InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Natuurgeneeswijze > Wat is 5-HTP en wat doet het?

Wat is 5-HTP en wat doet het?

De gezondheidsfreaks onder ons hebben er vast al vaker van gehoord of het zelfs al gebruikt: 5-HTP. Maar wat is 5-HTP, wat doet het met je en hoe gebruik je het? 5-HTP is een natuurlijk aminozuur afkomstig uit tryptofaan en stimuleert de aanmaak van serotonine. Serotonine is een voor de hersenen hele belangrijke neurotransmitter. Het speelt een rol bij verschillende emoties, waaronder geluk en ongeluk, paniek, onrust, eetlust en seksueel gedrag. Je hersenen zijn sterk afhankelijk van serotonine en 5-HTP kan helpen bij het aanmaken van daarvan.

Waar komt 5-HTP vandaan?

5-HTP wordt gewonnen uit de zaden van het Zuid-Afrikaanse kruid Griffonia simplicifolia. De zaden van dit kruid vormen de enige natuurlijke bron waar 5-HTP in zo'n hoge concentratie aanwezig is.

Wat doet 5-HTP?

Zoals gezegd stimuleert 5-HTP de aanmaak van serotonine, een belangrijke neurotransmitter. Mensen met een laag serotonine-niveau hebben relatief vaker klachten als depressie en slapeloosheid. Om slaperig te worden heb je namelijk een ander stofje nodig, genaamd 'melatonine'. En raad eens; de aanmaak van melatonine wordt weer gestimuleerd door serotonine. Heb je vaak last van stress of van angstaanvallen? Dan is de kans groot dat jij ook last hebt van een te laag serotonine-niveau. Kortom, serotonine doet nogal wat voor je lichaam en je gemoedstoestand. En 5-HTP helpt je serotonine niveau te verhogen.

Opname van serotonine door je lichaam

Serotonine wordt door je lichaam zelf aangemaakt. Om dit te doen heeft je lichaam eiwitten nodig. Bij het afbreken van de eiwitten door je lichaam ontstaat onder andere tryptofaan, wat weer de belangrijkste bron voor serotonine is. Trytofaan wordt ook omgezet in 5-HTP. Onze lever en hersenen zetten beiden vervolgens om naar serotonine. Echter, de lever kan tryptofaan ook omzetten in een andere stof, kynurenine. Deze stof is nodig voor het onderhouden en opbouwen van onze spieren. Echter, een te hoge concentratie kynurenine kan leiden tot spierschade. Daarom is het beter om niet tryptofaan, maar 5-HTP te gebruiken.

5-HTP voor het aanvullen van serotonine

Omdat serotonine alleen in het lichaam aangemaakt kan worden kun je niet zomaar serotonine 'kopen'. Dit ondanks alle middelen die hiervoor op de markt zijn. Goed, gezond en gevarieerd eten zorgt voor de aanmaak van serotonine. Zoals gezegd zorgen eiwitten al voor de aanmaak van serotonine. Om extra serotonine aan te maken kun je 5-HTP-poeder of -capsules innemen of tryptofaan slikken. Maar dit zijn uiteraard geen vervangers voor gezond en gevarieerd eten. Daarnaast heeft tryptofaan ook voedingstoffen zoals koolhydraten nodig om goed opgenomen te worden.

Waar koop je 5-HTP?

5-HTP is vrij verkrijgbaar in Nederland. Tenminste, de natuurlijke variant. Er schijnt ook een chemische variant verkrijgbaar te zijn, maar deze is in Nederland illegaal. Koop 5-HTP daarom dan ook alleen bij betrouwbare, bij voorkeur Nederlandse, winkels. Bijvoorbeeld bij fysieke winkels als Holland & Barrett (voorheen De Tuinen) of online bij bijvoorbeeld Body & Fitshop of bij vitaminestore.nl.
© 2015 - 2019 Viatori, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden. Deze informatie is van informatieve aard en geen vervanging voor professioneel medisch advies. Raadpleeg bij medische problemen en/of vragen altijd een arts.
Gerelateerde artikelen
Bronnen en referenties
  • http://naturafoundation.nl/
  • http://www.natuurdietisten.nl/

Reageer op het artikel "Wat is 5-HTP en wat doet het?"

Infoteur: Viatori
Gepubliceerd: 30-04-2015
Subrubriek: Natuurgeneeswijze
Medische informatie…
Schrijf mee!