InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Aandoeningen > Tekort aan serotonine zelf verhogen

Tekort aan serotonine zelf verhogen

Tekort aan serotonine zelf verhogen Serotonine is een neurotransmitter in de hersenen en zorgt ervoor dat bepaalde processen goed verlopen. Een tekort aan serotonine moet niet verward worden met het serotoninesyndroom: een teveel aan serotonine. De aanmaak van serotonine kan verhoogd worden door specifieke leefwijzen en voeding.

Wat is serotonine?

In de hersenen vindt communicatie plaats. Deze communicatie gaat door middel van neurotransmitters. Bekende neurotransmitters zijn adrenaline en dopamine. Serotonine is ook een neurotransmitter. Serotonine wordt op de volgende manier aangemaakt in het lichaam:
  1. Uit de voeding worden eiwitten gehaald
  2. De eiwitten worden afgebroken tot aminozuren
  3. Tryptofaan is een aminozuur waaruit 5 HTP wordt gemaakt
  4. 5 HTP wordt in de hersenen en de lever omgezet naar serotonine

5-Hydroxytryptophan

5 HTP, de volledige naam 5-Hydroxytryptophan is een metabolisch tussenproduct en onmisbaar voor de aanmaak van serotonine. Voor de aanmaak van 5 HTP heeft het lichaam het aminozuur tryptofaan nodig. In de lever wordt tryptofaan ook omgezet naar kynurenine. Dit is niet erg en zelfs nodig: het lichaam heeft een bepaalde hoeveelheid kynurenine nodig om de spieren goed te laten functioneren. Een teveel aan kynurenine kan de ziekte van Parkinson veroorzaken.

Oorzaken en gevolgen serotoninetekort

In bepaalde gevallen wordt er te weinig serotonine aangemaakt, en teveel kynurenine. De meest bekende oorzaken zijn:
  • Stress (één van de grootste oorzaken)
  • Tekort aan vitamine B3 en B6
  • Insuline intolerantie
  • Tekort aan magnesium
  • Eetstoornis zoals boulimia
  • Genetische aanleg

Een tekort aan serotonine heeft gevolgen voor het goed functioneren van het lichaam.
  • Slaaptekort: uit serotonine wordt melatonine gemaakt. Melatonine is verantwoordelijk voor het inslapen. Ook is het een antioxidant. Mensen met een tekort aan melatonine hebben een onrustige slaap en slapen moeilijk in. Ook is de slaapfase korter dan normaal.
  • Onrustig en opgejaagd gevoel: Serotonine is de tegenhanger van dopamine en adrenaline, neurotransmitters met een opwekkende werking. Wanneer er een tekort aan serotonine ontstaat, krijgen de opwekkende neurotransmitters de overhand. Dit veroorzaakt een opgejaagd en onrustig gevoel.
  • Depressiviteit: door een tekort aan serotonine kan een depressie ontstaan.
  • Migraine: chronische aanvalsgewijs hoofdpijn en spanningshoofdpijn wordt vaak veroorzaakt door een tekort.
  • Chronische klachten: door een tekort aan serotonine worden diverse lichaamsfuncties verstoord. Hierdoor kunnen er chronische klachten ontstaan zoals chronische vermoeidheid, prikkelbare darmsyndroom, fibromyalgie of spierkrampen.
  • Lage pijngrens: door een tekort aan deze neurotransmitter wordt de pijngrens verlaagd.
  • Obsessief gedrag

Serotoninetekort zelf aanvullen

Een tekort aan serotonine is zelf aan te vullen door middel van voeding en een andere leefwijze. De meeste serotonine wordt twee uur na zonsopgang gemaakt. Belangrijk is daarom om altijd te ontbijten. Zonder voedingsstoffen kan het lichaam geen serotonine aanmaken. Mannen produceren tot twee keer zoveel serotonine als vrouwen. Daarnaast slaan veel vrouwen het ontbijt over. Dit verklaart waarom vrouwen vaker te maken krijgen met de gevolgen een een serotoninetekort.

