InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Diversen > Overleven op een onbewoond eiland. Wat heb je nodig?

Overleven op een onbewoond eiland. Wat heb je nodig?

Overleven op een onbewoond eiland. Wat heb je nodig? Overleven op een onbewoond eiland. We zien het bijna wekelijks op tv hoe verschillende personages weken, maanden en zelfs jaren overleven op een onbewoond eiland. Maar wat heb je nodig om te overleven op een onbewoond eiland? Hoe vaak zien we het wel niet op tv? Mensen die stranden op een onbewoond eiland en hier vervolgens moeten zien te overleven in de natuur. Er zijn oneindig veel tv-shows gemaakt waarin te zien is hoe mensen dit voor elkaar krijgen. Denk bijvoorbeeld aan hit-series en films zoals Robin Crusoe, Lost en Expeditie Robinson.

Er zijn vele voor- en nadelen van het vastzitten op een onbewoond eiland. Sommigen vinden het idee geweldig om te overleven in de vrije natuur ergens op een prachtig exotisch eiland, anderen zouden het afschuwelijk vinden om volledig alleen vast te zitten op een eiland zonder elektriciteit.

Maar stel dat je geen keuze hebt, en toch vast komt te zitten op een onbewoond eiland? Waaraan moet je denken en wat moet je zeker meenemen als je de kans hebt?

Wat moet ik als eerste doen?

Mocht je werkelijk op een onbewoond eiland of gebied terecht komen, zorg dan als eerste voor onderdak. Dit is een grondbeginsel voor de survivallers onder ons. Neem de rust die je nodig hebt en ga pas met licht het gebied verkennen.

Wanneer je dit hebt gedaan is het natuurlijk de belangrijkste zaak om een voedselbron te vinden. Drinken is hierbij belangrijker dan eten, want een mens kan gemiddeld maar 3 dagen zonder drinken. In je zoektocht naar water is het aan te raden om op zoek te gaan naar dieren. Waarom? Dieren bevinden zich namelijk altijd nabij een bron van water, omdat ook zij afhankelijk zijn van water.

Praktische tips om te overleven

Als je werkelijk ooit mocht stranden op een onbewoond eiland, dan kunnen de volgende tips goed van pas komen:

1). Wanneer je de keuze of de kans hebt, probeer ervoor te zorgen dat je niet alleen bent op het eiland. Met meerdere mensen is de kans op overleven stukken groter dan wanneer je in je eentje bent.

2). Ten tweede is aan te raden om jezelf te verzekeren van medische hulpmiddelen. Denk bijvoorbeeld aan een EHBO-doos. Hierin zitten de primaire hulpmiddelen om lichte verwondingen te verhelpen of te vertragen.

3). Een geweer komt altijd van pas op een onbewoond eiland. Het liefst natuurlijk een jachtgeweer, maar een lichtpistool kan ook zeer van pas komen, voor bijvoorbeeld signalen af te geven aan reddingsdiensten of voorbijkomende schepen en vliegtuigen.

4). Wat elke Robinson nodig heeft om te overleven is een soort mes. Liefst een machete, maar met een zakmes kun je ook al ver komen. Je hebt een mes nodig voor bijna alle zaken om te overleven op een eiland. Denk bijvoorbeeld aan het kappen van bomen om een hut te maken, of voor het scherp maken van een speer.

5). Een echte must-have voor op een eiland is natuurijk vismateriaal. Denk hierbij aan een vislijn, haakjes en liefst nog een complete hengel. Maar de hengel kan eventueel zelf gemaakt worden door de echte Robinsons. Eventueel zou een visnet ook heel goed van pas kunnen komen, en zou waarschijnlijk stukken effectiever zijn dan een enkele vishengel.

6). Een echte aanrader voor op een onbewoond eiland zijn waterbestendige lucifers. Deze zijn bijna overal verkrijgbaar in Nederland en België en kunnen je kansen op overleven een stuk groter maken. Mocht dit niet mogelijk zijn, dan is het voor de echte survival maniakken nog altijd een optie om een vuursteen mee te nemen. Deze vuursteen heeft zelfs voordelen ten opzichte van de lucifers, want deze vuursteen gaat zo goed als oneindig mee en dus zou je verzekerd zijn dat je altijd vuur hebt op het eiland!
© 2012 - 2019 Randy1991, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden. Deze informatie is van informatieve aard en geen vervanging voor professioneel medisch advies. Raadpleeg bij medische problemen en/of vragen altijd een arts.
Gerelateerde artikelen
Kauai  Hawaïs Garden Island van Six Days and Seven NightsKauai Hawaïs Garden Island van Six Days and Seven NightsKauai is een van de Hawaï archipel eilanden. Het bijna ronde eiland staat bekend als Garden Isle en was de opnamelocatie…
Kinderfeestje met thema: Overleven op een onbewoond eilandIs je kind in de zomer jarig? En houd je ervan om met de kinderen naar buiten te trekken? Met niet al te hoge kosten? Ga…
Digitale nomade Toulemonde - Thuiswerken op onbewoond eilandDigitale nomade Toulemonde - Thuiswerken op onbewoond eilandJe hebt digitale nomaden, die met een rugzakje met daarin hun laptop de wereld rondreizen en al reizende hun werk doen.…
Boa Vista, het zand en duinen eiland van KaapverdiëSamen met enkele andere Kaapverdische eilanden is Boa Vista zeer in trek bij vakantiegangers de laatste jaren. De mix va…
Griekenland, vakantie op KythiraKythira behoort tot één van de Ionische eilanden, het geboorte eiland van de godin van de liefde Aphrodite. Ook op dit e…

Reageer op het artikel "Overleven op een onbewoond eiland. Wat heb je nodig?"

Reactie

Renzo Smolenaars, 09-07-2013 18:17 #1
Is er een mogelijkheid dat je op een onbewoond eiland kan worden gedropt voor een survival voor een bepaalde tijd. het lijkt me erg leuk om zoiets te kunnen doen. ik zou het ook wel wat vinden om er achter te komen in wat voor luxe sommige mensen leven als je beseft dat je dagelijkse hupmiddelen daar niet van zelf spreken zijn. Reactie infoteur, 10-07-2013
Hallo Renzo,

die mogelijkheid zal vast bestaan. Op kleine schaal zou je kunnen zeggen dat je gaat 'kamperen/survivalen' op de Waddeneilanden. Als je het iets serieuzer en groter wilt aanpakken, zou je kunnen denken aan landen zoals Maleisië, waar duizenden kleine eilandjes voor de kust liggen.
Misschien zou je voor meer informatie eens naar een lokaal reisbureau moeten gaan?

Veel succes!

Infoteur: Randy1991
Laatste update: 31-10-2012
Subrubriek: Diversen
Reacties: 1
Medische informatie…
Schrijf mee!