vernederingen heb ondergaan. Ik heb in het verleden echt zulke onmenselijkheden meegemaakt. Ik verkeerde in acute noodsituaties.

Ann, 19-09-2013 23:05 #3
Ik heb gedroomd van mijn eerste liefde ooit, die persoon was bij zijn vrouw, maar toch werden we weer verliefd op elkaar, wat wil dat betekenen?

Lizzy-c18 (infoteur), 06-01-2010 19:14 #2
Meer uitleg op o.a.:
http://www.droominfo.nl/
http://www.bovennatuurlijk.com/inzendingen/dromen.php?archivelist=2
http://droom.besteoverzicht.nl/Droomverklaring-ned.htm
http://spiritueel-dromen.jouwpagina.nl/

Desiree, 30-11-2009 10:18 #1
Ik droomde over een hartbewakingsapparaat dat op het scherm eerst de hartslag zag en daarna werd het een rechte lijn, met andere woorden het hart stopte ermee. Wat betekent dit. Mijn vader heeft een ernstige ziekte heeft het daar mee te maken?

Infoteur: Lizzy-c18
Laatste update: 06-01-2010
Subrubriek: Spiritueel
Reacties: 4
Schrijf mee!