Voldoende inname van vitamines en mineralen verhoogt de aanmaak van serotonine. Het gaat hier vooral om vitamine B3, B6, magnesium. Koolhydraten zijn onmisbaar. Tryptofaan heeft koolhydraten nodig om door de hersenen te worden opgenomen. Koolhydraat voedsel is bruin brood, aardappelen of fruit. Geschikte voeding met voldoende vitamine B en magnesium is rood vlees, zonnebloempitten, vis, melk, bananen, pinda's, ei.

Zonlicht bevordert de aanmaak van serotonine. Dagelijks het zonnetje koesteren is daarom aan te raden. Ook op dagen dat er veel bewolking is, bereiken zonnestralen de huid. Wie niet veel buiten komt, kan gebruik maken van een speciale lamp die de zonnestraling nabootst.

Water is een belangrijk onderdeel van ons dagelijkse inname aan voedingsstoffen. Zonder water werkt het lichaam niet optimaal en wordt de aanmaak van neurotransmitters verstoort. 1.5 tot 2 liter water per dag drinken is een aanbeveling.

Wanneer er ondanks deze maatregelen een tekort blijft bestaan, kunnen medicijnen helpen bij de behandeling. Vaak worden antidepressiva voorgeschreven, die de serotonine in het lichaam verhoogt. Soms wordt er gebruik gemaakt van 5-HTP (griffonia). Dit is een middel dat gemaakt is uit de zaden van de struik Griffonia simplicifolia . Deze bevatten veel 5 HTP. Hierdoor wordt de bouwstof voor serotonine direct aangevuld zonder dat er eerst een heel proces voor nodig is. De natuurlijke versie van 5 HTP is legaal, de chemische versie is verboden. Dit middel mag niet zomaar in combinatie met antidepressiva gebruikt worden. Overleg eerst met de behandelend arts.
Gerelateerde artikelen
5HTP oplossing voor winterdepressie en hulp bij afslanken5HTP oplossing voor winterdepressie en hulp bij afslankenEen winterdip, depressie, zwaarmoedigheid. De wintermaanden vergen extra veel van ons, de lage temperaturen en weinig zo…
Wat is serotonine?Wat is serotonine?Serotonine is een neurotransmitter. Deze stof heeft verschillende belangrijke functies bij de spijsvertering. Onder ande…
Te veel serotonine, symptomen en behandelingTe veel serotonine, symptomen en behandelingTe veel serotonine zorgt voor het serotoninesyndroom. Dit is een aandoening waar nog niet zoveel bekend over is als over…
Serotonine, het gelukshormoonSerotonine, het gelukshormoonNeurotransmitters zijn chemische stofjes die worden gebruikt voor de overdracht, intensivering en het veranderen van ele…
Wat is 5-HTP en wat doet het?De gezondheidsfreaks onder ons hebben er vast al vaker van gehoord of het zelfs al gebruikt: 5-HTP. Maar wat is 5-HTP, w…
Bronnen en referenties
  • http://www.lekker-in-je-vel.nl/artikelen/5-HTP_hydroxy_tryptofaan.html

Reageer op het artikel "Tekort aan serotonine zelf verhogen"

Reacties

Joop, 06-12-2018 23:15 #19
Helpt 5 htp ook bij Ocd klachten en psychosen is mijn vraag.

Lulu, 29-09-2017 21:40 #18
Ik voel me reuzeschuldig dat ik al dertig jaar (ja je leest het goed) een ssri gebruik. Ik heb een biochemische stoornis, en ik heb een serotonintekort. En als je hier een angststoornis, depressie door hebt dan is dat ook meetbaar en te zien in je bloed.

Dus een beetje depri zijn is echt wat anders dan dat er iets mis is op biochemisch niveau. Ik ben erg blij met wat de dame hieronder schreef "als je diabetes hebt en je insuline moet spuiten kun je er toch ook niks aan doen" en verdorie da's waar ook. Waarom voel ik me als ik een fysieke kwaal heb niet lullig maar als ik een psychische kwaal heb wel, alsof je hier geheel zelf debet aan bent of een slappeling bent. En by the way, hersenen zijn een orgaan dus, alleen rennen ze als je aan een psychische aandoening weg en bij een fysieke aandoening krijg je een fruitmand!

