InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Diversen > Nachtmerrie: oorzaak, voorkomen en de betekenis

Nachtmerrie: oorzaak, voorkomen en de betekenis

Nachtmerrie: oorzaak, voorkomen en de betekenis Een nachtmerrie is een benauwende, angstaanjagende droom. Vaak is er het gevoel dat men bezwijkt onder een drukkende last. Nachtmerries komen vooral vaak voor bij kinderen, maar ook ouderen kunnen er last van hebben. Hoe ontstaat een nachtmerrie en is er een therapie voor?

Nachtmerrie

Een nachtmerrie wordt ook wel cauchemar genoemd. Het is een angstaanjagende droom. Tijdens deze droom heeft men het gevoel dat er een zware last op zichzelf rust. Vaak kan men zich in een nachtmerrie niet bewegen of valt men in een diep gat, vloeren verdwijnen of men roept om hulp. In de meeste gevallen schrikt de dromer wakker vanuit de nachtmerrie. De herinnering aan de nachtmerrie kan nog lange tijd nablijven, soms tot enkele dagen lang. Nachtmerries komen voor tijdens de REM slaap en moeten niet verward worden met nachtelijke angstaanvallen. Deze laatste komen voor tijdens de diep slaap.

Kinderen en nachtmerries

Bij kinderen koken nachtmerries het meeste voor, vooral bij kinderen van vijf en zes jaar. Voor kinderen is een nachtmerrie erg beangstigend, omdat het kind moeilijk het verschil ziet tussen droom en werkelijkheid. Veel kinderen worden huilend wakker en zijn bang. Kinderen die vaak last hebben van nachtmerries slapen over het algemeen slecht en zijn overdag vermoeid. Hierdoor kunnen schoolprestaties achteruit gaan. Ouders van deze kinderen moeten het kind vaak troosten en opvangen, waardoor ook hun nachtrust zwaar verstoord wordt.

Oorzaak

Ongeveer drie procent van de bevolking heeft last van terugkerende nachtmerries. De helft van het volk heeft wel eens een nachtmerrie. Wie af en toe een nachtmerrie heeft, zal hier doorgaans weinig hinder van ondervinden. Voor degene die hinder ondervindt van nachtmerries en daardoor overdag niet goed kan functioneren, heeft last van een slaapstoornis. Een van de oorzaken van nachtmerries is stress. Door stress en het overdag ermee bezig zijn, zal er in de nacht weinig rust komen. Dit veroorzaakt een nachtmerrie. Mensen met een depressie hebben ook vaker last van nachtmerries. Mensen die gevoelig zijn en veel vanuit hun emoties handelen, zijn ook vaak het slachtoffer. Een andere oorzaak kan een traumatische ervaring zijn.

Bij kinderen ligt de oorzaak van de nachtmerries in de groei en ontwikkeling van het kind. Bij kinderen komen nachtmerries en slaapwandelen vaak tegelijkertijd voor. De meeste kinderen groeien uit hun nachtmerries op een leeftijd van negen tot elf jaar.

Betekenis van enge dromen

Een echte betekenis hebben nachtmerries niet. Vaak wordt er gezocht wat de boodschap achter de enge droom is. Hoewel het interessant is om hiernaar op zoek te gaan, is er nooit wetenschappelijk bewijs gevonden dat een nachtmerrie een boodschap wil overbrengen.

Hoe men overdag denkt, droomt men 's nachts. Een droom verwerkt de gebeurtenissen van de dag. Wie veel heeft meegemaakt of stress heeft, zal dit in zijn dromen terug vinden. De nachtmerrie dient dan als verwerking. Soms zijn nachtmerries symbolisch van aard: na een traumatische ervaring kan een nachtmerrie symbool staan voor het trauma. Vlak na een trauma wordt het hele verhaal vaak exact gedroomd, later zal het verhaal veranderen en steeds minder eng worden. Soms ook veranderen de dromen n iet en blijft men hetzelfde dromen, soms nachtenlang achter elkaar. Een n nachtmerrie kan zich blijven herhalen.

Bij zwangere vrouw een komen ook vaak nachtmerries voor. Vaak gaat het dan om de bevalling. De nachtmerrie lijkt hier symbool te staan voor de angst en onwetendheid die de vrouw heeft. Hoe meer een vrouw over enge bevallingsverhalen hoort, hoe meer nachtmerries ze hierover kan krijgen. Ook deze nachtmerries hebben geen boodschap maar laten duidelijk zien wat de vrouw overdag bezig houdt.

Therapie

Het geruststellen van een kind met nachtmerries is vaak voldoende om het kind weer in te laten slapen. Kinderen groeien er uiteindelijk overheen. Soms gebeurt dit niet en wordt een terugkerende nachtmerrie een levenslang probleem. In deze gevallen is een therapie in de vorm van hypnotherapie mogelijk. Dit is een behandeling door gebruik te maken van hypnose.

Andere aangeboden therapieën bestaan niet uit het aanpakken van de nachtmerries, maar uit het aanpakken van de oorzaak zelf. Vaak is er sprake van een gejaagde en stressvol levensstijl. Problemen als financiën, relatie, werk, familie kunnen ook aan de grondslag liggen. Een traumatische ervaring of een depressie kan ook behandeld worden.

