InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Diversen > Menopauze en onvruchtbaarheid: symptomen en behandeling

Menopauze en onvruchtbaarheid: symptomen en behandeling

Elke vrouw komt op een bepaalde leeftijd in de menopauze terecht. Dit wordt ook wel eens 'de overgang' genoemd. Elke vrouw reageert hier anders op en dit vraagt een specifieke aanpak. Naast lichamelijke gevolgen kan deze ook psychische gevolgen hebben, ook hier moet extra aandacht aan besteed worden. De menopauze wordt vooral gekenmerkt door het wegblijven van de menstruatie, de vrouw is dan niet meer vruchtbaar. Er zijn nog andere symptomen, deze kan je vinden in het artikel

Wanneer is de menopauze?

De menopauze treedt op als de vrouw haar laatste menstruatie krijgt. Dit betekend het einde van de vruchtbaarheid en komen er dus geen eicellen meer vrij. Het lichaam produceert geen voldoende oestrogeen en progesteron meer. De diagnose kan pas vastgesteld worden als de vrouw gedurende een jaar niet meer ongesteld wordt. Dus als er een paar maanden tussen de menstruatie is, is dit geen menopauze!

De menopauze treedt doorgaans op rond de leeftijd van 51 jaar maar kan ook vroeger of later optreden. Als deze vroeger optreedt, kan dit het gevolg zijn van een medische aandoening/ingreep zoals een sterilisatie of een hysterectomie (verwijderen van de baarmoeder) waarbij de eierstokken worden verwijderd. Dit kan grotere psychische gevolgen hebben omdat deze vrouwen doorgaans veel jonger zijn dan de meeste vrouwen in hun menopauze. Soms kunnen ze zelfs maar 35 jaar zijn! Onderzoek heeft aangetoond dat rokers tot twee jaar vroeger in hun menopauze terecht kunnen komen. Roken heeft dus een nadelig effect voor de vruchtbaarheid van de vrouw.

Symptomen van de menopauze

De menopauze kenmerkt zich voornamelijk door de menstruatie die wegblijft (en dat minimum een jaar). Andere symptomen zijn:
  • last hebben van warmte opflakkeringen, ook wel 'vapeurs' genoemd
  • hartkloppingen
  • psychische gevolgen zoals een depressie, prikkelbaarheid
  • mogelijke urogenitale klachten zoals incontinentie, moeite met plassen en vaginitis

Vrouwen die in de postmenopauze(dus de periode na de menopauze) zitten, hebben een verhoogde kans op osteoporose(botontkalking) en de ziekte van Alzheimer.

Wat bij een vervroegde menopauze

Naast het feit dat de vrouw op vroege leeftijd al in de vervroegde menopauze terecht komt, kan dit ook enorme psychische gevolgen hebben. Men kan het gevoel krijgen dat ze niet meer vrouw-zijn en zich schamen om hun lichaam. Ook kunnen er gevoelens van machteloosheid, woede en frustratie naar boven komen, vooral naar het eigen lichaam toe.

Deze vrouwen voelen zich minderwaardig en hebben hierbij hulp nodig. Het kan helpen om met een hulpverlener hierover te praten, zodat deze gevoelens verdwijnen.

Behandeling

De menopauze is een natuurlijk proces dat niet afgeremd kan worden, wel kunnen de symptomen die ermee gepaard gaan behandeld worden. Vroeger koos men voor een hormoonvervangende behandeling, onderzoek heeft echter aangetoond dat er een verhoogd risico is op hart - en vaatziekten, alsook herseninfarcten. Om deze reden werd de behandeling afgeschaft.
Er kan medicatie voorgeschreven worden om de 'vapeurs' en stemmingswisselingen op te vangen en te dempen. Deze klachten zijn van voorbijgaande aard maar andere zoals hartaandoeningen, osteoporose en mogelijk geheugenverlies blijven. Praat erover met de huisarts als je een van deze klachten ervaart. Hij kan een gepaste behandeling opstarten.

Ook tijdens en na de menopauze is het nog steeds van belang om gezond te eten, voldoende te bewegen en regelmatig te ontspannen. Alleen op deze manier kan je de menopauze goed doorkomen!
Gerelateerde artikelen
Verschil tussen de overgang en de menopauzeVerschil tussen de overgang en de menopauzeWat is het verschil tussen de overgang en de menopauze? Er komt een moment in het leven van de vrouw dat de eierstokken…
De menstruatiecyclusNagenoeg alle vrouwen hebben er tussen de 35 en 40 jaar mee te maken. Iedere maand opnieuw. Er is al veel over gesproken…
Perikelen rond de menopauze of overgangHoewel het de gewoonste zaak van de wereld is, doen sommige vrouwen er nog steeds geheimzinnig over als ze de problemen…
De overgang, hoe komt het en wat doe je eraan?Bij vrouwen van tussen de 45 en 50 onstaat een periode waarin de eierstokken stoppen met het aanmaken van oestrogenen, d…
Bronnen en referenties
  • http://nl.wikipedia.org/wiki/Menopauze
  • http://users.telenet.be/webruimtemw/Menopauze/vvmp.html
  • http://www.dreamstime.com/stock-photography-menopause-lane-sign-image14414882

Reageer op het artikel "Menopauze en onvruchtbaarheid: symptomen en behandeling"

Infoteur: Armaris
Laatste update: 11-12-2011
Subrubriek: Diversen
Medische informatie…
Schrijf mee!