Wat meneer schreef over die ortho-moleculaire arts is zo gek nog niet, om een totaalbeeld te krijgen en een allround aanpak te hebben. Waardeloos dat de supplementen weer niet op te hoesten zijn als je in de wao bent. Hoe dan ook, ik ga eens googelen op serotoninerijke voeding. Sterkte allen.

Arnoud, 01-07-2017 11:19 #17
Ik ben een persoon van meten is weten en niet van 'hopen' of 'denken' dat iets werkt.

Heb ook een hekel aan medicijnen en dus heb ik uiteindelijk een ortho-monoculaire arts gevonden. Je hebt ook therapeuten maar artsen zijn ook nog eens huisarts en hebben dus de gewone medische opleiding gehad.

Een ortho-monoculaire arts/therapeut werkt op basis van voedingssupplementen en de mijne werkt met laboratoriums. Bij mij werden mijn uitwerpselen, bloed en urine onderzocht en bij de darmen kwam eruit dat ik een lekkende darm had, wat inhoudt dat mijn darm poreus was omdat hij ontstoken was door gluten. Daardoor liet deze afvalstoffen, voedingsmiddelen enz. in mijn bloedbanen komen.

Hiervoor moest ik stoppen met het innemen van grote hoeveelheden gluten, dus geen gewoon brood, pasta's of bier meer tot mij nemen, maar kan wel een bitterbal of een vis eten met paneermeel. Heb geen coeliakie maar glutengevoeligheid. Daarnaast moest ik voedingssupplementen nemen om mijn darmen te helen en de bacteriën hierin!

Het blijkt schijnbaar dat een lekkende darm of gevoelig zijn voor gluten o.a. andere ziektes kan veroorzaken in je lichaam. Heb sinds 2010 last van een trage schildklier en men zegt dat je die ziekte blijft houden en de rest van je leven medicijnen hiervoor moet slikken. Dus niet! Ben geheel van een trage schildklier afgekomen en moest hoge dosering innemen!

Zo ook mijn neurotransmitters die waren aan de lage kant dopamine zelfs extreem laag waardoor bij mij een dysthieme stoornis werd vast gesteld. Is ook verdwenen hierdoor en door toevoeging van extra voedingssupplementen.

Na de behandelingen die een half jaar tot een jaar kunnen duren werden weer de lab. testen gedaan en kon je buiten je eigen gevoel en functioneren ook de resultaten hiervan zien door de lab. testen.

Er zijn 2 dingen waar je naar zou moeten kijken:

a. Dat wat je eet of dat geen vergif is voor jouw lichaam ook al wordt het als nog zo gezond omschreven, dus voor jouw zou een banaan, kaas, sla of walnoot vergif kunnen zijn. Het lichaam zal hier tegen gaan vechten wat je merkt, door vermoeidheid of winden of uitslag enz.

b. Wat je dan eet dat 'gezond' voor jouw is, laat om de zoveel tijd, (jaar) checken of je tekorten hebt. De producten die je nu koopt in de winkel zijn vaak door de intensieve landbouw of tuinbouw niet adequaat wat betreft vitamines, sporenelementen of mineralen. Hierdoor kun je heel gezond leven en toch tekorten oplopen die op de lange duur negatieve effecten op je hebben.

1 ding is wel heel belangrijk tijdens deze therapie en dat is hoe consequent ben je met jouw verandering van eetgewoonten/levensstijl. Des te beter dat je de adviezen opvolgt, des te sneller dat het een positieve uitwerking op je heeft.

1 nadeel het is duur. Je kunt je er wel tot een bep. hoogte voor verzekeren bij je zorgverzekering.

Kimberley Pex, 15-06-2017 19:28 #16
Dus eigenlijk werkt serotoninerijke voeding mét a.d. samen het beste? Hütenkase, cacao, kip kalkoen, zeewier, enz. enz. enz. Het lijkt me logisch dat a.d. niet werkt als je geen of weinig serotonine in je lichaam hebt, er valt dan niks te her opnemen. SSRI's.

