InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Lifestyle > Wat is dromen eigenlijk?

Wat is dromen eigenlijk?

Dromen klinkt voor velen vanzelfsprekend. Maar er zit meer achter. Hoe komen dromen eigenlijk tot stand en betekenen ze ook daadwerkelijk iets?

Waarom dromen we?

Waarom we dromen, is nog altijd niet definitief verklaard. Reeds 2000 jaar geleden wist men dat dromen de mens gezond houdt. Het helpt de ziel te reinigen, om op die manier een innerlijke balans te vinden. In een droom zoeken we onbewust naar oplossingen voor problemen en verminderen er tevens onze stress mee.

Over onze dromen moeten we nadenken en er zelf met anderen over praten. Bij vele natuurlijkvolkeren is het verklaren van dromen een dagelijks ritueel. Onderzoek heeft aangetoond dat mensen met een hersenletsel, dus mensen die niet in staat zijn om te dromen, lijden onder depressies. Verder lijken ze ook elke innerlijke impuls te verliezen. Ze zijn niet in staat om bijvoorbeeld koffie te maken zonder ertoe aangezet te worden. Dromen zijn dus zeer belangrijk.

Elke gezonde mens droomt, zelf wanneer men ze de volgende morgen niet meer herinnert. Het heftigste dromen we in de zogenaamde REM-fase. Deze fase herhaalt zich om de 90 minuten en duurt ongeveer zo'n 20 minuten. 's Morgens kunnen we ons slechts de dromen uit de laatste REM-fase herinneren en dat is slechts 10 procent van alle dromen. Verder dringen dromen zelden door tot in het geheugen, zeker niet na alcohol of druggebruik.

Inhoud van de droom

Hoe zit het dan met de inhoud van onze dromen? Is de inhoud van een droom even belangrijk als het dromen zelf? Laat de droom zich wel verklaren? Men neemt aan dat de hersenen de indrukken die we overdag hebben opgedaan verwerken naargelang de belangrijkheid ervan, om ze dan vervolgens op te slaan of te wissen. Ongeveer op de manier hoe we onze bureau opruimen nadat we wekenlang allerlei dingen verzameld hebben.

Problemen oplossen

Onze dromen spelen bij het beheren van problemen een beslissende rol. Daarbij worden bijvoorbeeld recente gebeurtenissen met gelijkaardige taferelen uit het verleden vergeleken en wordt er vervolgens naar oplossingsmogelijkheiden gezocht. De hersenen projecteren bij wijze van spreken twee dia opnamen: de hedendaagse gebeurtenissen en de al voorbije gebeurtenissen. Nu wordt het duidelijk waarom dromen soms bizar en chaotisch kunnen zijn.

Het is ook aangetoond dat mensen een taak sneller kunnen oplossen, wanneer ze er 's nachts over gedroomd hebben. Dus wordt het geleerde sneller onthouden wanneer men er eens een nachtje over slaapt.

Nachtmerries

Terugkerende nachtmerries zijn mogelijkerwijze een bewijs dat sommige problemen moeilijk op te lossen zijn. Wanneer men bijvoorbeeld faalangst heeft voor een examen kan het zijn dat men er vaak over gaat dromen. Deze faalangst ontstaat vaak al in de kindertijd en begleidt vele mensen een heel leven lang. Ook wanneer men onzeker is, omdat er iets in het leven veranderd is, bestaat er de mogelijkheid dat bepaalde dromen telkens terug komen.

Maar niet alle dromen hebben een betekenis. Soms zit het hoofd gewoon overvol met indrukken die men overdag heeft opgedaan, die dan op hun beurt verwerkt moeten worden. Dit wil zeggen dat er nog een kort fragmentje van die dag voorbij flitst in een droom, voordat het helemaal gewist wordt. Het volgende is ook nog verbazingwekkend: Wanneer de wekker gaat, kunnen onze hersenen het geluid automatisch opnemen in een droom.
© 2012 - 2019 Derren, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Lucide dromen: droom waarin je bewust bent dat je droomtEen Lucide droom is een droom waarin je bewust bent dat je droomt en waarin je de gang van zaken kunt beïnvloeden. Het s…
Wat dromen je kunnen vertellenTijdens het dromen komt informatie naar boven uit het onderbewustzijn. Dromen kunnen je op deze manier helpen bij het ve…
Nachtmerrie: oorzaak, voorkomen en de betekenisNachtmerrie: oorzaak, voorkomen en de betekenisEen nachtmerrie is een benauwende, angstaanjagende droom. Vaak is er het gevoel dat men bezwijkt onder een drukkende las…
Een dromendagboek bijhoudenEen dromendagboek bijhoudenDromen, iedereen doet het, of je het nu wil of niet. In je dromen is je belevingswereld eindeloos, de leukste, vreemdste…
Lucide dromen: de toepassingLucide dromen: de toepassingIn lucide dromen kun je een hele hoop leuke dingen doen. Toch is dat niet het enige wat lucide dromers doen in hun slaap…
Bronnen en referenties
  • www.droomnet.nl
  • www.kennislink.nl
  • www.gezondenzo.net

Reageer op het artikel "Wat is dromen eigenlijk?"

Reactie

Ginio Elstak, 06-08-2014 19:16 #1
Goed artikel, zou wel wat meer willen weten hoe je dromen kunt duiden. Ik denk dat een symbolenboek of zoiets als grote beer, te globaal is. Daarvoor zijn dromen te persoonlijk, zelf denk ik dat niet elke droom heel betekenisvol is. Soms zijn het flarden van de dag of dingen die je meegemaakt hebt die soms heftig waren.Volgens mij heeft het wel degelijk een reinigingsfunctie, maar toch zou ik mijn eigen dromen beter willen kunnen duiden.Bijvoorbeeld bij het nemen van wezenlijke beslissingen zoals veranderen van baan, of een relatie beëindigen of beginnen.Pas achteraf blijkt vaak of je beslissing goed of fout was. Ik denk dat je vaak in je binnenste het wel weet, maar er niet altijd naar durft te luisteren.Hoe zou je meer je gevoel durven te volgen, dat is de echte vraag.
Gewoon doen en dan zien hoe het uitpakt?

Infoteur: Derren
Gepubliceerd: 13-08-2012
Subrubriek: Lifestyle
Reacties: 1
Schrijf mee!