Voorkomen van enge dromen

Door het doen van ontspanningsoefeningen kunnen nachtmerries terug gedrongen worden. Doel is om ontspannen naar bed te gaan, zonder stress of spanning. Televisie kijken voor het slapen gaan, evenals internetten wordt afgeraden. Ook zware gesprekken kan men beter achterwege laten. Een frisse wandeling, een goed boek of een warm bad maakt de innerlijke mens rustig en ontspannen.

Een andere manier is om eigen baas te worden over je droom. Dit wordt bereikt door een nachtmerrie voor de geest te halen en zichzelf ervan te overtuigen dat deze droom niet echt is. Men kan dit doen door telkens te herhalen: "deze droom is geen werkelijkheid", of een zin die men zelf prettig vindt klinken. Bij herhaalde oefeningen zal de dromer in staat zijn de nachtmerrie te herkennen als een onechte droom.
Gerelateerde artikelen
Nachtmerries voorkomenNachtmerries voorkomenEen nachtmerrie kan omschreven worden als een beangstigende of enge droom, die zowel bij kinderen als volwassen voor kan…
Alles over nachtmerriesAlles over nachtmerriesEen nachtmerrie is een vervelende ervaring. Je schrikt wakker, je ogen staan wagenwijd open en een druppel zweet loopt l…
Last van nachtmerries? Oorzaken & tips tegen slechte dromenLast van nachtmerries? Oorzaken & tips tegen slechte dromenBadend in het zweet wakker worden, trillen en opgelucht zijn dat het "maar een slechte droom" was: het zijn typische ver…
Kinderpsychiatrie: Slaapstoornissen bij kinderenZowel bij de volwassenenpsychiatrie als bij de kinderpsychiatrie, komen veel verschillende aandoeningen voor. De soort a…
Wat dromen je kunnen vertellenTijdens het dromen komt informatie naar boven uit het onderbewustzijn. Dromen kunnen je op deze manier helpen bij het ve…

Reageer op het artikel "Nachtmerrie: oorzaak, voorkomen en de betekenis"

Reacties

Wendy, 24-07-2017 15:51 #6
Al sinds ik mij kan herinneren heb ik maar 1 hoofdrolspeler in mijn nachtmerries. Dit figuur, wat lijkt op een slanke misvormde wolf/ weerwolf, teistert mij al 23 jaar. Alhoewel mijn nachtmerries niet altijd hetzelfde verloop hebben bevatten ze allemaal het zelfde figuur. Het praat niet en laat zich voor het grootste deel van mijn nachtmerrie nog niet zien, de rest van mijn nachtmerrie ben ik bezig om weg te komen en om de overduidelijke signalen van zijn aanwezigheid te ontlopen en kalm te blijven. Het is in mijn leven al zo gewoonlijk dat hij in mijn nachtmerries ronddwaalt dat ikzelf milde lucide nachtmerries ervaar (dromen waarin je weet dat je droomt) en ondanks dat is het mij nog nooit gelukt om het verloop van de nachtmerrie aan te passen. Ook heb ik al tien tallen keren geprobeerd om de wolf te 'verslaan'?! Het enige waar ik in geslaagd ben is om mijzelf op het hoogtepunt in de nachtmerrie te laten ontwaken. Alle nachtmerries eindigen daarbij hetzelfde, zodra ik de misvormde wolf zie valt het aan, mocht ik niet op tijd zijn om mijzelf wakker te maken voor dit moment dan schrik ik een paar tellen na de aanval vanzelf wakker. Tijdens de ‘aanval’ beleef ik een verstikkende en krampende pijn rondom mijn buik.
Zodra ik wakker ben durf ik vaak niet voor de komende 15minuten boven de dekens uit te komen omdat vele nachtmerries in mijn huis afspelen en sommige levensecht zijn.
Door de jaren heen beleef ik nachtmerries echter minder vaak dan vroeger en lukt het me steeds vaker om mezelf wakker te maken. Helaas blijf ik wel nog steeds een angsthaas zodra ik alleen in de avond thuis ben.

Matthijs, 18-07-2015 07:06 #5
Ik heb elke avond vreselijke angst voor de nachtmerries.het zijn beelden in verdraaide vormen over het onmenselijke verleden en de zware crisis waar ik nu in verkeer weet ik duidelijk.niet om vol te houden.!

