InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Diversen > De Keeper: goedkoop 'groen' alternatief voor maandverband

De Keeper: goedkoop 'groen' alternatief voor maandverband

De Keeper: goedkoop 'groen' alternatief voor maandverband Wie ongesteld wordt, grijpt naar maandverband of tampons. Minder bekend is de Keeper, een groen en goedkoop alternatief dat door de Consumentenbond positief is beoordeeld. De Keeper veroorzaakt geen afvalberg en is natuurlijk. Daarmee vermijd je de chemische bleekmiddelen waarmee maandverband en tampons worden bewerkt. Vreemd genoeg kent bijna niemand de Keeper nog. Het idee is dat daar verandering in komt.... Ongesteld wordt pakweg elke vrouw tussen haar 15e en 55e. Ondanks alle blij rondhuppelende vrouwen in reclames, is je menstruatie niet de meest comfortabele tijd. Dat kun je hooguit verzachten door in elk geval doorlekken te voorkomen, en zo comfortabel en ongehinderd als mogelijk is door die maandelijkse periode heen te komen. De bekendste manier om dat te doen, is met maandverband en tampons. Maar er worden toch wel vraagtekens gezet bij de chemische bleekmiddelen die voor die spierwitte hulpmiddeltjes worden gebruikt. Een alternatief dat nog nauwelijks bekend is maar wel al twintig jaar bestaat, is de 'Keeper'. Die naam staat voor een menstruatiecup. Niet alleen is het een natuurmiddel, ook is de Keeper hergebruikbaar. Dat scheelt in je portemonnee, en het betekent dat er geen afval is.

Goedkoop, duurzaam en gemakkelijk

In de jaren 30 was het een balletdanseres uit Amerika die op het idee kwam om een menstruatiecup te maken. In Nederland is De Keeper er al sinds 20 jaar, bij weinigen bekend maar wel geliefd bij gebruiksters. Distributeur Margreet Verhulst, oud Greenpeace voorlichter en aanhanger van innovatie op duurzaam ecologisch gebied, biedt de menstruatiecup online aan. Maar: de menstruatiecup is nog zo onbekend.. Daarom heeft Verhulst ter gelegenheid van de twintigjarige verjaardag van de Keeper een fris nieuw logo laten maken. Dit symboliseert dat de Keeper van deze tijd is. Meer dan ooit, zelfs. Margreet: “Ik wil dat vrouwen een keuze kunnen maken uit duurzame, gemakkelijke en goedkope oplossingen. Daarnaast hanteer ik een ‘niet goed geld terug’ garantie voor elke vrouw die De Keeper geprobeerd heeft en niet positief is over het gebruik." Overigens is de Keeper al heel wat keren nagemaakt. Pas daarmee op, want de meeste imitaties zijn gemaakt van siliconen. De Keeper is als enige verkrijgbaar in duurzaam natuurrubber, al is er ook een siliconenvariant.

Wat is een menstruatiecupr?

De Keeper ziet eruit als een soort mini-eierdopje met een steeltje er aan. Je vouwt het dubbel en brengt het in zoals een tampon. Net zo, vangt de Keeper menstruatiebloed op. De Keeper lijkt klein, maar schijn bedriegt. Als je weet dat de gemiddelde menstruatie slechts een half eierdopje aan bloedverlies oplevert, is de 30ml die de Keeper kan opgevangen een ruim voldoende hoeveelheid. De Keeper kan een flink aantal uren gedragen worden, zonder dat de interne huishouding verstoord wordt. Dat onderscheidt de Keeper van tampons; het risico dat er meer geabsorbeerd wordt dan alleen menstruatiebloed, is afwezig. De Keeper absorbeert niet, maar verzamelt. Daarom er geen gevaar voor het Toxisch Shock Syndroom (TSS).

De Keeper is goedkoper

De Keeper gaat heel lang mee: minstens tien jaar. Reken maar eens uit wat je kwijt bent aan maandverbanden en tampons, in zo'n periode. Dan valt de Keeper goedkoper uit. Echter, er is niets op tegen om de Keeper te combineren met maandverband en tampons. Bijvoorbeeld omdat je de eerste dagen van de ongesteldheid geen inwendig opvangmiddel zoals tampons of Keeper kunt verdragen, of nog even af wil tasten hoe zeker je je voelt op de zwaarste menstruatiedagen.

De Keeper in Nederland

Margreet Verhulst is de Nederlandse naam achter de Keeper. Zij las in 1992 een artikel in een uitgave van de Kleine Aarde. Daarin werd verteld hoe de productie van maandverband en tampons in elkaar zit en welke afvalberg wegwerpproducten veroorzaken. En uiteraard noemde het artikel ook een zelden gekend alternatief... Margreet Verhulst vond met veel speurwerk de Amerikaanse producente in Cincinnatti, Ohio. Overtuigd dat Keeper een revolutionair alternatief was, zette Margreet zich in voor haar missie om De Keeper in Nederland verkrijgbaar te maken. Daarop verscheen ook een vervolgartikel in het blad van de Kleine Aarde, dat leidde tot vele positieve reacties. De Keeper is inmiddels wat betreft logo, gebruiksaanwijzing en zakjes aangepast aan de Nederlandse gebruiker. De Keeper is inmiddels ook heel positief beoordeeld op kosten en gebruiksvriendelijkheid door de Consumentenbond.
Gerelateerde artikelen
Bronnen en referenties
  • Goed & Groen marketing
  • Persbericht De Keeper

Reageer op het artikel "De Keeper: goedkoop 'groen' alternatief voor maandverband"

Infoteur: Mariawrites
Gepubliceerd: 31-01-2012
Subrubriek: Diversen
Medische informatie…
Schrijf mee!