InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Diversen > Tekort aan serotonine herkennen: symptomen & behandeling

Tekort aan serotonine herkennen: symptomen & behandeling

Tekort aan serotonine herkennen: symptomen & behandeling Serotonine is een neurotransmitter die belangrijk is voor de hersenen en wordt ook wel het 'gelukshormoon' genoemd. Heb je voldoende van dit gelukshormoon in je lichaam dan is de kans groter dat je gelukkig bent. Een tekort aan serotonine kan dan weer leiden tot vervelende symptomen, zoals onder meer somberheid, prikkelbaarheid en slapeloosheid. Ook je zelfbeeld kan een stuk lager zijn bij een serotoninetekort. De behandeling van een serotoninetekort bestaat onder meer uit lichaamsbeweging, voldoende zonlicht en aangepaste voeding. Je kan je tekort aan serotonine aanvullen met voeding die vitamine B3, vitamine B6, magnesium en omega 3 bevat. Daarnaast kan je je serotonine verhogen door middel van supplementen met 5-HTP. Dat is een aminozuur dat belangrijk is bij de aanmaak van serotonine. Hoe kan je een serotoninetekort herkennen en welke risicofactoren spelen hierbij een rol?

Wat doet serotonine?

Serotonine is een hormoon dat zorgt voor een gevoel van plezier, welbehagen en geluk. Om die reden wordt het in de volksmond ook wel het 'gelukshormoon' genoemd. Door middel van verschillende enzymen verwerkt het lichaam het aminozuur tryptofaan tot 5-HTP (5-Hydroxytryptofaan) en vervolgens tot serotonine. Serotonine is als neurotransmitter erg belangrijk voor de slaap en het geheugen. Door haar invloed op emotioneel vlak is dit hormoon essentieel voor het humeur (stemming), het libido en het zelfvertrouwen. Als het niveau aan serotonine in je lichaam laag is, is de kans groter dat je je in het algemeen minder goed zal voelen. Ook kan je slaapproblemen gaan ontwikkelen en sneller somber, angstig of depressief worden.

Tekort aan serotonine: risicofactoren

Er zijn verschillende factoren die een laag niveau aan serotonine in de hand kunnen werken. Een van de belangrijkste risicofactoren is stress. Als je last hebt van stress maakt je lichaam meer cortisol (bijnierschorshormoon) aan om beter met spanningen om te kunnen gaan. Bij een relatief hoog niveau aan cortisol worden neurotransmitters zoals serotonine ontregeld. Voorts speelt ook het gebruik van alcohol en drugs een rol bij het ontregelen van het niveau van serotonine in het lichaam. Bovendien kunnen tekorten aan magnesium en aan de vitaminen B3 en B6 leiden tot een te laag serotoninegehalte.

Serotoninetekort herkennen: symptomen

De symptomen van dit tekort zijn zo uiteenlopend dat het niet evident is om de link te leggen met een gebrek aan serotonine. Toch kan je stellen dat bij bepaalde symptomen gedacht kan worden aan een serotoninetekort. Veel van deze symptomen zijn met elkaar verweven. Zo kan slapeloosheid leiden tot chronische vermoeidheid, terwijl een laag zelfbeeld kan leiden tot angst, piekeren en somberheid. Er bestaat een grote kans op een tekort aan serotonine bij de aanwezigheid van de volgende symptomen:
  • chronische vermoeidheid
  • slaapproblemen
  • hoofdpijn en/of migraine
  • somberheid
  • depressie
  • snel panikeren
  • veel piekeren
  • laag zelfbeeld
  • moeilijk pijn verdragen
  • gewichtstoename
  • vroegtijdig klaarkomen
  • eetbuien: vooral suikers en vetten
  • emotioneel overgevoelig en prikkelbaar

Behandeling serotoninetekort

Zonlicht en beweging

In de eerste plaats is het belangrijk om voldoende tijd door te brengen in de zon. Zonlicht stimuleert de aanmaak van serotonine in het lichaam en heeft een positieve invloed op je humeur. Bovendien is ook lichaamsbeweging van groot belang: door voldoende te bewegen wordt de bloedcirculatie in het lichaam bevorderd. Hierdoor verbetert de bloedtoevoer naar de hersenen, wat positief is voor je stemming en je algemeen gevoel.

