InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Diversen > Alles over nachtmerries

Alles over nachtmerries

Alles over nachtmerries Een nachtmerrie is een vervelende ervaring. Je schrikt wakker, je ogen staan wagenwijd open en een druppel zweet loopt langs je wangen. Een enkele keer een nachtmerrie hebben is geen reden tot paniek. Mocht je vaak een nachtmerrie hebben of steeds dezelfde, dan is er reden om hulp te zoeken. Maar hoe ontstaat een nachtmerrie eigenlijk? En wat kan je er tegen doen?

Vier fasen

Als een mens gaat slapen komt hij in vier fasen terecht. In de eerste fase slaap je licht en word je van een zacht geluid al wakker. In fase twee ben je in een diepere slaap en word je niet zo snel meer wakker. In fase drie ben je amper wakker te krijgen en uiteindelijk kom je in fase vier. Hierin zakt je bloeddruk en hartslag en elektrische activiteiten beginnen te starten in de hersenen. Deze activiteiten in je hersenen zorgen ervoor dat je gaat dromen.

Nachtmerrie

Als je in de vierde fase zit, begin je met dromen. Normaal gesproken zou je gaan dromen over leuke, gave en gezellige onderwerpen. Wanneer iemand een traumatische ervaring heeft meegemaakt kan deze droom omslaan naar een nachtmerrie. Je negatieve emoties wordt gemengd met negatieve beelden en dit zorgt voor angstaanjagende nachtmerries. Maar niet alleen door een traumatische ervaring krijgen mensen een nachtmerrie. Dit kan ook gebeuren wanneer je een enge film hebt gezien of slecht in je vel zit. Mensen die de dood van een geliefde aan het verwerken zijn hebben vaak last van nachtmerries.

Kenmerken van een nachtmerrie

Een nachtmerrie is een nare ervaring en een complexe gebeurtenis. Een nachtmerrie heeft altijd een verwerkend onderwerp er in zitten. Iemand die bijvoorbeeld verkracht is zal vooral nachtmerries hebben waarin hij of zij machteloos is. Hieronder een aantal kenmerken van een nachtmerrie:
  • Angstaanjagend.
  • Je voelt je machteloos, alleen en onveilig.
  • De nachtmerrie gaat over een bepaald onderwerp wat je aan het verwerken bent of nog moet verwerken.
  • In een nachtmerrie wordt het 'verhaal' altijd door jou verteld of vanuit jouw ogen gezien. Bij een droom of nachtmerrie zie je jezelf dus nooit.

Wat betekent mijn nachtmerrie?

Het is niet vast te leggen wat een nachtmerrie precies betekent. Het is daarnaast ook lastig te achterhalen omdat in de meeste gevallen 80 tot 90 procent van de nachtmerrie weer vergeten is wanneer je wakker wordt. Vaak is het zo dat je iets aan het verwerken bent. Ga dus goed bij jezelf na of er iets is waar je mee zit. Als je dit oplost is de kans op een nachtmerrie veel minder.

Gevolgen van nachtmerries

Nachtmerries kunnen vervelende gevolgen hebben. Zo kan het zijn dat je een aantal dagen niet meer of moeilijk in slaap komt. Een ander gevolg kan zijn dat je gestrest wordt en chagrijnig. In extreme gevallen kan het zijn dat je geweld gebruikt tijdens je nachtmerrie of zelfs pijn voelt. In deze gevallen moet je contact opnemen met je huisarts.

Praten

Iemand die een nachtmerrie heeft gehad, zit hier vaak mee. Misschien durf je het niet te vertellen omdat je je schaamt. Toch is het beter om er met iemand over te praten. Dit lucht op en het verkleind de kans op slaapproblemen. Wanneer je niet durft te slapen, probeer jezelf dan zoveel mogelijk te ontspannen. Neem bijvoorbeeld voor het slapen gaan een warm bad of een douche. Als je bang bent voor het donker, hang dan een nachtlampje op. Wat ook fijn is, is om met een betrouwbaar iemand te slapen. Indien dit kan, vraag hem of haar of jij mag logeren of juist andersom.

Lees verder

© 2014 - 2019 Vanzadelhoff, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden. Deze informatie is van informatieve aard en geen vervanging voor professioneel medisch advies. Raadpleeg bij medische problemen en/of vragen altijd een arts.
Gerelateerde artikelen
Nachtmerrie: oorzaak, voorkomen en de betekenisNachtmerrie: oorzaak, voorkomen en de betekenisEen nachtmerrie is een benauwende, angstaanjagende droom. Vaak is er het gevoel dat men bezwijkt onder een drukkende las…
Last van nachtmerries? Oorzaken & tips tegen slechte dromenLast van nachtmerries? Oorzaken & tips tegen slechte dromenBadend in het zweet wakker worden, trillen en opgelucht zijn dat het "maar een slechte droom" was: het zijn typische ver…
Edelstenen voor in de slaapkamerEdelstenen voor in de slaapkamerEdelstenen zijn niet alleen mooi als sierstuk. Ze kunnen ook helpen bij veel kwalen die te maken hebben met slaapproblem…
Wat dromen je kunnen vertellenTijdens het dromen komt informatie naar boven uit het onderbewustzijn. Dromen kunnen je op deze manier helpen bij het ve…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: Floede, Pixabay
  • http://mens-en-samenleving.infonu.nl/psychologie/111870-dromen-je-werkelijkheid-in-een-fantasiewereld.html

Reageer op het artikel "Alles over nachtmerries"

Infoteur: Vanzadelhoff
Laatste update: 28-11-2016
Subrubriek: Diversen
Special: Dromen
Medische informatie…
Schrijf mee!