InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Diversen > Maandverband, tampons & alternatieven tijdens de menstruatie

Maandverband, tampons & alternatieven tijdens de menstruatie

Maandverband, tampons & alternatieven tijdens de menstruatie Ben je net voor het eerst ongesteld geworden dan wil je waarschijnlijk wel wat meer weten over maandverband en tampons. Wat voor producten zijn er voor het opvangen van menstruatiebloed? Wat zijn de voordelen, en wat de nadelen bij gebruik? Welke soorten zijn er? Er bestaan ook duurzamere middelen voor het opvangen van menstruatiebloed. Een overzicht. Naast maandverband, ook wel ouderwets aangeduid als damesverband zijn er nog tampons die je kunt gebruiken als je ongesteld bent. Een alternatief voor deze twee gangbare materialen is de softcup. Wat valt er te weten over deze middelen om menstruatiebloed op te vangen? Een aantal producten met voor- en nadelen voor je op een rijtje gezet.

Maandverband: het meest gebruikt voor de menstruatie

Maandverband wordt het meest gebruikt voor het opvangen van menstruatiebloed. Waar vrouwen vroeger met zelfgemaakte katoenen lapjes in de weer moesten die werden uitgewassen heb je nu ruime keus uit wegwerpmaandverband. Het bestaat uit vocht-absorberend materiaal, met een plastic laagje erin verwerkt. Je maakt het vast met een plakstrook. Er zijn veel merken, soorten, maten en vormen, en het is een kwestie van uitproberen wat je het beste bevalt. Meestal heb je aan het begin van je menstruatie een maandverband nodig dat wat meer absorbeert en kun je de latere dagen volstaan met een lichter type. Neem de tijd om goed te kijken in het schap bij de drogist. Vraag eventueel aan je moeder, zus of vriendinnen wat zij handig vinden als je het zelf nog niet zo goed weet.

Voordelen van maandverband

  • Je kan niet vergeten om je te verschonen, en je kunt het zien wanneer je aan een nieuwe toe bent
  • Het is simpel te gebruiken
  • Het is de beste keus voor tijdens het slapen
  • Omdat je ziet wat er gebeurt zal doorlekken niet zo snel gebeuren
  • Het is goedkoper dan tampons

Nadelen van maandverband

  • Als je strakke kleding draagt kan je het voelen zitten, en onzeker worden omdat je denkt dat iedereen het ziet
  • Er is een kans op geurtjes waar je niet op zit te wachten
  • Je kunt het niet gebruiken als je wilt zwemmen

Tampons bij de menstruatie: handig als het kan

Als je nog niet zolang te maken hebt met menstruatie zul je meestal eerst maandverband gebruiken. Toch kan het gebruik van tampons ook erg makkelijk zijn. Een tampon is gemaakt van samengeperst absorberend materiaal. Deze wordt in de vagina gebracht en vangt het bloed op. Daarbij kan de tampon twee keer zo groot worden. Via het touwtje aan de onderkant haal je hem er weer uit. Ook van tampons zijn er verschillende soorten en maten te koop. Er is geen reden om het niet te doen, al heeft het gebruik van tampons ook voor- en nadelen.

Bron: Shattonbury, Wikimedia Commons (CC BY-SA-1.0)Bron: Shattonbury, Wikimedia Commons (CC BY-SA-1.0)

Voordelen van tampons

  • Als de tampon goed is ingebracht voel je hem niet zitten
  • Je hoeft er nauwelijks erg in te hebben dat je ongesteld bent
  • Je kunt ermee zwemmen

Nadelen van tampons

  • De eerste keer inbrengen kan een beetje eng zijn, je moet er eerst wat handigheid in krijgen
  • Je kunt niet zien wannneer je aan een verschoning toe bent
  • Een tampon kan gaan doorlekken als hij te lang blijft zitten
  • Tijdens het slapen is het niet aan te raden tampons te gebruiken

Veel vrouwen gebruiken zowel maandverband en tampons afwisselend. Een idee is om overdag een tampon te combineren met een inlegkruisje tegen eventueel doorlekken. Denk eraan de tampon op tijd te verwisselen, ten minste drie keer per dag. Gebruik 's nachts altijd maandverband. Hiermee verklein je kans op de zogenaamde tamponziekte, ofwel het Toxic Shock Syndroom (TSS). Dit is een aandoening die niet erg vaak voorkomt, maar soms wel dodelijk kan verlopen en wordt veroorzaakt door de bacterie Stafylococcus aureus. De aandoening kan ontstaan bij vrouwen die tampons gebruiken. Wil je meer weten over deze bacterie lees dan hier verder.

