InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Diversen > Dezelfde droom of nachtmerrie: wat nu?

Dezelfde droom of nachtmerrie: wat nu?

Dezelfde droom of nachtmerrie: wat nu? Een mens komt tijdens zijn slaap in vier verschillende fasen terecht. In de eerste fase slaap je licht en in de vierde fase slaap je zo vast dat er in je hersenen elektronische activiteiten gaan plaatsvinden. Deze activiteiten zorgen ervoor dat je gaat dromen. Meestal heb je elke nacht een andere droom, maar soms heb je het gevoel steeds hetzelfde te dromen. Dat kan fijn zijn als het een leuke droom is, maar minder fijn als je de droom liever niet hebt. Bijvoorbeeld constant dromen over je ex of je ouders die gaan scheiden. Steeds hetzelfde dromen is niet erg of schadelijk. Het geeft alleen aan dat er iets is wat op dit moment voor jou belangrijk is.

Rapid Eye Movement

Een mens komt tijdens zijn slaap in vier verschillende fasen terecht. Deze slaap staat bekend als de remslaap (Rapid Eye Movement). In de vierde fase van deze remslaap beginnen de hersenen elektronische activiteiten te vertonen. Deze activiteiten zorgen ervoor dat je gaat dromen. Als deze droom als eng wordt ervaren, dan spreek je over een nachtmerrie. Een nachtmerrie op zich is niet zo erg. Iedereen droomt wel eens over een enge film die je net gezien hebt in de bioscoop. Of over spinnen, slangen en schorpioenen. Pas als een nachtmerrie keer op keer terugkeert en over hetzelfde onderwerp gaat, lijkt er meer aan de hand te zijn. Een onverwerkt trauma zou de onderliggende reden kunnen zijn.

Steeds dezelfde droom

Wees niet bang, het is vrij normaal om dezelfde droom te hebben. Als je een vakantie hebt geboekt en je droomt een aantal dagen achter elkaar over deze vakantie is er niks aan de hand. Het geeft alleen maar aan dat je er zin in hebt. Of dromen over voetbal ten tijde van een groot voetbaltoernooi. Het geeft aan dat je er echt mee bezig bent. Pas als het gaat om een nachtmerrie en deze dagenlang achter elkaar hetzelfde onderwerp heeft, is er reden om je zorgen te maken.

Voorspellende droom

Sommige mensen hebben het idee dat hun droom een betekenis heeft. Iemand die meerdere malen droomt over een ramp of iets dergelijks denkt misschien dat zijn droom voorspellend is. Omdat dit niet te bewijzen is, kan hierover geen uitspraak worden gedaan. Een mens heeft namelijk vier tot vijf dromen per nacht. Dat is per nacht ongeveer vijftig miljoen dromen van alle Nederlanders bij elkaar. Als iedereen in zijn leven één keer droomt over een aanslag of ramp zijn dat ongeveer duizend dromen per nacht in Nederland. Een 'voorspellende' droom lijkt daarom meer op toeval.

Een nachtmerrie

Tijdens een nachtmerrie komen nare, enge en vervelende beelden naar boven. Dit kan gebeuren in het midden van een leuke droom of meteen al aan het begin. Een nachtmerrie heeft doorgaans een verwerkende functie. Een traumatische of recente negatieve ervaring uit het verleden wordt verwerkt in je hersenen. Deze zet de gedachten om in beelden. Een nachtmerrie is niet fijn, maar heeft dus wel een belangrijke functie.

Stel je bent een tijdje onzeker over je werk. Misschien word je binnenkort wel ontslagen en maak je je zorgen over de kosten van het huis of over je eigen toekomst. Het lijkt alsof de wereld voor je voeten uit elkaar valt. Dit gevoel van onzekerheid kan zich in of tijdens een droom gaan ontwikkelen tot een nachtmerrie. Bijvoorbeeld dat je in een droom in een paradijs loopt, maar opeens verdwijnt de grond onder je voeten en wordt het paradijs een afschuwelijke plek waar je niet meer wilt zijn. Je weet niet hoe je weg moet komen en het lukt je ook niet. Paniek, onzekerheid en angst slaat toe tot je lichaam weer wakker begint te worden.

Steeds dezelfde nachtmerrie

Het is niet erg wanneer je een nachtmerrie hebt. Pas als hetzelfde onderwerp dagenlang achter elkaar centraal staat in je nachtmerrie, is het verstandig om hulp te zoeken. Dit hoeft niet meteen psychologische hulp te zijn, maar een goede vriend of familielid kan ook al hulp bieden. Zo kan een nachtmerrie uit bovenstaand voorbeeld over onzekerheid van het werk makkelijk verholpen worden. De reden dat je er over droomt is omdat emoties in onze dromen niet te bedwingen zijn. Al helemaal niet als je deze overdag ook nog eens onderdrukt. Praat daarom met je partner, kinderen, vrienden of iemand anders die je goed vertrouwt.

