InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Diversen > Tryptofaan, effectief bij depressie?

Tryptofaan, effectief bij depressie?

Tryptofaan, effectief bij depressie? Tryptofaan is één van de essentiële aminozuren, die ons lichaam niet zelf aan kan maken en die we uit ons voedsel moeten halen. Tryptofaan, soms ook wel l tryptofaan genoemd, is nodig om serotonine aan te maken, een neurotransmitter die een belangrijke rol speelt bij de stemming. Er wordt daarom gesproken van een verband tussen tryptofaan en depressie. Maar hoe effectief is tryptofaan nu bij een depressie?

Tryptofaan: een belangrijk aminozuur

Het functioneren van onze hersenen en ons lichaam wordt door diverse factoren beïnvloed. Onder andere aminozuren spelen een rol. Aminozuren zijn moleculen die een belangrijke rol spelen bij de aanmaak van proteïnes (ook wel eiwitten genoemd), welke belangrijk zijn voor het goed functioneren van diverse processen in het lichaam, zoals de stofwisseling. Een deel van de aminozuren kan door het lichaam zelf aangemaakt worden, een ander deel van de aminozuren dient men uit de voeding te halen, omdat het lichaam deze zelf niet aan kan maken. Deze laatste worden ook wel essentiële aminozuren genoemd. Het lichaam is wat betreft deze aminozuren afhankelijk van het voedingspatroon. Wanneer je onvoldoende essentiële aminozuren binnen krijgt, kun je diverse klachten krijgen. Een veelbesproken aminozuur is tryptofaan. Het aminozuur tryptofaan wordt geassocieërd met depressieve klachten.

Tryptofaan, belangrijk voor de aanmaak van serotonine

Tryptofaan (ook wel l-tryptofaan genoemd) is namelijk betrokken bij de aanmaak van de neurotransmitter serotonine (5 HTP). Een neurotransmitter is een stofje dat betrokken is bij de prikkeloverdracht in de hersenen. Serotonine wordt ook wel de neurotransmitter van het geluk genoemd. Serotonine is namelijk onder meer betrokken bij de stemming. Uit diverse onderzoeken is reeds naar voren gekomen dat bij mensen met depressieve klachten de neurotransmitter serotonine niet goed haar werk kan doen omdat het niet voldoende beschikbaar is in de hersenen, waardoor dergelijke klachten ontstaan. Gezien tryptofaan betrokken is bij de aanmaak van deze neurotransmitter, heeft een beperkte tryptofaan inname mogelijk indirect een negatieve invloed op de stemming.

Tryptofaan als vervanger van antidepressiva?

Antidepressiva zijn medicijnen die voorgeschreven kunnen worden aan mensen met depressieve klachten. Antidepressiva zorgen er voor dat het lichaam beter van de neurotransmitter serotonine kan profiteren, waardoor de stemming verbetert. Maar om beter te kunnen profiteren van serotonine, moet deze stof wel al in voldoende mate in het lichaam aanwezig zijn. Dit betekent dat er voldoende van de zogenaamde voorloper van serotonine, tryptofaan, aanwezig moet zijn. Zo beschouwd is tryptofaan dus geen vervanger van een antidepressivum, maar kan het - in overleg met een arts - wel een heel nuttige aanvulling zijn. Onderzoeken laten echter wisselende bevindingen zien. Uit het ene onderzoek komt naar voren dat mensen met een depressie minder tryptofaan in het lichaam hebben, uit het andere onderzoek komen juist normale waardes tryptofaan naar voren. Mogelijk verschilt het per subtype depressie of het tryptofaangehalte aangedaan is of niet.

Tryptofaan, effectief bij depressie?

Wanneer je goed uitgebalanceerde maaltijden eet, krijg je in principe voldoende tryptofaan binnen. Tryptofaan bevindt zich onder andere in melk, chocolade, kikkererwten, sojabonen, zonnebloempitten, parmezaanse kaas en bananen. De World Health Organisation (WHO) raadt volwassenen dagelijks 4 mg per kilo lichaamsgewicht tryptofaan aan. Een gemiddeld Westers dieet bevat 0.5 gram tryptofaan per dag. Van deze halve gram wordt slechts twee tot drie procent gebruikt voor de serotonine productie.

Tryptofaan blijkt helaas niet bij iedereen een positief effect te hebben, bij sommigen verminderen de depressieve klachten namelijk niet. Mensen met bepaalde subtypes van depressie en vrouwen blijken beter te profiteren van tryptofaan supplementen. Hoe het precies mogelijk is dat extra tryptofaan bij de één wel tot een vermindering van klachten leidt en bij de ander niet, is nog onduidelijk. Momenteel wordt er intensief onderzoek gedaan naar tryptofaan en depressieve klachten. Zo blijkt de gevoeligheid van het lichaam voor tryptofaan beïnvloed te worden door verscheidene factoren. Stress, insulineresistentie, vitamine B6 tekort, onvoldoende magnesium inname en een te veel aan tryptofaan lijken er er voor te kunnen zorgen dat het lichaam minder goed in staat is serotonine te produceren uit tryptofaan. Dát tryptofaan capsules bij sommige mensen een positief effect op de stemming hebben staat echter reeds buiten kijf.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Bronnen en referenties
  • Parker, G. & Brotchie, H. (2011). Mood effects of the amino acids tryptophan and tyrosine. Acta Psychiatrica Scandinavica, p. 1 - 10.
  • http://nl.wikipedia.org/wiki/Tryptofaan

Reageer op het artikel "Tryptofaan, effectief bij depressie?"

Infoteur: Melod
Gepubliceerd: 22-07-2011
Subrubriek: Diversen
Special: Tryptofaan
Medische informatie…
Schrijf mee!