Het Lichaam: De Gal en galstenen

Gal is een dikke, bittere, geelgroene vloeistof, die in de lever gemaakt wordt en opgeslagen wordt in de galblaas. Ook als de productie normaal is, kunnen er in de galblaas dingen misgaan. Het meest bekende probleem zijn de galstenen. Omdat er voedsel aanwezig is wordt gal aan de dunne darm afgestaan voor het verbranden van vetten. Ook behoort het tot het afvalverwerkingsysteem van het lichaam, omdat het de overblijfselen van bloedcellen bevat. De lever produceert per dag ongeveer een liter gal. Behalve dat het voor 95% uit water bestaat, bevat het ook galzouten, minerale zouten, cholesterol en pigment. Pigment geeft gal zijn geelgroene kleur. Het wordt voortduren, in elke levercel, gemaakt.

Wanneer het uit de cellen komt, wordt het in kleine kanaaltjes, de caniculi, verzameld. Deze kanaaltjes komen weer uit op de galgangen die het, als het niet onmiddellijk nodig is voor de spijsvertering, naar de galblaas brengen. De galblaas is een opslagzak onder de lever. De galblaas kan ongeveer 0.4 liter gal opslaan. Wanneer voedsel in het duodenum komt (het eerste deel van de dunne darm), maakt het duodenum een hormoon. Dit hormoon gaat via het bloed naar de galblaas en zorgt ervoor dat de wanden zich samentrekken, zodat er gal naar buiten komt. Deze vrijgekomen gal gaat via de galbuis, door een nauwe opening, naar het duodenum.

Het werk van de gal

De minerale zouten in de gal neutraliseren de zuurgraad van het voedsel dat gedeeltelijk in de maag wordt verteerd. Galzuren en galzouten breken de vetten af, zodat de verteringsenzymen aan het werk kunnen gaan. Verder denkt men dat de galzouten ervoor zorgen dat verderop in de darm de verteerde vetten de darmwand kunnen passeren. Het lichaam gaat voorzichtig met de galzouten om. Na gebruik wordt 80 tot 90% terug gebracht naar de lever, waarna het gal weer opnieuw kan worden gebruikt.

De kleur

Gal dankt de kleur aan de aanwezigheid van pigment. Een van de taken van de lever is het afbreken van oude rode bloedcellen. Hierbij word het rode pigment in de cellen gesplitst en vormt het groene pigment, dat omgezet wordt in het geelbruine pigment. De groenige tint van de gal is afkomstig van overblijfselen van het biliverdine, het groene pigment. Behalve de kleur aan de gal geeft biliverdine ook kleur aan de ontlasting en stimuleert de darmwerking.

Galpigment is ook gedeeltelijk verantwoordelijk voor de kleur van urine. Wanneer er iets mis is met de lever of galblaas, blijft er te veel bilirubine (kleur van gal) in het bloed, waardoor de huid en het oog gelig kunnen zijn. Doordat er te weinig gal in de blaas komt, kan de ontlasting grijs zijn.

Galstenen

Ook als de galproductie normaal is, kunnen er in de galblaas dingen verkeerd gaan. Het meest voorkomende probleem zijn de galstenen. Dit zijn harde stukken van de chemische stof cholesterol die zich in de galblaas vormen. Er zijn drie soorten galstenen. De meest voorkomende en normale soort zijn de zogenaamde gemengde stenen, omdat ze bestaan uit een mengsel van het galpigment en cholesterol, afkomstig uit de afbraak van vetten. Er kunnen zich tot twaalf gakstenen tegelijk ontwikkelen.

De tweede soort zijn cholesterolstenen, die voornamelijk uit cholesterol bestaan. Er zijn er zelden meer dan 2 van en ze kunnen een diameter van 1.25 cm krijgen. Ze zijn daarmee groot genoeg om de galblaas te blokkeren.

