Softcups, flexibele en zachte menstruatiecups

De ontwikkeling van producten om het menstruatiebloed op te vangen gaat steeds verder. Zo zijn er tampons, maandverband en menstruatiecups. Sinds een tijdje is er een nieuwe variant op menstruatiecups, namelijk zachte en flexibele cups die zich aanpassen aan het menselijk lichaam. Tevens bieden ze nog meer mogelijkheden dan de reeds bestaande cups.

Wat is een menstruatiecup?

Een menstruatiecup is een goed alternatief voor tampons en maandverband. Het is een kelkvormig cupje die al in de schede het menstruatiebloed opvangt. De eerste cups zijn al in de jaren dertig ontwikkeld. Ze zijn gemaakt van rubber of siliconen en zijn meerdere malen te gebruiken. Na het legen en het reinigen kunnen ze gewoon weer opnieuw geplaatst worden. Doordat ze licht vacuüm zuigen rond de portio, blijven ze op hun plaats zitten. Ze zijn prima te gebruiken tijdens zwemmen of sporten. Bij seksueel contact moeten ze echter wel eerst verwijderd worden.
De cup mag 12 uur onafgebroken gedragen worden. Dit levert geen gevaar op voor de gezondheid, in tegenstelling tot een tampon of maandverband.

Wat is een zachte flexibele menstruatiecup?

De nieuwe variant is een flexibel cupje dat zo is ontwikkeld dat het door lichaamswarmte zachter wordt en zich volledig kan vormen naar het lichaam. Hierdoor sluit de cup dusdanig goed af, dat lekken en geurtjes niet mogelijk zijn (mits goed ingebracht).
Softcups zijn voor éénmalig gebruik, het is niet mogelijk ze te reinigen en vervolgens nogmaals te gebruiken, dit kan namelijk leiden tot vaginale infecties. Ze mogen maximaal 12 uur blijven zitten en kunnen gebruikt worden tijdens zware en lichte menstruatie.
Een softcup mag tijdens het vrijen gewoon blijven zitten, wat een grote bewegingsvrijheid met zich mee brengt. Let op: de cup is géén voorbehoedsmiddel.

Cups en gezondheid

Menstruatiecups leveren voor de gezondheid, voor zover bekend, geen gevaar op voor de gezondheid. Er kunnen geen katoenvezels of pluisjes in de schede achterblijven, wat bij tampongebruik wel kan gebeuren en kan leiden tot vervelende klachten. Ook is bij het gebruik van cups geen gevaar op TSS (Toxic Shock Syndrome, ook wel tamponziekte genoemd).
De cups worden gemaakt van veilig materiaal en geeft weinig tot geen allergische reacties.

Wanneer kan men softcups gebruiken?

Softcups zijn onder bijna alle omstandigheden te gebruiken. Ook actieve vrouwen hebben veel baat bij het gebruik van menstruatiecups. In tegenstelling tot tampons loopt men geen risico dat het touwtje plotseling zichtbaar wordt tijdens bepaalde activiteiten. Doordat softcups zich vormen naar het lichaam, blijven ze goed zitten en kunnen ze er niet uit vallen.

Softcups kan men gebruiken tijdens:
  • Sauna bezoek.
  • Zwemmen.
  • Seks.
  • Sport.

Menstruatiecups zijn ook goed te gebruiken indien men nog maagd is.

Wanneer beter geen (soft)cups te gebruiken?

Softcups geven erg veel bewegingsvrijheid maar toch kan men onder bepaalde omstandigheden er beter geen gebruik van maken.

Een softcup werkt niet bij:
  • Bekkeninstabiliteit.
  • 2 tot 6 maanden na een bevalling.
  • Bij gebruik van een baarmoederverzakkingsring

Raadpleeg een arts of gynaecoloog indien er recent sprake is geweest van:
  • Bevalling.
  • Abortus
  • Miskraam.

Indien men ooit TSS heeft gehad is het gebruik van cups af te raden, dit geldt overigens voor alle inwendige maandverband.

Inbrengen van softcups

Het inbrengen van cups gaat anders dan het inbrengen van tampons. Men zal een paar keer moeten oefenen om hier handigheid in te krijgen. Het is dan ook raadzaam, om voor het gebruik, de gebruiksaanwijzing goed door te nemen om zo problemen te voorkomen.

Waar zijn softcups te koop?

De menstruatiecups zijn te koop bij de drogist en online te bestellen.
© 2010 - 2020 El-ja, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden. Deze informatie is van informatieve aard en geen vervanging voor professioneel medisch advies. Raadpleeg bij medische problemen en/of vragen altijd een arts.
Gerelateerde artikelen
Maandverband, tampons & alternatieven tijdens de menstruatieMaandverband, tampons & alternatieven tijdens de menstruatieBen je net voor het eerst ongesteld geworden dan wil je waarschijnlijk wel wat meer weten over maandverband en tampons.…
Tampon voor de eerste keer inbrengen, hoe doe je dat?Tampon voor de eerste keer inbrengen, hoe doe je dat?Wanneer je voor de eerste keer ongesteld bent sta je voor een keuze. Wil ik maandverband gebruiken of tampons? De meeste…
Geschiedenis van het maandverband en de tamponElke vrouw wordt ongesteld. Al eeuwen lang. Maar hoe gingen vrouwen hier vroeger mee om? Sinds wanneer kennen wij het ma…
Jongens en meiden in de puberteitJongens en meiden in de puberteitGemiddeld tussen de 12e en 16e jaar komen jongens en meisjes in de puberteit. Jongens over het algemeen later dan meisje…

Reisapotheek: welke medicijnen meenemen op vakantie?Reisapotheek: welke medicijnen meenemen op vakantie?Op reis gaan is vaak een belevenis waar je al lange tijd naar uitgekeken hebt. Om je vakantie niet door ziekte of andere…
Vergelijking van de beste oordoppenGehoorbeschadiging, zoals tinnitus, is een moderne ziekte van de hedendaagse samenleving waartegen we ons moeten wapenen…
Bronnen en referenties
  • Softcup.nl

Reageer op het artikel "Softcups, flexibele en zachte menstruatiecups"

Infoteur: El-ja
Laatste update: September 2011
Subrubriek: Diversen
Medische informatie…
Schrijf mee!