Marcel René Wels, 16-07-2016 14:40 #15
Depressie door serotonine tekort is heel iets anders dan zonlicht nodig zijn. De eenvoud van lichttherapie daar kun je geen depressie van een tekort aan, mee wegwerken. Bij sommige mensen moet het wel in de genen zitten. Ik had het al toen ik 19 jaar was en daarvoor was ik altijd angstig, steeds komen de depressies terug. Als ik de AD afbouw, kan ik er gif op innemen dat het een paar weken duurt en dan komen de angsten weer opzetten. Ben nu weer vier dagen aan de Ad Fluoxetine geloof ik. Je gaat door een hel. Maar wat voor voeding ik ook probeer, je wordt er niet vrolijker van. Ik denk dat ik voor de rest van mijn leven aan die rommel vastzit, ik ben nu 46 jaar verder, dus 65 en heb nog steeds depressies. Als ik mijn serotonine verhogen moet door voeding, dan moet ik de hele supermarkt leegeten. Ik heb het jaren volgehouden door veel alcohol en sigaretten, ook dat zijn verkeerde vrienden. De één heeft hdha de ander is autistisch ik ben depri. Het leven gaat door met AD.

Imke, 24-03-2016 15:55 #14
"Ga sporten, neem magnesium, laat je controleren op tekorten dmv bv bioresonantie, elke dag naar buiten, gezond eten matigen met suikers en kant en klaar rommel uit de supermarkt maar kook lekker met verse ingrediënten! "

Lol, ja ken iemand die dat heeft gedaan, plus mindfulness en dat werkte dus gewoon niet.
Kijk bij sommige mensen werkt er biologisch iets niet goed waardoor zij een serotonine tekort krijgen. Om dat te corrigeren neem je medicatie.
Is hetzelfde als iemand met diabetes die zelf de insuline echt niet genoeg aan kan maken. Zeg je toch ook niet tegen: stop maar met insuline spuiten en ga een rondje meer rennen, dat werkt ook. Nee, want dat is onzin. Als het lichaam het echt zelf niet kan, dan kan het lichaam het niet. Daar valt niet over te discussiëren in zo een geval.

En ja er zijn mensen die mega ongezond leven en daardoor ziek raken. Het lijkt me alleen vreemd dat die allen anti-depressiva slikken, aangezien je die bij de arts niet zomaar krijgt. Vaak sturen ze je eerst naar een psycholoog of naar de ggz en die gaan dan kijken naar wat er in je leven gebeurd / is gebeurd, je sociale netwerk en andere zaken.
Gegeven adviezen aan mensen met depressie zijn goede voeding, sporten en mindfulness. Dat zijn zaken die tegenwoordig echt ontzettend veel geadviseerd worden. Dat was bij mij het geval en bij anderen ook wat ik hoor. Echt niet zo van: oh voel jij je rot? hier heb je een pilletje… nee. (misschien dat dit 15 jaar geleden nog anders ging, weet ik niet)

Myself 😕, 07-03-2016 16:27 #13
Gebruik al 20 jaar AD, niet verslavend zei mijn arts destijds. Ammehoelaaaa! En óf het verslavend is! Ben nu voor de 4e x ah afbouwen in 20 jaar… het is een ramp: lusteloos, misselijk, diarree, het bloed lijkt door mijn lijf te suizen als een hogesnelheidstrein…
Huisarts nu heeft geen duidelijke effecten van het afbouwen gegeven… slordig…
Maar ben overtuigd dat het mij deze keer gaat lukken. Ik ben sterker dan de AD! En wil weer voelen en zijn wie ik werkelijk ben, daar is namelijk niets mis mee! Voor iedereen die in hetzelfde schuitje zit: de aanhouder wint!

