De invloed van het dagelijks leven op nachtmerries

Nachtmerries, iedereen heeft ze wel eens, maar weinig mensen weten hoe ze ontstaan en wat ze betekenen. De definitie van nachtmerries is "angstaanjagende dromen waaruit de dromer doorgaans wakker schrikt". Het lijkt logisch dat het dagelijks leven invloed heeft op het aantal nachtmerries dat je hebt, maar is dat wel echt zo?

Dromen

Slapen doen Nederlanders gemiddeld zo’n zeven uur en een kwartier per nacht. We slapen ongeveer een derde van ons leven. De eerste vier uur dat je slaapt zijn het belangrijkst, dit wordt ook wel de kernslaap genoemd. Als we dit missen functioneren we niet goed en voelen we ons slecht. Het tweede gedeelte van de slaap, ook wel “luxe slaap” genoemd, is minder belangrijk. Op lange termijn is het tweede gedeelte van de slaap wel belangrijker. Tijdens het slapen doorloop je verschillende stadia. Eén hiervan is de droomslaap. Een droom is een film van je eigen gedachten. Doordat specifieke hersengebieden actief zijn en andere weer niet geldt er een omgedraaide verwerking van informatie.

Nachtmerries

Nachtmerries zijn extreem angstige dromen met erg negatieve emoties waaruit de dromer meestal wakker schrikt. Ook onthoud je de nachtmerries meestal goed. Nachtmerries variëren van een achtervolging, vallen, verdrinken, anderen zien doodgaan, herhalen van een vervelende gebeurtenis tot alles wat de mens angst kan aanjagen. Door nachtmerries slapen mensen slecht en zijn ze vanzelfsprekend moe de volgende dag. Ook kunnen nachtmerries ervoor zorgen dat mensen niet meer durven te slapen, als gevolg hiervan kunnen mensen chronische slapeloosheid ontwikkelen.

Iedereen heeft wel eens een nachtmerrie. Zo’n 7 tot 10% heeft meer dan een keer per maand een nachtmerrie en 2 tot 3% van de bevolking heeft meerdere nachtmerries per week. Dit zijn maar liefst een half miljoen Nederlanders. Nachtmerries hebben ook grote consequenties voor het aantal uren slaap dat de mens heeft. Mensen die vaak nachtmerries hebben, zijn bang om nog een nachtmerrie te krijgen en stellen het slapen dan uit. Ook durven velen na een nachtmerrie niet meer te slapen omdat ze bang zijn dat de nachtmerrie dan weer verder gaat. Hierdoor zijn mensen overdag vaak moe en hebben ze last van concentratieproblemen. Ook veroorzaken mensen met slaaptekort sneller ongelukken dan mensen zonder slaaptekort. Nachtmerries zorgen ook voor stress en angstklachten.

Een nachtmerrie is dus eigenlijk een angstaanjagende film die in je hersenen wordt afgespeeld. Hoe vaker je dezelfde nachtmerrie hebt, hoe beter je hem kan onthouden. Er zijn ook nog mensen die denken dat nachtmerries een bepaalde functie hebben en dat je de nachtmerries dus niet moet verhelpen. Ze zouden je helpen met de verwerking van een vervelende gebeurtenis.

Ontstaan van nachtmerries

Er bestaan twee soorten nachtmerries: er zijn nachtmerries die ontstaan na een traumatische gebeurtenis en er zijn nachtmerries zonder de specifieke achtergrond van een traumatische gebeurtenis. De nachtmerries die ontstaan na een traumatische gebeurtenis zijn nachtmerries die de gebeurtenis herhalen. De andere soort nachtmerrie heeft zich ontwikkeld in de loop van het leven.

Er zijn nog veel meer oorzaken van nachtmerries: bijvoorbeeld een blokkade in je persoonlijkheid, iets wat je niet bevalt aan jezelf. Ook kun je nachtmerries krijgen als je de dood van een geliefde niet goed hebt verwerkt. Het bestaat ook dat een mens aanleg kan hebben voor nachtmerries. Medicijnen kunnen ook een invloed hebben op het aantal nachtmerries dat je hebt. Weer een ander iemand zegt dat de oorzaak van nachtmerries ligt bij de uiting van emotionele gevoelens. Gedragsstoornissen of angsten die zich in je gedachte afspelen, kunnen ook de oorzaak zijn van een nachtmerrie. Deze angstige dromen verschijnen vaak aan het begin van de slaap. Er zijn ook psychologen die denken dat mensen die nachtmerries hebben, lichamelijke gebeurtenissen in het dagelijks leven niet geheel begrijpen. Terugkerende nachtmerries worden vaak veroorzaakt door onopgeloste emotionele zaken die zich hebben afgespeeld in het leven van de slaper.

Conclusie

Je dagelijkse leven heeft wel invloed op het aantal nachtmerries dat je hebt. Dit kun je vooral afleiden uit de oorzaak van de nachtmerrie door een traumatische gebeurtenis.
© 2015 - 2020 Paulloman, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden. Deze informatie is van informatieve aard en geen vervanging voor professioneel medisch advies. Raadpleeg bij medische problemen en/of vragen altijd een arts.
Gerelateerde artikelen

Bronnen en referenties
  • http://nachtmerries.org/
  • http://www.droomnet.nl/nachtmerries/nachtmerries
  • http://loesje.info/esoterie/nachtmerries.htm

Reageer op het artikel "De invloed van het dagelijks leven op nachtmerries"

Infoteur: Paulloman
Gepubliceerd: 12-05-2015
Subrubriek: Diversen
Medische informatie…
Schrijf mee!