InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Diversen > Over de menopauze

Over de menopauze

Elke vrouw krijgt er ooit mee te maken, de menopauze. De menopauze brengt vele veranderingen met zich mee in het leven van de vrouw, zo is zij plotseling niet meer vruchtbaar en wordt zij niet meer ongesteld. Maar ook kan het heel vervelende klachten met zich meebrengen.

De menopauze

De menopauze vindt plaats tussen het 45ste en 55ste levenjaar van een vrouw. Voorafgaand aan de menopauze vindt er nog de premenopauze en de postmenopauze plaats. De jaren die voorafgaand aan de menopauze gaan wordt de overgang genoemd. De vruchtbaarheid van een vrouw daalt omdat de eierstokken stoppen met het afgeven van rijpe eicellen. Een vrouw wordt geboren met een paar miljoen eitjes gedurende het leven van de vrouw raken deze op en na de laatste eisprong zal de menstruatie stoppen, dit wordt de menopauze genoemd.
Het stoppen van de menstruatie kan direct zijn of kan langzaam afnemen. De klachten waar een vrouw tijdens de overgang/menopauze last van kan hebben worden veroorzaakt doordat het lichaam zich aanpast aan de veranderingen in de hormoonhuishouding.

Hormoonbehandeling

Als een vrouw veel last heeft van klachten tijdens de menopauze kan zij kiezen voor een hormoonbehandeling, hormoontherapie. Dit heeft zijn voor- en nadelen. De voordelen van een hormoonbehandeling zijn dat zo goed als alle klachten kunnen verdwijnen. De nadelen kunnen de evt bijwerkingen zoals misselijkheid, afscheiding, hoofdpijn, pijnlijke borsten en toename van gewicht zijn. De hormoontherapie kan worden voorgeschreven door een huisarts.

Gevoelens

Een vrouw kan last hebben van de volgende gevoelens tijdens de overgang/menopauze

  • Angst
  • Depressie
  • Ongemak
  • Opluchting
  • Vrijheid

Klachten

Veel vrouwen hebben last van de volgende klachten

  • stemmingswisselingen
  • opvliegers (warm, benauwd)
  • gewichtstoename
  • slapeloosheid
  • hoofdpijn
  • incontinentie
  • concentratieproblemen
  • dunner hoofdhaar
  • snel geirriteerd
  • vergeetachtigheid
  • hartkloppingen
© 2009 - 2019 Facts, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden. Deze informatie is van informatieve aard en geen vervanging voor professioneel medisch advies. Raadpleeg bij medische problemen en/of vragen altijd een arts.
Gerelateerde artikelen

Reageer op het artikel "Over de menopauze"

Reactie

El Fout Naima, 02-11-2015 23:58 #1
Is er een medicijn tegen opvliegers? Reactie infoteur, 03-11-2015
Beste Naima,

Ik zou je aanraden om deze vraag neer te leggen bij jouw huisarts. Deze kan je het beste adviseren over eventuele medicatie.

Infoteur: Facts
Gepubliceerd: 19-09-2009
Subrubriek: Diversen
Reacties: 1
Medische informatie…
Schrijf mee!