InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Diversen > Geschiedenis van het maandverband en de tampon

Geschiedenis van het maandverband en de tampon

Elke vrouw wordt ongesteld. Al eeuwen lang. Maar hoe gingen vrouwen hier vroeger mee om? Sinds wanneer kennen wij het maandverband en wanneer is de tampon ontstaan?

Lang geleden:

Bijna de hele geschiedenis bestond er een groot taboe over menstruatie over de hele wereld. Bloed werd in verband gebracht met geboorte en dood. En menstruatie paste hierin niet. Niemand wist waar het vandaan kwam en waarom het bloeden niet stopte na enkele minuten, zoals bij wondjes. En dus werden de vrouwen tijdens hun menstruatie opgesloten in afgelegen hutjes, zodat er verder niemand in aanraking zou komen met deze ‘kwade krachten’. In sommige culturen wordt er nog steeds zo over gedacht. Overigens zag in die tijd niemand het maandelijks terugkerende ritme van de menstruatie. Vaak waren vrouwen vanaf hun pubertijd constant zwanger of gaven borstvoeding tot aan de overgang. Van de Duitsers wordt gezegd dat ze rond 1800 tijdens de menstruatie geen onderbroek droegen onder hun rok, waardoor ze een rood spoor achterlieten.

Maandverband voor hergebruik:

Tot diep in de jaren 60 werden katoenen lappen gebruikt als maandverband. Natuurlijk maakte ook deze ontwikkelingen door. Allereerst werden ze op hun plaats gehouden door middel van riemen, later had je speciale broekjes nodig. Ook waren er doeken die je om je onderbroek vouwden of met een drukker werden vastgezet. Deze werden na vervanging uitgewassen en hergebruikt. Via speciaalzaken en op het internet is nog steeds katoenen maandverband te koop.

Eerste wegwerpmaandverband:

Het eerste wegwerp maandverband ontstond in de jaren 60. Het was vele malen dikker en minder absorberend dan ons huidige maandverband. Ook dit maandverband moest je vastzetten met gordeltjes, wat leek op jarretels. Tegenwoordig heeft het wegwerpmaandverband erg handige plakstroken. In de jaren 90 ontwikkelde Always ‘de vleugels’. Vleugels met plakstrookjes aan het maandverband die je om de rand van je onderbroek vouwt. In het jaar 2000 is zelfs het string-maandverbandje uitgevonden, dat doordat het naar achteren taps toeloopt, perfect in een string past.

Eerste Tampon:

Van de Egyptische vrouwen is bekend dat ze tijdens hun menstruatie een stuk verband in hun vagina stopten (als voorloper op de tampon). Rond 1930 vroeg de Amerikaan Earle C. Haas patent aan op Tampax, dat zich ontwikkelde tot de eerste tampon. Hij en zijn vrouw werken in de medische wereld en hadden ervaring met absorberende materialen. Toen zijn vrouw klaagde om de dikke maandverbanden ging Earle Haas aan de slag. Enkele jaren later ontwikkelde de Duitser Carl Hahn een soortgelijk product. Hij noemde het O.B. (ohne Binde: zonder verband). Dit product werd echter pas na de tweede wereldoorlog in productie genomen.

Populariteit tampon:

Het duurde een tijd voordat de tampon echt populair werd. Pas in de jaren 70 werd de tampon populair. In de jaren 1980 zakte de populariteit echter weer. Een reden hiervan in de zogenaamde ‘tamponziekte’. Door het te lang achter elkaar dragen van een tampon, kunnen bacteriën zich ophopen en zelf de dood veroorzaken. Nog steeds vallen er nog enkele doden aan deze ziekte. In Amerika gebruikt 70% van de vrouwen tampons. In Groot-Brittannië is dit 50 %, terwijl in Azië en Latijns-Amerika het gebruik heel laag is: Slecht 5% van de vrouwen gebruikt daar tampon.

De Cup:

Een alternatief voor maandverband of de tampon is de Cup. De Cup is een kommetje dat je inwendig inbrengt en dat in tegenstelling tot het maandverband en de tampon niet absorbeert maar opvangt. Je hebt hierin twee varianten: de Keeper: een cup van rubber die is. De Softcup is een zachtere en flexibelere variant van de Keeper, die echter na gebruik weggegooid dient te worden.
© 2008 - 2019 Ilsebo, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden. Deze informatie is van informatieve aard en geen vervanging voor professioneel medisch advies. Raadpleeg bij medische problemen en/of vragen altijd een arts.
Gerelateerde artikelen
Tampon voor de eerste keer inbrengen, hoe doe je dat?Tampon voor de eerste keer inbrengen, hoe doe je dat?Wanneer je voor de eerste keer ongesteld bent sta je voor een keuze. Wil ik maandverband gebruiken of tampons? De meeste…
Beppy tampon: draadloze tamponsBeppy tampon: draadloze tamponsDraadloze tampons zijn een alternatief voor het gebruik van maandverband of tampons tijdens de menstruatie. De Beppy tam…
De Keeper: goedkoop 'groen' alternatief voor maandverbandDe Keeper: goedkoop 'groen' alternatief voor maandverbandWie ongesteld wordt, grijpt naar maandverband of tampons. Minder bekend is de Keeper, een groen en goedkoop alternatief…
Maandverband, tampons & alternatieven tijdens de menstruatieMaandverband, tampons & alternatieven tijdens de menstruatieBen je net voor het eerst ongesteld geworden dan wil je waarschijnlijk wel wat meer weten over maandverband en tampons.…
Maandverband of tampons?Maandverband of tampons?Vrouwen worden al vroeg geconfronteerd met de vraag: tampons of maandverband. Menstrueren doen vrouwen pak weg tijdens z…

Reageer op het artikel "Geschiedenis van het maandverband en de tampon"

Reacties

Tux, 24-06-2014 16:35 #2
Voor de tweede wereldoorlog bestond er al wegwerpverband, dus t stukje klopt niet helemaal. In azie zijn tampons minder populair, daar hebben ze een soort inbrengmaandverbandjes, die doe je om je vinger en schuif je tussen je schaamlippen.

Schuitema, 08-12-2008 08:00 #1
De reden waarom in de latijns amerikaanse landen de tampon niet populair is: (tot zo ver ik het weet) omdat men denkt dat je je maagdelijkheid hierdoor kwijt raakt.

Infoteur: Ilsebo
Laatste update: 04-09-2009
Subrubriek: Diversen
Reacties: 2
Medische informatie…
Schrijf mee!