Margriet Nibbelink, 30-01-2016 21:19 #12
Heb heel veel angst, depressies! Mijn moeders hele familie lijdt hieraan! Heb klassieke homeopathie geprobeerd… kan ik niet meer betalen… supplementen worden niet vergoed… doe nu veel met voeding.maar nu willen ze toch weer AD voorschrijven… heb heel slecht gereageerd op paroxetine… weet me geen raad… maandagmorgen volgende gesprek! Hoop zo dat er iets is wat niet zo schadelijk is.en wat ik me financieel kan veroorloven! HELP

Jan Hoogeveen, 18-11-2015 16:24 #11
Dankvoor de secronondine uitleg.
Ik vraag me af of dit ook invloed heeft op een bipolaire aandoening.
Vriendelijke dank.
Jan Hoogeveen

Marise May, 29-10-2015 09:15 #10
Ik kan helaas niet zonder AD… het heeft mijn leven terug gegeven, ik heb de ziekte van Crohn en serotonine wordt voor een groot deel in de darmen aangemaakt. Mensen die AD afkraken hebben geen benul van hoe werkelijk deze medicijnen werken, ze zijn totaal anders dan valium etc…

Norbert, 13-09-2015 23:39 #9
Anti depressiva werkt wel! Sorry Nathalie, maar wat je zegt is onzin! 6 van 10 mensen werkt het, het zou kunnen dat het bij jou niet werkte helaas. Zelf heb ik een jaar gebruikt en werkte wel degelijk. Sliep goed en merkte een verhoogd serotonine niveau.

Nathalie, 05-09-2015 13:35 #8
Mensen gebruik geen anti depressiva dat is chemische rotzooi en werkt niet! en als je denkt dat het werkt komt dat omdat je zelf in gelooft dat het werkt oftewel het placebo effect! en al die bijwerkingen die je ervan krijgt. daar wordt je depressief van!
Het enige die je ermee helpt is de farmaceutische industrie.
Ga sporten, neem magnesium, laat je controleren op tekorten dmv bv bioresonantie, elke dag naar buiten, gezond eten matigen met suikers en kant en klaar rommel uit de supermarkt maar kook lekker met verse ingrediënten! voeding is echt heel belangrijk en tekorten aan nutriënten kan wel degelijk zorgen voor depressie.

Jeannette Israël, 02-08-2015 16:21 #7
Bij mij is sprake van een serotonine tekort. Ik heb dit al vanaf mijn 23 (ben nu 57). Ik heb daar medicatie voor. (Sertraline 150 Mg /15 Mg mertrazepine. Mijn vraag is of dit erfelijk is. Ik herken dingen van mijzelf in mijn dochter van 23 jaar. Spastische darm, veel stess. Ik heb ook wel eens gehoord dat vitamine B3,b6 en magnesium helpen. Is het nu mogelijk om dat via het bloed te constateren?

Douwe van der Kooij, 08-12-2014 15:48 #6
Mag ik triptophaan ook gebruiken in Combinatie met Anripsychotika? Ik gebruik twee medicijnen; Haldol (één injektie per maand) en ik gebruik Closapine / Leponex 700Mg per dag!

W. K. Ouwehand-Schaap, 03-12-2014 18:34 #5
Kan ik 5HTP vrij in de apotheek kopen?

Gerda, 06-06-2014 19:09 #4
Hallo.

Misschien zou je citolapram kunnen gebruiken, ik gebruik het al wel 4 jaar en voel me er erg goed bij.
Ik heb ook lithium gebruikt maar daar word je zo vlak van het lijkt of je van de wereld bent.
Het is een serotoinine her op name medicijn.

Echt proberen helpt goed tegen depressie.

gr Gerda

Wh, 21-01-2014 18:25 #3
Tip: ik heb gelezen dat een daglichtlamp afgeraden wordt bij Lithiumgebruik!

Beau, 13-01-2014 12:15 #2
Goede tips!
Ik wil niet grijpen naar chemische rotzooi (AD) om me beter te voelen. Dat 5-htp ook eens gaan proberen en die speciale lamp. Ik hoop dat ik me dan niet zo down, geïrriteerd en opgejaagd voel. Bedankt voor dit artikel!

Elisabeth de Brabander, 07-01-2014 00:19 #1
Deze tips ga ik maar eens volgen. Al vanaf mijn jeugd lijd ik aan chronische depressies en ik ben het zoooo zat! en zo moe etc etc

Infoteur: Bibiana
Gepubliceerd: 08-11-2012
Subrubriek: Aandoeningen
Reacties: 19
Medische informatie…
Schrijf mee!