De derde soort heten pigmentstenen, voornamelijk bestaande uit galpigment. Zij komen in grote hoeveelheden voor en zijn meestal klein. Ze ontstaan meestal als gevolg van een ziekte.
© 2008 - 2020 Sjoerdvo, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden. Deze informatie is van informatieve aard en geen vervanging voor professioneel medisch advies. Raadpleeg bij medische problemen en/of vragen altijd een arts.
Gerelateerde artikelen
Last van galstenenLast van galstenenWist u dat veel mensen galstenen hebben? Galstenen hoeven geen klachten te geven, maar als ze klachten geven kunt u er b…
Pijn aan de galblaas en galstenen: symptomen & behandelingPijn aan de galblaas en galstenen: symptomen & behandelingHevige krampen en pjin in de rechterzij kunnen wijzen op een probleem aan de galblaas. Oorspronkelijk is het de lever di…
Cholecystectomie - verwijdering van de galblaasCholecystectomie - verwijdering van de galblaasDe galblaas is een orgaan, waar gal opgeslagen wordt. De galblaas staat in verbinding met de lever en ligt er ook dicht…
Het ontstaan en behandelen van galstenenHet ontstaan en behandelen van galstenenOngeveer tien procent van de Westerse bevolking heeft galstenen. Dit kan er eentje zijn, maar ook meerdere. De meeste me…

RSI? Gebruik een PowerballWat is een PowerBall? Hoe werkt het? Wat zijn de effecten? RSI ontstaat door overbelasting van de spieren door herhalend…
Geschiedenis van het maandverband en de tamponElke vrouw wordt ongesteld. Al eeuwen lang. Maar hoe gingen vrouwen hier vroeger mee om? Sinds wanneer kennen wij het ma…

Reageer op het artikel "Het Lichaam: De Gal en galstenen"

Reacties

Gonny, 16-08-2012 16:15 #6
Hoi., ik heb 7 jaar geleden mijn galblaas laten verwijderen. Nu heb ik al 6 weken last van mijn maag en bovenbuik rechts. Heb een echo laten maken, met als resultaat, galsteentjes, geen gruis, op de plek waar de galblaas gezeten heeft. Heb een afspraak gemaakt met een specialist. Heeft iemand hier ooit van gehoord?

Hoii, 02-11-2010 20:55 #5
Ik heb zo af en toe ineens een erge steek ergens onder m'n ribben ofzo. Ik kan dan niet bewegen en niet doorademen. Echt heel vervelend. Na een paar seconden is het ineens weg. Ongeveer 1x per dag. Weet iemand wat dit is? (:

Annemarie, 16-03-2010 17:41 #4
Vandaag Endo-echoscopie gehad. De uitslag was dat ik teveel ingedikt gal in mijn galblaas heb. Kan ieman dmij vertellen wat dit precies inhoudt? Reactie infoteur, 18-03-2010
Te veel ingedikt gal in de galblaas hoeft niet tot problemen te leiden. Er ontstaan dan kleine cholesterolkristallen, die na na een bepaalde tijd samenklonteren en steentjes vormen. Deze steentje kunnen zonder gevaar zijn. Krijgt u hier veel last van, ga dan even langs bij de huisarts, die kan u meer vertellen.

Sakira, 02-09-2009 15:29 #3
Ik heb veel galstenen, wat nu? Ben heel bang.

Geertje Pompe, 21-11-2008 14:51 #2
Beste mijnheer. Mijn galblaas zit vol galstenen. Hoe groot is de kans op een galblaasinfectie?

Hljvanderwal, 15-10-2008 13:14 #1
Heb gisteren een acute gal aanval gehad.na onderzoek bleek, dat er galstenen aanwezeg zijn.ben 73 jaar en heb er voorheen nooit last van gehad.mijn vraag is nu-is een operatie nodig?Zou dit i.v.b.mijn leeftijd een risico kunnen zijn? Reactie infoteur, 15-10-2008
Beste meneer,
Hier kan ik helaas geen uitspraak over doen. U kunt hiermee het beste naar uw huisarts of het ziekenhuis gaan.
M.v.g, Sjoerd

Infoteur: Sjoerdvo
Laatste update: November 2009
Subrubriek: Diversen
Reacties: 6
Medische informatie…
Schrijf mee!