InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Leven > Verschil tussen de overgang en de menopauze

Verschil tussen de overgang en de menopauze

Verschil tussen de overgang en de menopauze Wat is het verschil tussen de overgang en de menopauze? Er komt een moment in het leven van de vrouw dat de eierstokken minder hormonen gaat produceren. Soms zal gaan om een vroege overgang, voor het 40ste levensjaar, soms pas ver in de 50. Hoe kan de vrouw overgangsklachten herkennen? Wat is een kenmerk van de overgang? Hoe kan de vrouw de menopauze herkennen? Wat is een kenmerk van de menopauze?

Overgang herkennen

Aan welke lichamelijke en psychische klachten kan de vrouw de overgang herkennen? De belangrijkste en meest voorkomende overgangsklachten zijn:
  • Onregelmatige menstruatiecyclus,
  • Menstruatiebloeding verergeren of verminderen,
  • De ovulatie of de eisprong kan overgeslagen worden,
  • De vagina wordt droger,
  • Nachtelijk zweten,
  • Transpiratie,
  • Hartkloppingen,
  • Opvliegers,
  • Hoofdpijn,
  • Geheugenverlies,
  • Gewichtstoename,
  • Haarverlies,
  • Slapeloosheid,
  • Jeuk,
  • Incontinentie (vooral bij lachen en niezen),
  • Onzekerheid,
  • Prikkelbaarheid,
  • Stemmingswisselingen,
  • Concentratieproblemen,
  • Duizeligheid,
  • Weerstand voelen tegen alle verplichtingen,
  • Sombere gevoelens,
  • Depressieve gevoelens,
  • Seksuele problemen,
  • Vermoeider zijn.
(Let op, bovenstaande zijn een indicatie van overgangsklachten. Twijfelt u of het inderdaad om overgangsklachten gaat? Altijd een afspraak maken met de huisarts! Stressklachten, burnout klachten of andere medische problemen kunnen dezelfde soort klachten veroorzaken!)

Menopauze herkennen

Aan welke lichamelijke en psychische klachten kan de vrouw de menopauze herkennen? De menopauze is de periode na de overgang. De menopauze is het einde van de vruchtbare periode van de vrouw. De belangrijkste en de meest voorkomende menopauzeklachten zijn:
  • Menstruatie blijft voorgoed weg,
  • Borsten kunnen kleiner worden,
  • Ongewenste haargroei,
  • Zenuwstelsel kan gevoeliger worden,
  • De stem kan lager van geluid worden,
  • Het haar op het hoofd kan dunner worden,
  • Opstandige gevoelens,
  • Depressieve gevoelens,
  • Onzekere gevoelens,
  • Weerstand voelen tegen alle verplichtingen.

Zwanger?

Let op! Het verwarrende tussen de overgang en de menopauze is het weg blijven van de menstruatie. Het weg blijven van de menstruatie is een kenmerk van de menopauze, maar ook van een mogelijke zwangerschap! Vrouwen tijdens de overgang zijn nog steeds (vermindert) vruchtbaar! Zij kunnen zwanger raken! De eerste en vroege tekenen van een mogelijke zwangerschap zijn:
  • Gevoelige, opgezette, vollere of harde borsten,
  • Vaker moeten plassen dan normaal,
  • Vermoeider zijn dan normaal,
  • Misselijkheid en ochtendmisselijkheid.
Als bovenstaande klachten zich enkele dagen achtereenvolgens aanhouden en de menstruatie blijft weg, moet iedere vrouw in de overgang een afspraak maken met de huisarts en de gynaecoloog.

Kenmerk overgang

Wat is de kenmerk van de overgang?
Onregelmatige menstruatiecyclus: Menstruatiebloedingen kunnen verergeren of juist verminderen, ovulatie of de eisprong kan overgeslagen worden, iedere vrouw in de overgang KAN zwanger worden: de vrouw in de overgang is nog steeds vruchtbaar.

Kenmerk menopauze

Wat is de kenmerk van de overgang? De menstruatie van de vrouw blijft voorgoed weg. De vrouw in de menopauze is niet vruchtbaar meer: zij kan niet zwanger worden.

Verschil

Wat is nu het belangrijkste verschil tussen de overgang en de menopauze?
  • Overgang: een vrouw is nog vruchtbaar en kan zwanger raken,
  • Menopauze: een vrouw is niet meer vruchtbaar en kan niet meer zwanger raken.

Vroege overgang

Voor veel vrouwen die vroeg in de overgang komen is het een stil verdriet, vooral voor hen die nog graag kinderen willen hebben. Er zijn vrouwen die al rond hun 30ste levensjaar (ongewenst) in de overgang terecht komen.

Eerste symptomen

Over het algemeen zullen de vroege en eerste signalen van de overgang zich aandienen rond het 40ste levensjaar. Over het algemeen zijn vrouwen rond hun 45ste a 51ste levensjaar in de overgang.

Duur overgang

De periode van de overgang kan enkele jaren duren: zo´n 5 a 10 jaar. Na de overgang komt de menopauze.

Genetisch

Speelt erfelijkheid een rol? De overgang kan genetisch bepaald zijn: het is zeer waarschijnlijk dat als je moeder of je grootmoeder laat in de overgang terecht kwamen, dat jij ook laat in de overgang terecht kan komen.

