InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Aandoeningen > Verwijdering van beschadigd kniekraakbeen (Meniscus)

Verwijdering van beschadigd kniekraakbeen (Meniscus)

Verwijdering van beschadigd kniekraakbeen (Meniscus) Blessures aan de knie zijn meestal altijd de oorzaak van beschadigd kniekraakbeen. Dit kraakbeen fungeert vooral als schokdempers om te kunnen incasseren. Bij overbelasting hiervan kan er een scheurtje worden opgelopen die zeer pijnlijk kan gaan aanvoelen.

Gescheurde meniscus

Een gescheurd en/of verschoven kniekraakbeen kan zeer pijnlijk aanvoelen. Hierdoor kan de knie op 'slot' geraken wanneer het been volledig gestrekt wordt of niet knikken waardoor je gemakkelijker voorover gaat vallen. Dit komt meestal voor bij personen die actief zijn in het sportgebied zoals voetballers. Het kleinste scheurtje in het kraakbeen kan weken vergen voor het genezen is en is het vooral aangeraden aan de patiënt om veel te rusten en vooral geen bruuske bewegingen te maken met de knie. Een grote scheur of een volledige verschuiving zal niet uit zichzelf genezen en hiervoor is een operatie noodzakelijk.

Wat zijn de symptomen van een gescheurde meniscus?

De symptomen van een meniscus is afhankelijk van het type en positie van de scheur.
  • Een kleine scheur voel je waarschijnlijk een lichte pijn met zwelling. Deze verdwijnt meestal vanzelf na 2 of 3 weken.
  • Een matige scheur kan leiden tot pijn aan de zijkant of het midden van de knie. De zwelling wordt langzaam slechter na 2 of 3 dagen waardoor je knie stijf aanvoelt en moelijk in beweging te brengen is. De knie zal de nodige rust en verzorging moeten hebben om te genezen. Dit kan 1 tot 2 weken duren maar kan terug komen als de scheur niet wordt behandeld.
  • Bij een ernstige scheur kan de knie vast geraken waardoor je moeilijkheden krijgt om er beweging in te doen krijgen. Het kan opzwellen en stijf worden direct na het letsel of binnen de 2 of 3 dagen. Een operatie zal hierbij zeker noodzakelijk zijn.

Wat gebeurt er bij de operatie?

Tijdens de operatie gaat de chirurg terwijl onder narcose bent proberen om de knie terug volledig en pijnloos te doen functioneren. Bij een klein scheurtje zullen de fragmenten van het vezelkraakbeen verwijderd worden. Bij een grote scheur of het volledig losraken van de meniscus is er meestal vereist om de meniscus volledig te verwijderen. Wanneer dit niet gedaan wordt blijft men de kans behouden dat de knie terug vast geraakt.

Na de operatie

De eerste dagen is het belangrijk de knie zoveel mogelijk stil te houden en rust te geven. Je zult hiervan weinig of geen pijn van voelen. Hierna zul je toegewezen worden tot een fysio-therapeut om rehabilitatie-oefeningen uit te voeren. De eerste 4 weken zal het afgeraden worden om inspannende activiteiten uit te voeren en het vooral gemakkelijk te nemen. De afwezigheid van het vezelkraakbeen zal zelden enige verdere problemen geven. In heel enkele gevallen is het echter mogelijk dat het gewricht later last krijgt van botwrichtsontsteking.
Gerelateerde artikelen
Wat is een meniscus?Wat is een meniscus?Het komt vaak voor dat mensen schade hebben aan hun meniscus. Dit veroorzaakt dan pijn in de knie, alsof er een mes in h…
Gescheurde meniscusMen beweert altijd dat sporten gezond is, maar toch brengen ze veel blessures met zich mee. Een vaak voorkomende blessur…
Meniscus dubbelgeklapt of gevouwen: diagnose en behandelingMeniscus dubbelgeklapt of gevouwen: diagnose en behandelingDe meniscus is een maanvormig stukje kraakbeen in de knie. Door een verkeerde beweging kan deze scheuren. Wanneer er een…
Voetbalknie niet alleen blessure van voetballersEen voetbalknie is een blessure waarbij zich een scheur bevindt in de binnenmeniscus of de buitenmeniscus. Op de naam af…
Gescheurde meniscus: Aandoening met pijn & zwelling aan knieGescheurde meniscus: Aandoening met pijn & zwelling aan knieDe knie is het grootste gewricht in het lichaam. Kraakbeen in het kniegewricht biedt een bescherming tegen de druk die e…

Reageer op het artikel "Verwijdering van beschadigd kniekraakbeen (Meniscus)"

Reactie

Marc, 28-09-2014 16:47 #1
Niet alleen is de kans op artritis aanwezig na een meniscectomie operatie. Het versnelt natuurlijk ook het proces artrose.

Infoteur: Krisdeprest
Gepubliceerd: 08-11-2012
Subrubriek: Aandoeningen
Reacties: 1
Medische informatie…
Schrijf mee!