InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Diversen > RSI? Gebruik een Powerball

RSI? Gebruik een Powerball

Wat is een PowerBall? Hoe werkt het? Wat zijn de effecten? RSI ontstaat door overbelasting van de spieren door herhalende bewegingen. De PowerBall zorgt ervoor dat de spieren op andere manier gebruikt en getraind worden. In opdracht van NASA is de Powerball ontwikkeld. Astronauten hebben nou eenmaal niets aan gewichten in een toestand van gewichtloosheid. Daarom is er een trainingsapparaat ontwikkeld dat ook in de ruimte kan worden gebruikt, zodat de astronauten altijd konden blijven trainen. De Powerball werkt zonder batterij en werkt puur op spierkracht. Het wordt beschouwd als een serieus trainingsapparaat. In 1994 kwam de eerste PowerBall op de markt

Hoe functioneert de PowerBall?

De kern van de PowerBall beweegt door een rotatie van de pols:
Door middel van een touw (zoals bij een tol) of met een aanzet van de duim wordt de rotor aan het draaien gebracht. In het hart van de PowerBall bevindt zich deze 200 gram zware rotor. Als die in beweging wordt gebracht ontstaat er een draai-impuls om de as. Deze as draait weer haaks op die eerste beweging in het binnenste van de Power Ball. Door de PowerBall steeds sneller heen en weer te draaien zal de rotor meer toeren maken. Hoe sneller de PowerBall wordt bewogen, hoe groter de zijwaartse kracht. De draaiende rotor verzet zich tegen de richtingveranderingen en vertoont dan precessie (de beweging die de draai-as van een roterend voorwerp maakt onder invloed van een uitwendige kracht). Denk hierbij aan de werking van een draaitol. De PowerBall kan wel tot 18 kilo torsie veroorzaken, bij een toerental van wel zo’n 15.000 omwentelingen per minuut!

Gebruik

De spieren die je op deze manier kunt trainen zijn::
  • Polsen en de hand
  • Onderarm
  • Biceps
  • Triceps
  • Schouders

Op internet zijn veel oefeningen te vinden voor het trainen van de spieren.

Veel mensen met RSI gebruiken met positief resultaat een PowerBall. Het geeft een gevoel alsof de spieren gemasseerd worden. Verder is de PowerBall een ideaal hulpmiddel om de kracht in je vingers, pols en arm te vergroten. Bovendien bevordert het de doorbloeding. Als je regelmatig traint met de PowerBall worden de prestaties in een aantal takken van sport aanzienlijk verbeterd. Er zijn mensen die elke dag trainen met de PowerBall om zo gespierde armen te kweken.

Het ideale is dat je overal kunt trainen. De grootte van de PowerBall is te vergelijken met de grootte van een tennisbal en dus makkelijk mee te nemen in je tas of je jaszak. Het weegt niet zwaar en kan tegen een stootje.

Er zijn ook Powerballs met een speedmeter. Deze meter telt het aantal toeren per minuut, hoogste aantal omwentelingen per minuut en het aantal omwentelingen in 30 seconden. Zo kun je een wedstrijdje doen wie de meeste omwentelingen per minuut kan maken. Er zijn zelfs mensen serieus bezig om steeds weer het wereldrecord te verbreken.

Let op:

Zorg ervoor dat je de spieren niet overbelast. Het is beter om elke dag even de PowerBall te gebruiken dan dat je te lang doorgaat. Bij de meesten duurt het even, voordat ze de draai te pakken hebben, maar als die er eenmaal is ben je niet meer te stoppen.
© 2008 - 2018 Aliki, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden. Deze informatie is van informatieve aard en geen vervanging voor professioneel medisch advies. Raadpleeg bij medische problemen en/of vragen altijd een arts.
Gerelateerde artikelen

Reageer op het artikel "RSI? Gebruik een Powerball"

Infoteur: Aliki
Gepubliceerd: 13-03-2008
Subrubriek: Diversen
Medische informatie…
Schrijf mee!