InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Gezonde voeding > Wat is serotonine?

Wat is serotonine?

Wat is serotonine? Serotonine is een neurotransmitter. Deze stof heeft verschillende belangrijke functies bij de spijsvertering. Onder andere het hongergevoel en de neiging tot slapen wordt door deze stof gereguleerd. Ook kan het een grote rol spelen in de stemming. In het maag-darmstelsel worden de grootste hoeveelheden gevonden, waar het de rol heeft van een hormoon.

Wat is serotonine?

In het maagdarmkanaal komt serotonine het meest voor, waar het een hormoonfunctie heeft. Dat houdt in dat de stof bepaalde organen tot werkzaamheid aanzet. Het wordt in de bloedbaan afgegeven en getransporteerd via het bloed naar de betreffende organen. In het bloed en de hersenen zit ook serotonine, waar het een belangrijke neurotransmitter functie heeft. De chemische formule van serotonine is C10H12N2O.

Productie

Serotonine wordt geproduceerd darmen. Hierin zitten meer dan 100 miljoen neuronen. Het wordt gemaakt van tryptofaan onder invloed van vitamine B6. Dit is een essentieel aminozuur dat wordt gebruikt bij de eiwitsynthese. Essentieel betekent dat het lichaam dit aminozuur niet kan aanmaken, en dat het daarom in de voeding moet zitten. Om serotonine aan te maken moet dit dus in voedingsmiddelen zitten waarin tryptofaan zit. Het stofje wordt tevens aangemaakt in de hersenen uit 5-HTP, wat gemaakt wordt uit tryptofaan.

Functies

Neurotransmitter

De belangrijkste werking van serotonine is die van neurotransmitter. Dit is een boodschapperstof in het centrale zenuwstelsel. Deze reguleert vooral de neiging tot slaap en hongergevoel. Ook speelt het een rol bij vele andere processen in het lichaam, zoals: leren, temperatuur, geheugen, gedrag en stemming.

Hongergevoel

Een van de belangrijkste functies van serotonine is het regelen van het hongergevoel. Het stimuleert namelijk de maagmotiliteit, zodat de maag uit kan rekken. Serotonine stuurt dan informatie over de maagvulling (dus of de maag vol zit of niet) naar de hersenen, en zorgt daardoor voor een verzadigingsgevoel.

Slaap

Serotonine heeft invloed op de regulering van slaap. Dit komt doordat wanneer het donker wordt, het stofje wordt omgezet in de slaapverwekkende stof melatonine.

Het gelukshormoon

Volgens het Maryland University Medical Center heeft serotonine ook een rol bij het veroorzaken van migraine. Daarom is het raadzaam om bij migraine meer voedingsmiddelen te nemen waardoor serotonine wordt aangemaakt. In het regelen van de stemming speelt de hippocampus een belangrijke rol. Serotonine wordt soms ook wel het gelukshormoon genoemd, omdat het depressies tegen gaat.

Tekort

Als er weinig serotonine in het lichaam zit kunnen er verschillende symptomen voorkomen, zoals: een verhoogde zoetbehoefte, eetbuien, hoofdpijn, trage stoelgang en depressieve gevoelens.

Voedingsmiddelen waar tryptofaan in voorkomt (op volgorde van hoog naar laag)

  • sojabonen
  • Parmezaanse kaas
  • sesamzaad
  • cheddarkaas
  • zonnebloempitten
  • varkensvlees
  • kalkoen/kip
  • rundvlees
  • zalm
  • baars
  • ei
  • melk
  • aardappels
  • banaan
© 2014 - 2018 Rosasb, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden. Deze informatie is van informatieve aard en geen vervanging voor professioneel medisch advies. Raadpleeg bij medische problemen en/of vragen altijd een arts.
Gerelateerde artikelen
De werking van XTC op de hersenenWat is XTC eigenlijk, en hoe kan het ervoor zorgen dat ik een gelukzalig gevoel krijg? In dit artikel wordt er op deze v…
Wat is 5-HTP en wat doet het?De gezondheidsfreaks onder ons hebben er vast al vaker van gehoord of het zelfs al gebruikt: 5-HTP. Maar wat is 5-HTP, w…
Serotonine, het gelukshormoonSerotonine, het gelukshormoonNeurotransmitters zijn chemische stofjes die worden gebruikt voor de overdracht, intensivering en het veranderen van ele…
Wat is het Serotonine Syndroom?Wat is het Serotonine Syndroom?Het Serotonine Syndroom wordt meestal veroorzaakt door een te hoog Serotonine in het centrale zenuwstelsel. Serotonine i…
Neurotransmitter: serotonineNeurotransmitter: serotonineSerotonine is een van de neurotransmitters die een invloed uitoefent op diverse delen en functies van het menselijk lich…
Bronnen en referenties
  • http://www.depressie.org/behandeling/voeding1.htm
  • http://nl.wikipedia.org/wiki/Tryptofaan#Voorkomen_in_voedsel
  • http://www.drugabuse.gov/publications/teaching-packets/neurobiology-ecstasy/section-ii/1-how-does-ecstasy-work-serotonin-pathways-in-brain

Reageer op het artikel "Wat is serotonine?"

Infoteur: Rosasb
Laatste update: 21-09-2016
Subrubriek: Gezonde voeding
Medische informatie…
Schrijf mee!