Stel iemand is in het verleden mishandeld en heeft vaak een nachtmerrie dat hij of zij wordt mishandeld. De nachtmerrie vindt altijd plaats op dezelfde plek en door dezelfde mensen. In dit geval heeft een nachtmerrie een verwerkende functie en geeft het aan dat je destijds het trauma niet goed hebt verwerkt. Misschien ben je bang dat het opnieuw gebeurd of heb je laatst iets gelezen of gezien over mishandeling waardoor je alles weer herinnert. Het is verstandig om dan hulp te zoeken bij een psycholoog en hierover te praten. Onderschat dit probleem niet. Er zijn namelijk een aantal aandoeningen die in extreme gevallen kunnen lijden tot geweld tijdens de slaap of slaapwandelen. In dit stadium is hulp veel complexer en kan een goede vriend of familie niet de hulp bieden die je nodig hebt. Twee tot drie keer dezelfde nachtmerrie is geen probleem. Pas bij een volle week of langer is er reden om aan de bel te trekken.

Oorzaken van een nachtmerrie

Nachtmerries hebben zoals gezegd een verwerkende functie. Zo is de kans op het hebben van een nachtmerrie groter bij het overlijden van een persoon die veel voor jou betekent. Ook stress en zenuwen voor een examen of een verandering in je woonsituatie of gezondheid brengen een grotere kans op een nachtmerrie met zich mee. Zwangere vrouwen zijn vatbaarder voor nachtmerries dan normaal.

Voorkomen van een nachtmerrie

Zoals eerder aangegeven: praat over wat je dwars zit. Maar dat is makkelijker gedaan dan gezegd en betekent lang niet altijd dat de nachtmerries ook wegblijven. Probeer als dat niet werkt het volgende:
  • Doe ontspannende activiteiten voor het slapen gaan. Dit kan van alles zijn, zolang jij het maar ontspannend vindt. Een massage, een boek lezen, in bad gaan. Zolang het maar werkt.
  • Schrijf je nachtmerrie op papier. Het accepteren van je nachtmerrie verlaagt onbewust je angst voor het. Hoe meer angst, des te groter de kans op het krijgen van een nachtmerrie.
  • Heel cliché, maar denk aan iets leuks voordat je gaat slapen. Of bekijk foto’s van een leuke vakantie.

Lees verder

© 2014 - 2019 Vanzadelhoff, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden. Deze informatie is van informatieve aard en geen vervanging voor professioneel medisch advies. Raadpleeg bij medische problemen en/of vragen altijd een arts.
Gerelateerde artikelen
Wat dromen je kunnen vertellenTijdens het dromen komt informatie naar boven uit het onderbewustzijn. Dromen kunnen je op deze manier helpen bij het ve…
Lucide dromen: droom waarin je bewust bent dat je droomtEen Lucide droom is een droom waarin je bewust bent dat je droomt en waarin je de gang van zaken kunt beïnvloeden. Het s…
Een dromendagboek bijhoudenEen dromendagboek bijhoudenDromen, iedereen doet het, of je het nu wil of niet. In je dromen is je belevingswereld eindeloos, de leukste, vreemdste…
Droomsoorten en hun betekenisDroomsoorten en hun betekenisDromen doen we allemaal. Misschien herinner je ze niet wanneer je wakker wordt, maar weet dat een gemiddeld mens zo'n 4…
Nachtmerrie: oorzaak, voorkomen en de betekenisNachtmerrie: oorzaak, voorkomen en de betekenisEen nachtmerrie is een benauwende, angstaanjagende droom. Vaak is er het gevoel dat men bezwijkt onder een drukkende las…
Bronnen en referenties

Reageer op het artikel "Dezelfde droom of nachtmerrie: wat nu?"