T., 04-01-2015 23:37 #4
Ik heb sinds mijn 20e tot nu toe en ik ben nu 37 jaar, 3x precies hetzelfde gezien in mijn slaap. Ik noem het maar geen droom, want dat was het absoluut niet. Het was zo levens echt dat ik er ook echt klaarwakker door was en niet verder durfde te slapen. Toch viel ik weer in slaap en de nachtmerrie ging verder. Heb er toch een paar dagen last van gehad omdat ik nooit zo duidelijk dingen zie tijdens mn slaap. Ik vond het wel raar, maar goed… de 1e keer was ik een jaar of 20… de 2e keer een jaar of 27 en de 3e keer een paar jaar terug. Hoe weet ik de leeftijden van mezelf van wanneer ik het gedroomd heb? Omdat het een opvallend iets was, ik weet waar ik woonde in die tijd. Tot nu toe is die nachtmerrie sinds kort ook werkelijkheid en echt doodeng dat t zo is. Ik hoop zo erg dat ik er naast zit!
Ik kan er helaas nog niks over zeggen… mijn familie weet zowiezo al niet dat ik antennes heb voor negatieve gebeurtenissen… ik heb het niet bij iedereen, maar bij mensen uit mijn contactenkring vang ik gevoelens op die ik niet kan omschrijven en op dat moment ook niet kan uitleggen. Ik kan ze opschrijven en 9 van de 10x klopt het ook nog. Het kan een jaar later zijn… maar ook jaren duren… k vind het eng en vreemd. Misschien is dat ook wel een reden dat ik altijd me vaak zo onrustig voel en onrustig ben tijdens mijn slaap. Er zijn maar een paar mensen die ik echt vertrouw en dit weten, want ik heb soms t idee dat ik m zelf niet helemaal spoor.

Zakaria, 01-09-2013 05:44 #3
Ik heb iedere nacht de zelfde nachtmerrie, het heeft te maken met mijn vriendin die vreemdgaat maar werkelijk niet doet, ik heb een aantal exen gehad en die zijn me allemaal vreemd gegaan dus ik denk dat dat mijn oorzaak is mijn verhaal gaat als volgt.

me vriendin en ik hebben een probleem (weet niet over wat) en ze gaat bij dr thuis slapen door de ruzie mr omdat ik me schuldig voel ga ik erheen en probeer met dr te praten, mits dat ik daar kom is ze aan het telefoneren in het engels, dus ik vraag met wie ze is aan het telefoneren is zegt ze ijskoud :me ex,
en omdat ze me verbied om met me exen te prate verbood ik het haar ook en ze zei van : ga weg. dus ik ging weg, maar ondertusse dat ik naar huis fiets krijg ik een koude ril over mijn rug en keer terug, als ik er ben is het al spik donker en ik ga naar binnen… en wat zie ik daar me vriendin met me ex (dit is het stuk waar ik meestal al wakker schrik) maar vanacht werdt ik niet wakker… ik had een pistool… en ik schoot ze beide… en dat was nu t punt dat ik wakker wordt, ik wordt helemaal gek van deze droom hij duurt al maanden ik slaap 2 uur per nacht en werk soms 12 uur per dag ik kom er niet vanaf…

Rona, 11-01-2013 10:42 #2
Ik heb heel vaak nachtmerries. Vannacht zat ik zelfs naast mijn bed met een hondje in mijn handen te schreeuwen om hulp. Mijn droom was dat ik onder een grote vrachtwagen zat die begon te rijden. Ik werd wakker door mijn eigen geschreeuw. Mijn hondje was heel erg geschrokken. Ik ook. Ik dacht hoe kan ik naast mijn bed zitten zonder dat ik het door heb gehad? Ik kan dus ook gewoon naar buiten lopen zonder dat ik het door zou hebben. Beetje eng allemaal…

Laurens, 25-05-2012 21:02 #1
Ik had deze nacht ook een droom over een vriend van mij nick… Hier mijn verhaal7

Mijn nachtmerrie van deze nacht was echt bizar! Ik fietste omdat ik me wat verveelde door pijpelheide ( mijn dorp), ineens zag ik Nick uit zijn straat fietsen ( helemaal in paniek ). Ik schoot in de lach omdat je echt kon aflezen op zijn gezicht dat nick enorm bang was. Zijn ouders en broer fietsen ook naast hem in paniek. Ik weet ook niet hoe het kwam maar ineens had ik door dat Nick getraceerd werd ( dan kan iemand lezen via zijn computer waar nick is, live! ). Ik dacht onmiddellijk dat ik zeker moest zorgen dat ik weg kwam omdat de man die nick achtervolgde mij anders zag. Ik vluchte heel snel naar een bos aan de steenweg en vluchte daar de bossen in. Ik zag door de bomen heen dat de achtervolgers met 2 waren. 1 Man die op pad ging en 1 man die keek op zijn laptop waar wij ons bevonden. Ik weet niet hoe maar ik zag dat ze mij ook getraceerd hadden maar het was niet echt nauwkeurig het was midden op de weg terwijl ik er naast zat. Ik hoorde de andere man zeggen ''Kom in deze bossen ze zijn niet zo breed, hij kan niet ver zijn. Ik zat wel veilig achter een omheining die naast een boom stond. Ik zag na een tijdje dat er precies iets achter die boom was. Ik klom op de omheining om te gaan kijken… Maar ineens pakte de man vanachter die boom mijn voet vast en liet me niet meer los. De andere man kwam ook

En toen werd ik helemaal bezweet en in paniek wakker… Oef het was niet echt!

Infoteur: Bibiana
Gepubliceerd: 22-07-2011
Subrubriek: Diversen
Reacties: 6
Medische informatie…
Schrijf mee!