Wat te doen bij overlijden?
Een overlijden is een mokerslag voor familie en vrienden. Een harde tijd op emotioneel vak, het verwerken van verdriet en troost zoeken bij elkaar. Na het besef volgt onmiddellijk ook een andere niet te vergeten zaak, de administratieve afhandeling. In de meestal gevallen komt een overlijden onverwacht en zijn de nabestaanden niet voorbereid. Hier kan u alvast de eerste en belangrijkste zaken vinden die u niet uit het oog mag verliezen.
Officiële vaststelling
De wet voorziet uitdrukkelijk dat de dood van de overledene verplicht moet worden vastgesteld door een geneesheer. Als een overlijden zou plaatsvinden buiten het ziekenhuis dan moet er steeds een arts bijgehaald worden om het overlijden vast te stellen. Gebeurd het overlijden in het ziekenhuis (of onderweg naar het ziekenhuis) dan zal het verplegend personeel en de administratieve afdeling van het ziekenhuis zorgen voor de nodige administratieve documenten.
Zoek een begrafenisondernemer
Voor, tijdens en na een begrafenis valt er heel wat te plannen. Gelukkig kunt u hiervoor beroep doen op diensten van een begrafenisondernemer. Deze zal op een serene manier zoveel mogelijk van dit werk uit handen nemen van de familie om het hen zo comfortabel mogelijk te maken. Ook hier zijn volgens de wet strikte procedures opgelegd in verband met het bewaren en vervoeren van de stoffelijke resten. Hiervan is de begrafenisondernemer volledig van op de hoogte.
Kosten en uitvaartverzekering
De afgelopen jaren is er een stevige opmars bezig qua afsluiten van uitvaartverzekering. Dit omdat de kosten van een begrafenis en alles wat daarrond nodig is een stevige hap uit het budget kunnen zijn. Probeer daarom ook zo snel mogelijk de verzekeringsmaatschappij van desbetreffende polis (als deze is afgesloten) te contacteren. Zo kunnen zij onmiddellijk te werk gaan en al het mogelijke doen om u snel en efficiënt bij te staan. Zij werken dan alles uit zoals in de polis is afgesproken.
Burgerlijke stand
De aangifte wordt doorgaans geheel of gedeeltelijk geregeld door de aangestelde begrafenisondernemer. Let wel: de voorgeschreven procedures bij indienen van de aangifte kan verschillen van gemeente tot gemeente. Bijvoorbeeld bij het ondertekenen kan het zijn dat bij de 2 nodige handtekeningen, 1 van een familielid moet zijn (bij sommige gemeenten is dit dan niet het geval).
Eveneens zijn er een heleboel documenten nodig die u zal moeten verstrekken:
- Overlijdensakte
- Bij crematie: crematieattest
- Geldig identiteitsbewijs
- Huwelijksboekje
- Rijbewijs
- Laatste uittreksel van het verkregen pensioen (pensioenstrookje)
- Wilsbeschikking i.v.m. crematie/orgaandonatie/...
De aangifte dient gedaan te worden in de gemeente van overlijden. De ambtenaar zal deze dan doorsturen naar de gemeente waar de overledene domicilie heeft. Eveneens zal u enkele uittreksels van de overlijdensakte mee naar huis krijgen om binnen te brengen bij de verschillende instanties zoals verzekeringsmakelaar, bank, mutualiteit, ... Vraag steeds voldoende uittreksels omdat het soms moeilijk kan zijn om achteraf extra exemplaren te verkrijgen wegens omslachtige procedure of bijbetaling.
Wie verwittigen op korte termijn?
- Werkgever
- Pensioendienst
- Ziekenfonds
- Boekhouder
- Notaris
- Financiële instellingen: bank & verzekeringen
- Huisbaas in geval van huurcontract
- Water-, gas-, elektriciteitsleverancier
- Wegverkeersdienst i.v.m. wagen overledene
- Verenigingen waarvan de overledene lid was