InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Diversen > Calcitonine: invloed op nagel-, haar-, botsterkte en kanker

Calcitonine: invloed op nagel-, haar-, botsterkte en kanker

Calcitonine: invloed op nagel-, haar-, botsterkte en kanker Door de schildklier worden belangrijke stofwisselingshormonen afgeven, als ook calcitonine. Een tekort aan calcitonine kan tot broze haren of nagels leiden en is van grote invloed op botontkalking. Is er echter een overmatige aanmaak, dan kan het een overactieve schildklier of schildklierkanker betekenen. Wat is de werking van calcitonine, hoe verhoudt het tot het parathormoon en hoe heeft het invloed op de werking van het lichaam?

Calcitonine

Hormonale functie

De stof calcitonine is een hormoon, dat door de schildklier wordt aangemaakt. Het is primair verantwoordelijk voor de aanmaak van botweefsel door daartoe calcium aan het bloed en/ of voeding te onttrekken. Naast sterke botten is het eveneens van groot belang bij hoe de huid eruit ziet, hoeveel haargroei we hebben en hoe sterk de nagels zijn. Broos futloos niet sterk haar, kalknagels en een ruwe onverzorgde huid kunnen het gevolg zijn van een laag calcitoninegehalte. Een te hoog gehalte kan, echter een teken zijn van een overactieve klier of schildklierkanker.

Verhouding met parathormoon

De bijschildklieren maken de tegenhanger van het calcitonine hormoon aan, geheten het parathormoon. Het is verantwoordelijk voor de onttrekking van calcium aan de botten. Tussen deze twee hormonen is normaal een stabiele balans van toepassing, waardoor we stevige botten hebben. Er wordt kalk onttrokken, terwijl er ook direct weer kalk wordt aangebracht. Het vormt de basis voor goede reparatie, indien er gebreken ontstaan zoals een fractuur of botscheurtje. Voor stevige botten zijn dus zowel calcitonine als het parathormoon belangrijk. Overmatige aanmaak van parathormoon kan ook tot osteoporose leiden, waarbij er mogelijk sprake is van een tumor aan de bijschildklieren.

Botontkalking en laag calcitoninegehalte

Werkt de schildklier te traag, dan krijgt het lichaam onvoldoende van dit hormoon. Oftewel het parathormoon krijgt de overhand, waardoor meer bot wordt afgebroken dan dat er wordt aangemaakt. Dit kan eveneens worden getriggerd door een hoog zuurgehalte in het lichaam, waarbij calcium aan de botten moet worden onttrokken om het zuur te neutraliseren. Osteoporose betekent dat de botstructuur overmatig wordt aangetast, waardoor broosheid ontstaat. Oftewel het skelet verliest sterkte door botontkalking, waardoor men veel eerder botbreuken kan oplopen. Het is van belang om voldoende D3 met K2 vitamine in te nemen, veel maar voorzichtig te bewegen en zuren af te voeren.

Wat te doen bij trage schildklier?

Heeft men een te trage schildklier dan wordt men dikker en kan het haar deels uitvallen. Het kan gepaard gaan met uiteenlopende onverklaarbare aandoeningen. Normaal wordt het tekort aan T3 en T4 hormonen aangevuld door Thyrax in te nemen. Het medicijn zorgt ervoor dat men normaal kan blijven functioneren. Daarbij dient men eerst proefondervindelijk te achterhalen, welke dosering de juiste is. Er wordt meestal vergeten dat men eveneens een te laag calcitoninegehalte heeft, waardoor botontkalking in de kaart wordt gespeeld. Het is daarbij van belang om juist voldoende zuivel in te nemen gecombineerd met eerder genoemde vitaminen.

Schildklierkanker

Indien de schildklier extra hoge calcitoninewaarden afgeeft, dan kan het gaan om een tumor of kanker. Het kan gaan om de benigne of maligne variant, waarbij in beide gevallen chirurgisch moet worden ingegrepen. Het gaat daarbij om de volgende twee varianten.

C-cel hyperlasie

Hierbij wordt er teveel calcium aangemaakt door toedoen van een schildkliervergroeiing. Deze tumor is vaak goedaardig, echter kan na lang aanhouden in carcinoom veranderen oftewel kwaadaardig. Dit geeft aan dat bij C-cel hyperlasie altijd de gehele tumor en/ of schildklier preventief moet worden verwijderd om erger te voorkomen.

Schildkliercarcinoom

Indien de schildkliercellen op een ongewone manier delen, waarbij de structuur compleet verandert dan gaat het om schildkliercarcinoom. Het gaat om de maligne variant en dient met spoed te worden behandeld. Het gaat om chirurgische verwijdering gecombineerd met een chemokuur om eventueel achtergebleven kankercellen te neutraliseren. Bij één op de vijf personen met schildklierkanker gaat het om de erfelijke variant, waarbij er sprake is van een mutatie in het RET-gen. Het kan dan reeds op relatief jonge leeftijd van toepassing zijn. Gaat het om de niet erfelijke variant, dan komt het vanaf het veertigste tot het vijftigste levensjaar voornamelijk bij vrouwen voor.

Te snelle werking, verdikte hals

Een opgezette schildklier gepaard gaande met vage klachten, kan op een te snelle werking duiden. Het kan enerzijds overactiviteit zijn, maar het kan ook door een kankersoort worden veroorzaakt. Het is altijd van belang om een opgezette schildklier te laten onderzoeken. Bij verhoogde calcitoninewaarden kan het soms levensbedreigend zijn, waarbij de aandoening snel moet worden behandeld. Laat u bij een verdikte hals door schildklierproblemen snel medisch checken, waarbij eveneens de calcitonine serumwaarden worden getest.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Werking van het hormoon calcitonineCalcitonine wordt geproduceerd door de parafolliculaire cellen (C-cellen) van de schildklier. PTH wordt geproduceerd wan…
Veel zon en voldoende vitamine D3 en K2 bij botontkalkingVeel zon en voldoende vitamine D3 en K2 bij botontkalkingIn ons land kampen veel mensen botproblemen door osteoporose. Het aandeel personen dat ervan last heeft of zal krijgen n…
Invloed van parathormoon op botafbraak en osteoporoseInvloed van parathormoon op botafbraak en osteoporoseHet lichaam vervangt continu alle delen, zoals spieren, bloed, organen maar ook botten. Daaraan ten grondslag liggen twe…
Hormoonstelsel onder de loep  de bijschildklierenHormoonstelsel onder de loep de bijschildklierenDe bijschildklieren zijn zeer klein, maar de invloed ervan op het lichaam is enorm. Ze wegen nog geen 2 gram en liggen p…
Hyperparathyreoïdie, te snel werkende bijschildklier(en)Hyperparathyreoïdie, te snel werkende bijschildklier(en)Ongeveer 1% van de bevolking krijgt te maken met hyperparathyreoïdie, oftewel te snel werkende bijschildklier(en). Soms…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: Lusi, Rgbstock
  • http://www.uwbloedserieus.nl/aanvraagformulier.php?id=171

Reageer op het artikel "Calcitonine: invloed op nagel-, haar-, botsterkte en kanker"

Infoteur: Geinformeerd
Laatste update: 20-03-2019
Subrubriek: Diversen
Special: Osteoporose
Medische informatie…
Schrijf mee!