Alternatieven voor wegwerp-maanverband en tampons

Als je niet wilt bijdragen aan de afvalberg die ontstaat door al het wegwerpmaandverband zijn er alternatieven op de markt voor wegwerp-maandverband en tampons:

Katoenen maandverband

Er is ook maandverband van katoen te koop. Een beetje terug naar vroeger dus, maar dan wel aangepast aan de moderne tijd. Dit is uit te wassen, duurzaam (het kan jaren mee), vaak van eko-katoen gemaakt en kan ook voordelen hebben voor de gevoelige huid. Er zijn verschillende (web-)winkels die zich in hierin hebben gespecialiseerd.

De menstruatiecup

Een andere manier om menstruatiebloed op te vangen is de menstruatiecup. Dit is een kelkje gemaakt van zacht kunststof (siliconen) dat in de vagina wordt ingebracht tijdens de menstruatie en zo het bloed opvangt. Er bestaan wegwerpcupjes (Softcup) en cupjes die herbruikbaar zijn. Dit laatste type is onder verschillende merknamen te koop, zoals Keeper, DivaCup, Mooncup, LadyCup, FemmeCup, Lunette. Een menstruatiecup kan tot 12 uur gedragen worden en moet dan worden verwisseld (cups voor eenmalig gebruik) of leeggegoten en schoongespoeld (herbruikbare).

DivaCup / Bron: Jip 26, Wikimedia Commons (CC BY-SA-2.5)DivaCup / Bron: Jip 26, Wikimedia Commons (CC BY-SA-2.5)
Voordelen van menstruatiecups:
  • Veel vrouwen vinden het prettiger dragen
  • Hoeft minder vaak verwisseld te worden
  • Het is goedkoper in gebruik, en geven minder afval (geldt voor duurzame cups)

Nadelen van menstruatiecups:
  • Het gebruik ervan moet geleerd worden, daar is oefening voor nodig
  • Wie niet graag tampons draagt omdat die in de vagina zitten zal dit ook niet prettig vinden

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Menstruatie en het belang van persoonlijke hygiëneMenstruatie en het belang van persoonlijke hygiëneHygiëne is altijd belangrijk. De goede hygiëne voorkomt ziektes en ongedierte en heeft niet alleen te maken met fris rui…
Softcups, flexibele en zachte menstruatiecupsDe ontwikkeling van producten om het menstruatiebloed op te vangen gaat steeds verder. Zo zijn er tampons, maandverband…
De Keeper: goedkoop 'groen' alternatief voor maandverbandDe Keeper: goedkoop 'groen' alternatief voor maandverbandWie ongesteld wordt, grijpt naar maandverband of tampons. Minder bekend is de Keeper, een groen en goedkoop alternatief…
Eerste keer ongesteldEerste keer ongesteldWanneer word ik voor het eerst ongesteld? Wat gebeurt er met mijn lichaam? Hoe ga ik hier mee om en wat moet ik eigenlij…
Ongesteld voor de eerste keer, wat nu?Bij ieder meisje gaat het een keer gebeuren. Je wordt voor het eerst ongesteld! Op school of door je moeder, is je het w…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: Michiel1972, Wikimedia Commons (CC BY-SA-3.0)
  • http://nl.wikipedia.org/wiki/Maandverband
  • www.menstruatie.net
  • http://www.always-info.nl
  • http://nl.wikipedia.org/wiki/Tampon
  • http://nl.wikipedia.org/wiki/Softcup
  • Afbeelding bron 1: Shattonbury, Wikimedia Commons (CC BY-SA-1.0)
  • Afbeelding bron 2: Jip 26, Wikimedia Commons (CC BY-SA-2.5)

Reageer op het artikel "Maandverband, tampons & alternatieven tijdens de menstruatie"

Infoteur: Lexia
Laatste update: 12-10-2017
Subrubriek: Diversen
Special: Vrouw en lichaam
Medische informatie…
Schrijf mee!