Eileiders

Problemen aan de eileiders kunnen er voor zorgen dat een vrouw vroeg in de overgang terecht kan komen.
Gerelateerde artikelen
Zwangerschapstest uitvoeren in bijzondere gevallenZwangerschapstest uitvoeren in bijzondere gevallenAls je niet op tijd menstrueert en over tijd bent, wil je direct zekerheid hebben. Je vermoed dat je zwanger bent. Wanne…
Zwangerschapstest negatief, menstruatie blijft wegZwangerschapstest negatief, menstruatie blijft wegUitblijven van de menstruatie is normaal gesproken het eerste teken van een zwangerschap. Het gebruik van een zwangersch…
Overgang en menopauze: symptomen, kenmerken en klachtenOvergang en menopauze: symptomen, kenmerken en klachtenDe overgang is een natuurlijk proces waar iedere vrouw mee te maken krijgt. Het kan een periode beslaan van enkele jaren…
De overgang, hoe komt het en wat doe je eraan?Bij vrouwen van tussen de 45 en 50 onstaat een periode waarin de eierstokken stoppen met het aanmaken van oestrogenen, d…
Bronnen en referenties
  • http://mens-en-gezondheid.infonu.nl/zwangerschap/30197-zwangerschapstest-uitvoeren-in-bijzondere-gevallen.html
  • http://mens-en-gezondheid.infonu.nl/natuurgeneeswijze/70542-overgang-natuurlijke-hulp-tegen-opvliegers.html
  • http://mens-en-gezondheid.infonu.nl/diversen/54412-overgang-en-menopauze-symptomen-kenmerken-en-klachten.html

Reageer op het artikel "Verschil tussen de overgang en de menopauze"

Reacties

Helga, 09-11-2016 10:58 #5
Omdat ik steeds maar vermoeid ben m'n bloed laten prikken en urine onderzoek… niets gevonden, het zou psychologisch zijn… tevens wist huisdokter me te vertellen dat ik nog niet in de menopauze zit, ik ben 52 bijna 53, en menstrueer niet meer sinds ik 46 was. Ben ik dan in de overgang zonder menstrueren, is dat mogelijk?

Barbara, 04-02-2016 14:24 #4
Ik vroeg mij af hoe ik kan weten of ik al begonnen ben met de overgang: ik ben bijna 40 en vorig jaar is er een eileider weggenomen i.v.m. een dermoïdcyste. Ik heb er dus nog 1. Ik kan niet afgaan op mijn moeder of oma's. Oma's spraken daar niet over en mijn moeder is door chemo in de overgang terecht gekomen. Is de enige manier dan een bloedtest? Geeft die 100% uitsluitsel? Verder heb ik een mirena spiraal. Kun je daarnaast toch klachten hebben van overgang hoewel de menstruatie daardoor (mirena) wegblijft?

Mona49, 21-11-2014 12:40 #3
Sinds 15 jaar ben ik gestopt met pilgebruik. Negen jaar gelden voor het laatst zwanger geweest. Ik ben nu 49 jaar. Al vier jaar lang zeer pijnlijke overgevoelige borsten 1 week van te voren voor mijn maandelijkse menstruatie. Heb 8 maanden geleden een mammografie gehad. Eerst wel 1 week extra pijnlijke borsten gehad door die mammografie. En sindsdien geen overgevoelige borsten meer… of die er nooit is geweest. Nu weer bijna drie maanden verder, geen menstruatie gehad. Zou dit het einde zijn van al mijn maandelijkse zeer overvloedige bloedingen, waarbij ik om de 20 minuten, soms korter een dag lang maandverbanden moest wisselen? Soms was ik in maand tijd, 2x ongesteld geweest. Leek meer ongesteld dan niet ongesteld… Is dit het begin van mijn menopauze? Of zit in nog in de overgang? Om nou 1 jaar lang te moeten wachten, voordat ik het zeker weet, vind ik absurd! Wie weet ben ik ondertussen, gewoon zwanger!

Dominique, 22-10-2014 17:39 #2
Hallo
Ik ben reeds 2 jaar gestopt met de pil te nemen en heb nooit geen menstruatie meer gehad.Ik heb wel al bepaalde symptomen van de overgang of menopauze gehad.Is het mogelijk dat ik nog zwanger kan geraken?

Laura, 08-11-2012 17:30 #1
Ik lees zo een beetje van alles hier.ik zelf ben 49 jaar en ben 6 weken overtijd ben in september met de pil gestopt en in oktober heb ik mijn menstruatie overgeslagen, nu is het november en ben ik het nog niet, had het dan de 4e moeten worden, ik lees van alles over de pre menopauze en overgang maar ik heb daar als ik zo lees totaal geen last van, ik heb wel vollere harde borsten, jeuk rond mijn vagina.ook heb ik 2x een test gedaan die negatief was en vanmorgen heb ik de uitslag van mijn bloedtest gehad wat ook negatief was… wat moet ik hier dan van denken? snap er helemaal niks meer van.heb wel gemeenschap zonder pil, kan het zijn dat ik later bevrucht ben en ze het nog niet kunnen zien?

Infoteur: Roberta
Gepubliceerd: 15-06-2011
Subrubriek: Leven
Reacties: 5
Medische informatie…
Schrijf mee!