Reacties

D., 16-11-2017 22:43 #3
Toen ik 5 á 6 jaar was, kreeg ik opeens een rare droom. Het ging allemaal ontzettend snel, ik kon wanneer ik wakker werd amper herinneren wat er gebeurd was. Wat me wel is bijgebleven is een oneindig lange grijze balk die snel voorbijvloog en uit het niets mijn vader en moeder plette. Ik begon in mijn droom te huilen, en ik heb gemerkt dat sommige digen die ik in mijn droom doe, ik in mijn slaap ook na doe. Ik werd dan opeens huilend wakker. Dit was de eerste keer. Weken later kreeg ik precies dezelfde droom, en deze keer wist ik wat er gebeurde, maar het leek alsof ik vast zat en niks kon doen, alsof ik maar moest lijden met wat er ging gebeuren. Omdat ik dit eerder meegemaakt heb, werd ik deze keer weer huilend wakker, maar nu was ik zo erg geschrokken dat ik overeind sprong in mijn bed, maar ik kon niks. Letterlijk helemaal niks. Ik heb diezelfde nacht dezelfde droom ongeveer 3 keer gehad, en toen ik ‘s ochtends wakker werd, heb ik over alles gepraat behalve de inhoud van de nachtmerrie. Uiteindelijk leek het over te gaan. Circa twee jaar later, gebeurde het weer. Ik herinnerde gelijk wat er ging gebeuren maar deze keer was ik niet bang, ik was alle rust en kalmte zelf. Naderhand ben ik trots dat ik dit heb overwonnen, en deze droom nooit meer heb hoeven mee te maken, maar nu gebeurde er daarstraks iets heel raars, en ik was even helemaal van de kaart hierdoor. Ik ben nu 13 jaar, en ik liep naar mijn kamer op zolder om ongeveer 22:10, en ik hoorde mijn broertje mompelen. Dus ik loop naar hem toe, ik praat zachjes in zijn oor en ik zeg welterusten, toen hij ineens overeind schoot en begon te huilen. Eerst dacht ik dat hij gewoon een nachtmerrie had, totdat hij vroeg of ik bij hem kon blijven zitten. Om hem te kalmeren streelde ik zachtjes zijn haar, en vroeg hem waar zijn droom over ging. Hij zij dat het zo snel ging dat hij het niet bij kon houden. Dus dat vond ik typisch en vroeg of hij ook een grijs lang voorwerp voorbij zag vliegen, want ik herinnerde mijn droom, en hij zij ja. En toen vroeg ik of het iemand verpletterde, em hij zij jou en mij. Ik was in shock, en ben hiermee naar mijn moeder gegaan uiteindelijk. Zei zij dat ze dit ook wel eens meegemaakt heeft en dat zo onze hersens in elkaar zitten, maar ik denk dat het dieper dan dat ligt. Ik heb het hier met mijn broertje over zodat hij deze angst ook (maar dan iets makkelijker) kan overwinnen. Alsnog heb ik hier veel vragen over. Hoe kan dit? Wat zou dit kunnen betekenen en hebben meer mensen dit probleem?

Liever Geheim, 04-10-2017 20:48 #2
Ik heb een tijd geleden steeds dezelfde droom gehad, die ging over mijn broertje die onderweg naar school werd aangereden en ik daar stond. Ik wou er na toe lopen maar dat lukte niet ik zit er best mee. Ik heb het heel vaak achter elkaar mee gemaakt.

Huyck Nora, 11-08-2016 17:22 #1
Ik heb ook regelmatig dezelfde droom. Dan droom ik dat er iemand "buiten" roept tegen mij. Dan blijft dat woord weken in mijn hoofd hangen, dan sta ik ermee op en ga ermee slapen. Het is heel vervelend. Hoe komt dat en hoe geraak ik er vanaf? Reactie infoteur, 13-08-2016
Hoi Huyck Nora

Dat is vervelend. Probeer meer van je droom te herinneren. Wie roept er “buiten” naar jou? Een man, een vrouw, een bekende? En zie je de persoon of blijft deze altijd uit het zicht? Roept deze persoon het altijd op dezelfde toon, volume, etc. En wanneer in je droom roept deze persoon het? Met andere woorden: word je wakker zodra de persoon “buiten” roept of juist niet? En wil je graag wakker worden als de persoon dit roept? Alsof je wilt dat het meteen ophoudt? Wellicht heb je een gevoel als je wakker wordt? Bang? Blij? Verdrietig? Vrolijk? Etc. Misschien betekent het woord buiten wel iets voor je. Werk je buiten en heb je ooit iets gezien wat je niet lekker zit? Of misschien kom je wel nooit buiten om bepaalde redenen en wil je graag vaker naar buiten. Kunnen allemaal redenen zijn. Er zijn er duizenden. Je gedachten, wensen, verlangen of juist slechte herinneringen worden vaak geprojecteerd in je dromen. Het beste is om te achterhalen wat het woord voor je betekent. Over het algemeen heeft buiten ook te maken met vrijheid, het volgen van je eigen gevoel. Heb je de drang om iets te doen wat goed voor jou voelt, maar voor anderen niet? Of zit je ‘gevangen’ in bepaalde situatie? Wellicht kunnen onderstaande dingen helpen.
1. Ga voordat je gaat slapen een boek lezen, tv kijken of in ieder geval iets doen wat ontspannend voor jou werkt en waar je rustig van wordt;
2. Zeg het woord “buiten” heel vaak achter elkaar, hou even pauze en ontspan je helemaal. Herhaal dit een paar keer tot je gek wordt van jezelf en van het woord buiten. Klinkt gek, maar je hersenen gaan dan een bepaalde emotie aan het woord koppelen, in dit geval dus geïrriteerd en niet fijn. Dit verkleint de kans dat het woord terug komt in je dromen.

Hoop dat je hier iets mee kunt!

Infoteur: Vanzadelhoff
Laatste update: 01-02-2017
Subrubriek: Diversen
Special: Dromen
Reacties: 3
Medische informatie…
Schrijf mee!