InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Aandoeningen > Aangeboren genitale afwijkingen bij de vrouw

Aangeboren genitale afwijkingen bij de vrouw

Hoewel aangeboren genitale afwijkingen bij de vrouw zelden voorkomen, komen ze wel degelijk voor. Een genitale afwijking kan voor veel ongemak en pijn zorgen. Bepaalde afwijkingen, zoals het hymen imperforatus (waardoor het maagdenvlies een werkelijk vlies is) en vaginale agenesie (afwezigheid van de vagina) kunnen zelfs ernstige medische consequenties hebben indien er niet ingegrepen wordt. Het syndroom van Mayer-Rokitansky Kuster wordt eveneens besproken.

Genitale afwijking

Met de genitaliën worden de geslachtsorganen bedoeld. De meeste mensen worden met geslachtorganen 'volgens het boekje' geboren. Sommige mensen hebben echter een genitale afwijking. Wanneer men deze genitale afwijking al vanaf de geboorte heeft wordt er gesproken van een aangeboren genitale afwijking.

In dit artikel worden drie aangeboren genitale afwijkingen besproken:

Hymen imperforatus

Een bestaan diverse mythen rondom het maagdenvlies, in medische termen ook wel het hymen genoemd. Zo zou het maagdenvlies een werkelijk vlies zijn, dat doorboort wordt bij de eerste keer penetratie. Ook gaat de mythe rond dat de vrouw altijd bloedt bij de eerste keer vrijen, omdat het maagdenvlies dan scheurt. Hoewel deze mythes over het algemeen inderdaad opgaan, bestaan er echter ook gevallen waarbij er inderdaad sprake is van een intact, niet geperforeerd maagdenvlies. Dit wordt hymen imperforatus genoemd.

Hymen perforatus kan lang onopgemerkt blijven. In veel gevallen wordt deze aandoening pas ontdekt bij de eerste menstruatie, wanneer het menstruatiebloed de vagina niet kan verlaten door het maagdenvlies. Het menstruatiebloed hoopt zich vervolgens op in de vagina en de baarmoeder, waardoor deze uit gaan zetten. Een chirurgische verwijdering van het hymen is noodzakelijk.

Minder zeldzaam is een dikker maagdenvlies, waardoor men problemen bij de geslachtsgemeenschap kan ervaren. In dit geval kan vaak volstaan worden met een incisie of verwijdering van het hymen.

Vaginale agenesie

Bij 1 op de 5000 vrouwen is er sprake van afwezigheid van de vagina. Dit wordt vaginale agenesie genoemd. Deze vrouwen hebben een 46 XX chromosomenpatroon. De baarmoeder kan hierbij volledig intact zijn, of helemaal afwezig zijn. Wanneer de vrouw een baarmoeder heeft, is een medische ingreep nodig zodat het menstruatiebloed af kan vloeien.

Vaginale agenesie wordt veroorzaakt door een ontwikkelingsstoornis van de buizen van Müller. De buizen van Müller zijn bij alle embryo's aanwezig en groeien in principe uit tot de baarmoeder, eileiders en het bovenste gedeelte van de vagina. Vrouwen met vaginale agenesie hebben goed ontwikkelde en normaal functionerende eileiders en een vrouwelijk uiterlijk.

Vaginale agenesie kan behandeld worden door het creëren van een neovagina. Een van de veel gebruikte methoden is de impressiemethode, waarbij men met behulp van een pelotte (een soort grote wat) een holte maakt op de plaats van de vagina.

Syndroom van Mayer-Rokitansky Kuster

In sommige gevallen is er niet enkel sprake van een afwezigheid van de vagina, maar is tevens de baarmoeder afwezig. Dit wordt het syndroom van Mayer-Rokitansky Kuster genoemd. Bij deze aandoening zijn de buizen van Müller niet samengesmolten.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Wat zijn genitale wrattenWat zijn genitale wrattenMensen die weinig wisselende seksuele contacten hebben en veilig vrijen hebben minder kans op genitale wratten. Deze wra…
Genitale wratten: symptomen, oorzaak en behandelingGenitale wratten: symptomen, oorzaak en behandelingGenitale wratten symptomen zijn wratten rond de geslachtsorganen of anus en jeuk of een branderig gevoel en soms pijn. B…
Groene thee extract, tinctuur, zalf tegen genitale wrattenGroene thee extract, tinctuur, zalf tegen genitale wrattenEen uitbraak van genitale wratten geeft veel overlast, jeuk en pijn, waarvoor men zich schaamt. Om het tegen te gaan kan…
Wat zijn de symptomen van genitale herpes?Wat zijn de symptomen van genitale herpes?Na het hebben van onbeschermde seks heeft u tot uw schrik groeiende blaasjes op de voorhuid, penisschacht of rondom de v…
Hoe loopt u genitale wratten op?Hoe loopt u genitale wratten op?Genitale wratten is een uiterst besmettelijke aandoening, waartegen een condoom onvoldoende bescherming biedt. De wratte…

Reageer op het artikel "Aangeboren genitale afwijkingen bij de vrouw"

Infoteur: Melod
Laatste update: 27-08-2009
Subrubriek: Aandoeningen
Medische informatie…
Schrijf mee!