InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Diversen > Hymen correctie (maagdenvlies herstellen)

Hymen correctie (maagdenvlies herstellen)

Hymen correctie (maagdenvlies herstellen) In sommige culturen wordt er er veel waarde gehecht aan bloed bij de ontmaagding, als teken van kuisheid. Een deel van de vrouwen verliest namelijk wat bloed doordat het maagdenvlies inscheurt tijdens de ontmaagding. Bij sommige vrouwen is het maagdenvlies echter al voor de ontmaagding ingescheurd, waardoor zij geen bloed verliezen tijdens de ontmaagding. Desondanks zijn er vrouwen die graag een maagdenvlies reconstructie. Het maagdenvlies herstellen kan bij een aantal klinieken gedaan worden.

Wat is het maagdenvlies?

Het maagdenvlies, ook wel hymen genoemd, is een dun randje weefsel dat deel uitmaakt van de de vulva, het uitwendige deel van de vrouwelijke geslachtsorganen. Het maagdenvlies ligt als een soort kraagje rond de ingang van de vagina en is dus geen echt vlies, zoals vaak onterecht gedacht wordt. Het menstruatiebloed kan er immers gewoon langs. Bij een klein aantal vrouwen sluit het maagdenvlies wel de gehele vagina af. Dit wordt hymen imperforatus genoemd en is een medische afwijking die operatief gemakkelijk verholpen kan worden.

De naam maagdenvlies wordt gebruikt omdat het maagdenvlies bij de eerste keer dat een vrouw geslachtsgemeenschap heeft (ook wel de ontmaagding genoemd) scheurt. Dit veroorzaakt in sommige gevallen een klein beetje bloedverlies en wat pijn. Bij een groot deel van de vrouwen is het maagdenvlies vóór de ontmaagding echter al ingescheurd, bijvoorbeeld door sporten. Hierdoor verliezen sommige vrouwen dus helemaal geen bloed bij de ontmaagding. Bij andere vrouwen is het maagdenvlies wat stugger, waardoor zij soms de tweede of derde keer na de ontmaagding ook nog wat bloed verliezen.

In sommige culturen is het intact zijn van het maagdenvlies bij de ontmaagding erg belangrijk. Het wordt door hen als een teken dat de vrouw nog maagd is beschouwd. In sommige gevallen wordt het bloed op het laken na de ontmaagding zelfs aan familieleden getoond. In de praktijk levert dit nogal eens problemen op voor vrouwen en stelletjes, omdat een ontmaagding helemaal niet met bloed gepaard hoeft te gaan.

Herstellen van het maagdenvlies

Voor sommige vrouwen en mannen is het hebben van een intact maagdenvlies heel erg belangrijk. Wanneer zij al ontmaagd zijn, overwegen zij daarom soms het herstellen van het maagdenvlies, ook wel hymen correctie genoemd.

Hoe kan het maagdenvlies hersteld worden?

Het maagdenvlies kan hersteld worden door de restanten van het maagdenvlies gedeeltelijk of volledig te hechten. De ingreep vindt meestal onder narcose plaats en duurt een tot twee uren. Voor de ingreep wordt men over het algemeen een dag opgenomen.

Waar kun je het maagdenvlies laten herstellen?

Er zijn een aantal klinieken waar je het maagdenvlies kunt laten reconstrueren. De Wellness Kliniek begeleidt patiënten met een verzoek om maagdenvlies herstel met respect voor niet-westerse culturen. De Wellness Kliniek probeert rekeningen te houden met de partner van de patiënt en geeft waar nodig goede voorlichting over het maagdenvlies en de maagdelijkheidsnorm die in bepaalde culturen heerst. Een reconstructie van het maagdenvlies wordt alleen uitgevoerd wanneer alternatieven geen bevredigende oplossing bieden. Ook het Medisch Centrum Biltstraat in Utrecht biedt maagdenvlies reconstructies aan.
Gerelateerde artikelen
Help, hoe kom ik aan een maagdenvlies?Help, hoe kom ik aan een maagdenvlies?Uit onderzoek is gebleken dat er nog veel mannen uit middellandse zeegebieden zijn die het belangrijk vinden dat hun aan…
Het maagdenvliesHet maagdenvlies verwijst naar de eerste geslachtsverkering met bloedingen tot gevolg maar wat is hier van waar?
Aangeboren genitale afwijkingen bij de vrouwHoewel aangeboren genitale afwijkingen bij de vrouw zelden voorkomen, komen ze wel degelijk voor. Een genitale afwijking…
Gezondheid: De vaginaGezondheid: De vaginaEr valt veel over te zeggen en er is veel over bekend, maar er is ook nog veel onwetendheid of een verkeerde beeldvormin…
Pijn bij het vrijenSeksuologen in Vlaanderen horen steeds meer vrouwen klagen over pijn bij het vrijen. Dyspareunie, zoals de seksuele pijn…
Bronnen en referenties
  • http://www.nvog-documenten.nl/richtlijn/item/pagina.php?id=25798&richtlijn_id=711
  • http://www.wellnesskliniek.com/nl/maagdenvlies-herstel
  • http://www.medischcentrumbiltstraat.nl/Gynaecologie.html

Reageer op het artikel "Hymen correctie (maagdenvlies herstellen)"

Infoteur: Melod
Gepubliceerd: 02-02-2012
Subrubriek: Diversen
Medische informatie…
Schrijf mee!