Positief denken

Wanneer je je gaat richten op positieve gedachten zal je je onvermijdelijk dingen voor de geest halen die je een prettig gevoel geven. Het lijkt vrij eenvoudig en dat is het ook: door blije, vrolijke gedachten en gevoelens op te roepen zal je ook blijer en vrolijker worden. Deze vorm van gedachtebeheersing of gedachteassociatie kan op die manier zorgen voor een betere stemming en een hoger niveau aan serotonine. Hetzelfde geldt voor mediteren: door je gedachten los te laten en je hoofd leeg te maken kan je je serotonine verhogen en gelukkiger worden.

Serotonine verhogen

Voeding

Daarnaast kan je je serotonine verhogen door middel van gezonde voeding. Voedingsstoffen die belangrijk zijn bij het omzetten van tryptine in serotonine zijn onder andere vitamine B3 en B6, magnesium en omega 3. Deze voedingsstoffen kan je onder meer terugvinden in:
  • bonen
  • eiwitten
  • kurkuma
  • sesamzaad
  • bruine rijst
  • zonnebloempitten
  • volkorenproducten
  • gedroogde vruchten

Minder alcohol

Aanvullend kan je stellen dat het aangeraden wordt om het gebruik van alcohol te beperken. Teveel alcohol drinken vermindert de aanmaak van bepaalde hormonen, waaronder melatonine en serotonine. Doordat je in dat geval minder melatonine aanmaakt zal je moeilijker de slaap vatten en moeilijker kunnen doorslapen, wat betekent dat je minder uitgerust zal zijn. Hierdoor krijgt je humeur een deuk, wat op zijn beurt ook weer een negatieve invloed heeft op het niveau aan serotonine in je lichaam.

Supplementen

Als je last hebt van een serotoninetekort dan kan je je serotonine ook 'boosten' met supplementen. Deze supplementen bevatten doorgaans de stof 5-HTP, die een rol speelt bij de aanmaak van serotonine. Na het innemen van deze supplementen zal je normaal gezien snel verbetering moeten voelen op het vlak van je stemming, je libido en je algemeen geluksgevoel.

Lees verder

© 2018 Verdanov, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden. Deze informatie is van informatieve aard en geen vervanging voor professioneel medisch advies. Raadpleeg bij medische problemen en/of vragen altijd een arts.
Gerelateerde artikelen
Tekort aan serotonine zelf verhogenTekort aan serotonine zelf verhogenSerotonine is een neurotransmitter in de hersenen en zorgt ervoor dat bepaalde processen goed verlopen. Een tekort aan s…
Wat is serotonine?Wat is serotonine?Serotonine is een neurotransmitter. Deze stof heeft verschillende belangrijke functies bij de spijsvertering. Onder ande…
5HTP oplossing voor winterdepressie en hulp bij afslanken5HTP oplossing voor winterdepressie en hulp bij afslankenEen winterdip, depressie, zwaarmoedigheid. De wintermaanden vergen extra veel van ons, de lage temperaturen en weinig zo…
Waarom wordt serotonine het gelukshormoon genoemd?Waarom wordt serotonine het gelukshormoon genoemd?Omdat serotonine een stof is die depressies tegengaat, en alzo voorkomt dat een mens zwaarmoedig wordt, is deze zeer bel…
Het gelukshormoon serotonine: Depressie door een tekortHet gelukshormoon serotonine: Depressie door een tekortJe hebt je misschien ooit wel afgevraagd hoe het komt dat er constant wijzigingen zijn in je slaappatroon, stemming en g…
Bronnen en referenties
  • https://alcohbata.eu/algemeen/serotonine-tekort/
  • https://holistik.nl/serotonine-op-peil-houden/
  • http://www.optimalegezondheid.com/gelukshormoon-serotonine/
  • https://www.extragezond.nl/hormonen/wat-doet-het-hormoon-serotonine/
  • https://nl.wikipedia.org/wiki/Serotonine (bronnen geraadpleegd op 08/06/2018).

Reageer op het artikel "Tekort aan serotonine herkennen: symptomen & behandeling"

Infoteur: Verdanov
Gepubliceerd: 08-06-2018
Subrubriek: Diversen
Special: Voedingstekorten
Medische informatie…
Schrijf mee!